نیت طواف چگونه است
نیت طواف چگونه است
فهرست این نوشتار:
فصل دوم: شرايط و مقدمات طواف
واجبات طواف، بر دو گونه است:
اول: مقدمات و شرايط پنج گانه طواف:
1- نيّت
«نيّت» يعنى انجام طواف با قصد خالص براى خداوند متعال.[1]
توضيح كلّى نيت در عبادات
567- به زبان آوردن و از قلب گذراندن نيت، لازم نيست؛ و همين كه بنا دارد عمل را براى خداوند بهجا آورد، كفايت مىكند؛ و نيت در عبادت با كارهاى ديگر در اين جهت يكسان است؛ پس همان طور كه قصد انسان هنگام آب خوردن، معلوم و محقق است، عبادت نيز همين گونه است.
[1] ( 1)- نظر آيات عظام در مسائل مربوط به كيفيت نيّت در بحث نيت در احرام گذشت.
آية اللَّه فاضل: و نيز نيت كند: هفت دور طواف خانه كعبه انجام مىدهم براى عمره تمتّع از حَجّةالاسلام يا حج استحبابى.
آية اللَّه مكارم: براى عمره تمتّع يا حج و غير آن.
لزوم اخلاص در نيت
568- طواف و هر عبادتى، بايد براى اطاعت خداوند متعال بجا آورده شود؛ و فارق بين عبادت و غير آن، همين خصوصيت است.[1]
[1] ( 2)- آية اللَّه سيستانى: در عبادت معتبر است كه براى تذلّل و كرنش در پيشگاه خداوند انجام داده شود؛ خواه اطاعت صدق كند يا نكند.
مراتب تحقق قصد قربت
569- براى صحيح بودن عمل از جهت قصد قربت، كافى است كه آن را براى خداى متعال، يا براى اطاعت امر او جلّ جلاله، يا براى ترس از جهنم، يا شوق به رسيدن به بهشت و ثواب، بهجا آورد.[1]
[1] ( 1)- آية اللَّه سيستانى: در فرض صدق معيار مذكورِ در حاشيه مسأله 568.
كفايت نيّت قلبى
573- به زبان نياوردن نيت، مسوّغ براى قطع طواف و از سرگيرى آن نمىشود و اگر از سر گرفت اشكال دارد.[1]
[1] ( 2)- آياتعظام تبريزى، صافى، فاضل، گلپايگانى: با قصد استيناف اشكال ندارد.
آية اللَّه خويى: با اعتقاد به جواز استيناف مجزى است.
آية اللَّه سيستانى: صحّت طواف بعيد نيست.
آية اللَّه مكارم: اشكال ندارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا