وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وطن زن و فرزند به تبعیت از شوهر

0

وطن زن و فرزند به تبعیت از شوهر

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

 

تبعیت زن و فرزند در وطن و اعراض از آن
۱. صرف زوجیت، موجب تبعیت قهری نمی‌شود و زن می‌تواند در انتخاب وطن و اعراض از آن تابع شوهر خود نباشد، بنابراین صرف این که مکانی وطن شوهر است باعث نمی‌گردد که وطن زن هم باشد و بر زن در آنجا احکاموطن جاری شود، بدین ترتیب اگر شخصی، وطنی داشته باشد که در حال حاضر در آن سکونت نمی‌کند ولی گاهی با همسرش به آنجا می‌رود، همسر او باید در آنجا نمازش را شکسته بخواند، و همچنین صرف ازدواج زن و رفتن وی به خانه‌ی شوهر در شهر دیگر مستلزم اعراض از وطن اصلی‌اش نیست، بنابراین جوانی که با زنی از شهری دیگر ازدواج کرده است، هنگامی که این زن به خانه‌ی پدرش می‌رود، تا زمانی که از آنجا (وطن اصلی خود) اعراض نکرده، نمازش در آنجا تمام است. بلی اگر زن در انتخاب وطن و اعراض از آن تابع اراده‌ی همسرش باشد، قصد شوهرش برای او کافی است و شهری که همسرش با او برای زندگی دایم و به قصد توطن به آنجا رفته است، وطن وی هم محسوب می‌شود، و همچنین اعراض شوهر او از وطن مشترکشان با خروج از آن و رفتن به جای دیگر، اعراض او از وطن هم محسوب می‌گردد.

۲. فرزندان اگر در تصمیم‌گیری و زندگی، مستقل نباشند یعنی بر حسب طبیعت و ارتکازشان تابع اراده‌ی پدر باشند، در اعراض از وطن سابق و اتخاذ وطن جدید که پدر با آنها برای زندگی دایمی به آنجا رفته است تابع وی هستند و در غیر این صورت تابع نخواهند بود، بنابراین کسی که قبل از بلوغ از محل تولد خود به تبعیت از پدرش به شهر دیگری مهاجرت کند و پدر وی قصد عدم بازگشت به آنجا را برای زندگی داشته باشد آن مکان، دیگر برای او حکم وطن را ندارد بلکه وطن جدید پدر، وطن اوست.

منبع: هدانا برگرفته از رساله آموزشي مطابق با نظر مقام معظم رهبري

 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

عدم تبعیت همسر و فرزند در احکام وطن[احکام وطن ]

پرسش : آیا همسر و فرزندان در احکام شرعیّه همانند حکم وطن، تابع شوهر یا پدر خانواده می باشند؟

پاسخ : در فرض سوال، تابع نیستند و وطن پدر، وطن فرزند و وطن شوهر یا زن ، وطن زن یا شوهر نیست. البته اگر در یکی از این چند حالت، در آن جا بماند، در حکم وطن و نماز و روزه کامل است و نیازى به قصد ده روز ندارد:

1-قصد سکونت طولانی مدت مانند یکسال یا بیشتر.

2- ماندن هفته اى حداقل سه روز در مدت زمان حداقل دو سال.

3- ماندن حداقل چهار ماه در سال (هرچند بصورت پراکنده)، در مدت زمان سه سال و بیشتر.

  • منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
216 – اینجانب در وطن اول و دوم طبق فتوای مرجع تقلید نماز را تمام می‌خوانم، آیا همسر و فرزندان من نیز در وطن دوم به تبع من باید نماز را تمام بخوانند؟
پاسخ

همسر و فرزندان شما اگر تابع تصمیمات شما درانتخاب وطن می‌باشند، حکم نماز و روزه شما با آنها یکی است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه سفر و احکام مسافر

ویژه نامه و بخش احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.