وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قصد اقامت مسافر در صورتی که بداند 10 روز نمی ماند

0

قصد اقامت مسافر در صورتی که بداند 10 روز نمی ماند

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

قصد اقامت ده روز

۱. هرگاه مسافری بخواهد حداقل ده روز پشت سر هم در محلی بماند یا بداند که اجباراً این مدت را در آن جا توقف خواهد کرد باید نماز را تمام بخواند (و این را در اصطلاح فقهی «قصد اقامه» می‌گویند)، اما اگر قصد اقامت کمتر از ده روز را داشته باشد حکم سایر مسافرین را خواهد داشت، بنابراین سربازان یا نیروهای کادری که در استخدام ارتش یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، اگر قصد اقامت ده روز یا بیشتر را در مکانی (مثل پادگان، مناطق مرزی و …) دارند و یا می‌دانند- هر چند به طور اجباری – ده روز یا بیشتر در آنجا خواهند ماند، واجب است که نماز خود را تمام بخوانند.

توجه:
کسی که می‌داند در جایی ده روز نمی‌ماند، قصد اقامت ده روز معنا و اثری ندارد و باید در آنجا نمازش را شکسته بخواند، مثلاً اگر فردی برای زیارت حرم امام رضا۷ مسافرت کند و با آن که می‌داند کمتر از ده روز در آنجا خواهد ماند ولی برای این که نمازش تمام باشد قصد اقامت ده روز می‌کند نمازش در آنجا شکسته است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
217 – اگر شخصى احتمال می دهد به دليل پيش آمدن كارى نتواند ده روز بماند، آيا مى‌تواند قصد بنماید و در صورت پیش آمدن مشکل احتمالی، از قصد خود اعراض كند؟
پاسخ:

اگرتصمیم داشته باشد ده روز در آنجا بماند و بخواهد برای رفع موانع ماندن هم اقدام کند هر چند احتمال عقلایی بدهد نتواند بماند باید نماز را تمام کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه و بخش احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.