وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

میزان پوشش شرعی زن و مرد

محدوده‌ی پوشش خانم‌ها و آقایان چقدر باید باشد؟

38

میزان پوشش شرعی زن و مرد

فهرست این نوشتار:

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

. لباس شهرت
لباسی که پوشیدن آن به خاطر رنگ، کیفیت دوخت، مندرس بودن یا علل دیگر، مناسب نیست، به طوری‌‌که اگر پوشیده شود توجه مردم جلب و صاحب لباس انــگشت‌‌نما شود، لباس شهرت، و پوشیدن آن حرام است. (۱۳۶۱)
۲. پوشش در مقابل نامحرم
الف) پوشش زن
پوشش زن در مقابل نامحرم باید به گونه‌‌ای باشد که:
یک- به جز گردی صورت و مچ دست به پایین (بدون آرایش و زیور‌‌آلات) آشکار نباشد.
دو- برجستگی‌‌ها و زیبایی‌‌های بدن زن، با وجود پوشیدن آن، آشکار نباشد.
سه- رنگ و خصوصیات آن به گونه‌‌ای نباشد که جلب توجه کند و موجب تحریک اطرافیان شود.

ب) پوشش مردان
یک- پوشش مرد در مقابل زن باید به گونه‌‌ای باشد که موجب مفسده نشود. (‌۴۴۳)
‌دو- کشیدن سرمه برای مردان به خودی خود جایز است. (س۴۴۷)
سه- ‌پوشیدن لباس آستین کوتاه به خودی خود جایز است، مگر اینکه مفسده‌‌ای داشته باشد. (س۴۴۳)

مسئله
۱. اگر ‌صدای کفش زنان هنگام راه رفتن، موجب جلب توجه و تحریک نامحرم یا مترتّب بر مفسده نشود، اشکال ندارد. (۱۳۶۲)
۲. برای زنان پوشیدن لباس‌‌های تنگ یا بدن‌‌نما در عروسی‌‌ها و مانند آن، اگر از نگاه مردان نامحرم یا از ترتّب مفسده یا تحریک اطرافیان در امان هستند، جایز است. (‌۱۳۶۴)
۳. اگر ‌پوشیدن کفش سیاه براق، موجب جلب توجه نامحرم یا انگشت‌‌نما شدن او شود، حرام است. (۱۳۶۵)
۴. حکم لباس، مقنعه و پیراهن، از نظر رنگ، مانند کفش است. (۱۳۶۶)
۵. اگر تاتوی ابرو عرفاً زینت محسوب ‌شود باید پوشانده شود. (س۴۴۱)
۶. هرگونه زیور، حتی حلقه ازدواج یا آرایش معمولی ابرو باید پوشانده شود. (س۴۴۲)
۷. پوشاندن بینی جراحی شده برای زیبایی واجب نیست. (س ۴۴۰)
۸. دختری‌‌که ازدواج کرده با دختری‌‌که ازدواج نکرده، در احکام فوق تفاوتی ندارد. (س ۴۳۹)
۹. ‌زدن عطر یا کرم‌‌های ضد آفتاب، به خودی خود، جایز است؛ مگر آنکه موجب جلب توجه نامحرم شود، لذا باید از کنار مردان عبور نکنند. (س ۴۴۸)
۱۰. تولید و خرید و فروش جوراب نازک (و هر لباسی که پوشیدن آن در مقابل نامحرم حرام است) اگر به قصد این باشد که زنان خریدار از آنها در برابر نامحرم استفاده کنند، ‌حرام است. (۱۳۷۰)
۱۱. کار کردن در فروشگاه‌‌های لباس زنانه، اگر مخالف مقررات نباشد (‌و برای مرد کارگر یا فروشنده مفسده‌‌ای مثل لذت جنسی یا خوف گناه نباشد) به خودی خود جایز است. (۱۳۷۱)

نکته
در مورد تاتوی ابرو چند نکته باید توجه شود:
۱. ‌اگر عرفاً زینت و آرایش محسوب ‌شود باید از نامحرم پوشانده شود. اما کسانی‌‌که ابرویشان از بین رفته و فقط یک ابروی معمولی و بدون زیبایی خاصی را تاتو می‌کنند یا قسمت‌‌های از بین رفته لابه‌‌لای ابروان خود را ترمیم می‌کنند، به طوری‌‌که عرفاً زینت و آرایش (حتی جزئی) حساب نمی‌‌شود، پوشاندن آن لازم نیست.
۲. ‌زمان تاتو کردن، ‌با این فرض که تا چند روز نمی‌‌توان به آن قسمت آب زد، ‌باید زمان به خصوصی باشد. در غیر این صورت حرام است. و آن زمان عبارت است از زمانی‌‌که:
الف) نماز بر بانوان واجب نیست؛ مانند اینکه خانم عادت ماهیانه است یا وقت نماز نیست؛ مثل اینکه ساعت ده صبح است.
ب) نماز بر بانوان واجب است: (عادت ماهیانه نیست و اذان هم گفته شده) اول وضو گرفته شود (توصیه می‌شود اول نماز اقامه شود، بعداً تاتو صورت گیرد.) برای نمازهای بعدی (مثلاً نماز مغرب و…) ‌تا زمانی‌‌که آب برای آن قسمت ضرر دارد، طبق احکام جبیره ‌عمل می‌‌گردد. پس از سپری شدن مدتی که آب برای ابرو مضر بود، چون به صورت زیر پوستی تاتو انجام شده، وضو و غسل معمولی صورت خواهد گرفت.

۳. لباسی‌‌که ترویج فرهنگ کفر و شرک است:
الف) پوشیدن هر نوع لباسی که ترویج فرهنگ ضد اسلامی است، حرام است.
ب) پوشیدن لباس‌‌هایی که روی آن حروف و تصاویر خارجی چاپ شده، به خودی خود ایراد ندارد. اما اگر ترویج فرهنگ ضد اسلامی شود، حرام است و تشخیص آن به عهده عرف است. (۱۳۷۳)
ج) ‌مجرد اینکه لباسی از کشورهای غیر اسلامی وارد شده، دلیل بر حرمت استفاده از آن نیست. (۱۳۷۴)
د) ‌استفاده از کروات و سایر پوشش‌‌های غیر اسلامی، اگر منجر به ترویج فرهنگ غربی و ضد اسلامی شود، حرام است. (‌۱۳۷۹)
هـ) پوشیدن لباسی که روی آن تبلیغ شراب وجود دارد، حرام است. (‌۱۳۸۳)
و) واردات و خرید و فروش لباس‌‌هایی که ترویج‌‌کننده فرهنگ غرب و ضد اسلام است، حرام است. (۱۳۷۴)
ز) اگر واردات و خرید و فروش این‌‌گونه لباس‌‌ها ترویج کفر و ضد اسلام نباشد، نباید به دولت اسلامی ضرر اقتصادی بزند.

 

۱. محدوده‌ی پوشش خانم‌ها و آقایان چقدر باید باشد؟
خانم­‌ها در نگاه نامحرم تمام بدن را باید بپوشانند غیر از دو موضع که واجب نیست پوشانده شود البته در صورتی که آرایشی یا زیوری نداشته باشد. آن دو موضعی که واجب نیست یکی گردی صورت است به مقداری که در وضو لازم است شسته شود، یکی هم دست­‌ها از نوک انگشتان تا مچ. این مقدار هم البته اگر آرایش و زینتی داشته باشد حتماً باید پوشانده شود.
به دست داشتن انگشتر هم اگر ساده باشد، چشمگیر نباشد، به نظر حضرت آقا پوشاندنش واجب نیست اما اگر ساده نیست و چشمگیر است باید پوشانده شود.
اصل حجاب درباره‌ی آقایان پوشاندن عورتین است اما اگر در جایی قرار می­‌گیرند که در معرض نگاه نامحرم یا در معرض نگاه شهوت‌آلود دیگران یا به‌گونه­‌ای است که طرف انگشت‌نما می­شود، باید به مقدار لازم و متعارف بدن را بپوشاند.

۲. آیا پوشاندن پا از نگاه نامحرم برای خانم‌ها واجب است یا خیر؟ و حکم پوشش پا برای خانم‌ها در هنگام نماز در صورتی که نامحرم در آنجا نباشد چیست؟
خانم‌ها در مقابل نامحرم باید پاها را بپوشانند؛ تنها دو موضع برای پوشش خانم‌ها در حضور نامحرم استثنا شده است: «گردی صورت و دست‌ها تا مچ» البته به شرط اینکه آرایش و زیوری که جلب توجه کند و چشمگیر باشد نداشته باشند.
اما در نماز سه موضع استثنا شده که پوشاندن آن واجب نیست؛ «گردی صورت» به مقداری که در وضو شسته می‌شود، «دست‌ها تا مچ» و «پاها تا مچ، به شرط اینکه نامحرمی نباشد».

اخیراً رایج شده است که برخی پسران و مردان ابرو برمی­‌دارند؛ آیا این کار اشکال دارد؟
به‌طورکلی آرایش زنانه برای مردان و آرایش مردانه برای زنان حرام است. از نظر اسلام آن شخصیت و تشخص مردانه برای مردان باید حفظ شود و آن شخصیت زنانه هم برای زنان؛ همچنان‌که گفته‌اند لباس خاص خانم‌ها را آقایان نپوشند و لباس خاص مردان را زنان نپوشند مگر برای یک غرض عقلایی مثلاً اجرای فیلم یا نمایش.

۴۳. چه زینت‌­، آرایش و زیورآلاتی برای مردان حرام است؟
آرایشی که متناسب با مردان باشد، جلف و سبک نباشد که فرد انگشت‌نما شود، اشکالی ندارد اما اگر مثل برخی که موی سرشان را به‌گونه‌­ای ماشین می‌کنند که در جامعه انگشت‌نما می­‌شوند و همه نگاه می­‌کنند که این چه شکلی است، حرام است.
از نظر زیورآلات طبق حکم کلی استفاده‌ی طلا برای مردان حرام است؛ حال انگشتر، حلقه یا گردنبند باشد، مربوط به دامادی باشد یا غیر از آن، یک بار بپوشد یا ده بار، کلاً طلا برای مردان حرام است از هر نوعی که باشد؛ چه طلای سفید باشد چه طلای زرد و در نماز هم اگر مرد زیور طلا داشته باشد مثلاً گردنبند، حلقه، انگشتر یا… نمازش باطل است.
در مورد طلای سفید، اگر چیزی که طلای سفید نامیده می‌شود همان طلای زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‌ای، رنگ آن سفید شده، حرام است ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمی‌گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.

منبع: پاسخ حجت الاسلام فلاح زاده، سایت رسمی khamenei.ir.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پوشش مرد در مقابل زن نامحرم و مرد دیگر 

پرسش : مرد در مقابل مرد دیگر و زن نامحرم بایدکدام قسمت از بدن خود را بپوشاند.؟
پاسخ : آن مقدار که معمولاً مردان ظاهر می کنند مانند سرو گردن و کمی از سینه و بازو و پاها تا نصف ساق در برابر زن نامحرم مانعی ندارد و در برابر مرد کافی است شورت پوشیده باشد.

حد پوشش زن و مرد

پرسش : حجاب از نظر اسلام چیست و چه نوع پوششى براى زن و مرد حجاب است آیا موهاى مصنوعى که بعضى از زنها بر سر مى گذارند حجاب موهاى طبیعى آنها حساب مى شود؟
پاسخ : حجاب شرعى در مورد زنان پوشیدن تمام بدن به جز صورت و دستها تا مچ مى باشد، امّا بعضى از انواع پوششها که زینت ظاهرى محسوب مى شود مثل موهاى مصنوعى کافى نیست و همچنین لباسهایى که لباس زینت محسوب مى شوند نیز کافى نیست و حجاب براى مردان پوشیدن قسمتهایى از بدن است که در بین مردم مسلمان پوشیدن آن مرسوم است بنابراین پوشیدن سر و دستها و مقدارى از بازو (در پیراهنهاى آستین کوتاه) و مانند آن بر مردان واجب نیست.

حکم پوشیدن لباسهای مشترک زنان و مردان

پرسش : طبق یکی از فرمایشات حضرت امام محمد باقر (ع) جایز نیست برای زنان که شبیه مردان شوند زیراکه رسول خدا لعنت کرد مردانی را که شبیه به زنان شوند و لعنت کرد زنانی را که شبیه مردان شوند در پوشیدن لباسها. با توجه به اینکه امروزه تمام شلوارهای زنانه از لحاظ مدل شبیه شلوارهای مردانه می باشد و اکثر پیراهنهای زنانه به صورت یقه مردانه هست 1- پوشیدن چنین لباسهائی از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ و آیا شامل لعنت پیامبر می شود؟ 2- پوشیدن بلوز و شلوار برای زنان در منزل بدون دامن (که لباس راحتی محسوب می شود ) چه حکمی دارد؟ آیا شامل لعنت پیامبر می شود یا نه ؟
پاسخ : 1- منظور آن است که هر یک لباس های مخصوص دیگری را بپوشد یا از نظر قیافه و ظاهر خود را مثل او کند بنابراین پوشیدن لباس هایی که مشترک بین آنهاست با رعایت حجاب اشکالی ندارد.
2- اشکالی ندارد.

مقررات دانشگاه در قبال پوشش دانشجویان

پرسش : در برخى از مراکز علمى مسائلى به وجود آمده که سبب ایجاد ذهنیّت ناخوشایند، و بدبینى به اسلام، و موجبات دورى جوانان از دین و مذهب را فراهم آورده است، مسائلى که هیچ گونه ممانعتى براى انجام آن، نه از سوى دین و نه از سوى مراجع عالیقدر تقلید، ذکر نشده است.
در دانشگاه پزشکى «ع ـ ک» پوشیدن لباس هاى آستین کوتاه براى مردان
ممنوع است، و این مسأله بحث و گفتگوهایى را در پى داشته است. از آنجایى که طرح تمام گفتگوهاى مطرح شده فى ما بین ما و مسئولین دانشگاه قدرى مشکل است. سعى کرده ایم خلاصه آن را در این استفتا بگنجانیم:
دانشگاه: پوشیدن لباسهاى آستین کوتاه ممنوع است.
دانشجویان: در کجاى دین پوشیدن لباسهاى آستین کوتاه براى مردان حرام شمرده شده است؟
دانشگاه: بعضى از مراجع تقلید حرام دانسته اند.
دانشجویان: کدام مرجع تقلید حرام شمرده است؟ شاید ما مقلّد ایشان نباشیم.
دانشگاه جوابى ندارد و فقط مى گوید: شما باید مقلّد همان کسى باشید که ما هستیم.
چندى بعد یکى از روحانیون سرشناس به دانشگاه ما تشریف آوردند، موضوع را با ایشان در میان گذاشتیم، ایشان فرمودند: هیچ مرجع تقلیدى آن را حرام نشمرده است.
نظر حضرتعالى در این مورد چیست؟
پاسخ : پوشیدن لباس هاى آستین کوتاه براى مردان شرعاً حرام نیست، ولى مسئولین دانشگاه حق دارند مقرّراتى را طبق مصالحى که در نظر دارند براى محدوده دانشگاه ها وضع کنند، مثلاً بگویند شرط ورود به دانشگاه استفاده از فلان نوع و رنگ لباس است. همان گونه که در محیط هاى نظامى و انتظامى لباس هاى خاصى را شرط مى کنند. بنابراین خوب است دانشجویان عزیز با مسئولین دانشگاه ها در این گونه مسائل به طور منطقى و بدون جرّ و بحث کنار بیایند، تا مشکل شرعى براى هیچ یک از دو طرف پیدا نشود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: گردی صورت تا چه حد جایز است ؟ اگر ابروها برداشته شده باشد حکم چیست ؟ایا با مقنعه مشکی که زیر چانه را بپوشاند و کنار صورت وتا بالای ابروان بیاید و مانتو کاملا گشاد مشکی بلند وشلوار، حجاب رعایت شده یا نه ؟ اگر مقنعه یا مانتو رنگی باشد اشکال دارد؟

پاسخ:

حجاب کافی ان است که موها و بدن را بپوشانده و خود زینت شمرده نشود و برجستگی های زن را نمایان نسازد و صورت و دستها تا مچ لازم نیست پوشانده شود و چانه و مقداری از زیر چانه که معمولا مقنعه ان را نمی پوشاند لازم نیست پوشانده شود و چهره پیرایش کرده از قبیل ابرو برداشتن لازم نیست پوشانده شود ولی باید که با ارایش زینت نشده باشد .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

  1. آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است
  2. حکم پوشیدن لباس روشن و نازک
  3. حكم نگاه به زنان بي حجاب
  4. احكام پوشش پا و ديدن نامحرم
  5. حکم آرایش ملایم
  6. حكم پوشيدن ساپورت
  7. حكم نماز خواندن با مانتو


کلید: میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد میزان پوشش شرعی زن و مرد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

38 نظرات
  1. سینا می گوید

    سلام
    ببخشید اما واقعا زشته که این سایت این قدر تبلیغات داره مگه هدف شما درامد زاییست؟ مگر شما پول خمس نمیگیرید تبلیغات باعث میشه خواننده زود از خوندن صفحه خسته بشه و حجم زیادی هم اینترنت مصرف میکنه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      سایت هدانا مستقل هست. و از هیچ نهادی پول نمی گیرد لذا بخشی از هزینه های بالای تامین سرور و فنی سایت و سایر هزینه ها از همین طریق تبلیغات تامین می شود نه خمس!. هیچ سود مادی برای ما تا کنون حتی یک ریال هم نبوده و تمام درآمد هزینه سایت می شود، امیدوارم از این زاویه ببینید قبل از آنکه افکار دیگری را داشته باشید!.
      تبلیغات سایت نسبت به بسیاری از سایتها مثل خبرگزاری ها کمتر هست، اما امیدواریم بتوانیم با تامین هزینه های سایت؛ تبلیغات را کامل حذف نماییم، اگر باعث ناراحتی شما شده است عذر خواهی می کنیم.
      وفقکم الله لکل خیر

  2. حسام می گوید

    با سلام ببخشید من یک جفت لباس شیک خریده ام البته نه خیلی خفن هر روز موقعی که به مدرسه میروم به دلیل اینکه از لباس فرمم خوشم نمیاد ترجیح میدهم آنرا فقط در مدرسه بپوشم و در مسیر راه لباس نوام رو می پوشم حالا بخاطر اینکه مسیر مدرسه من روبروی مسیر مدرسه دختر هاست و ممکن پوشیدن این لباس ها موجب جلب توجه نامحرم شود پوشیدن این لباس جایز است؟؟ چون خودم اون لباسو خیلی دوست دارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      لباس نباید به گونه ای باشد که انگشت نما شوید یا مفسده ای داشته باشد. اما پوشیدن لباس مناسب و شکیل هیچ اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل خیر

  3. مینا می گوید

    اگه رنگ سیاه مکروهه پس چرا چادربیرونی سیاهه
    اصلا سیاه رنگ دلگیریه نباید چادر این رنگی باشه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      رنگ چادر از نظر شرع با خود شما و جامعه است، و انتخابی هست. شرط شرع این است که نباید نشانگر جاذبه های جنسی و مفسده انگیز باشد.
      سیاه همیشه دلگیر نیست در روانشناسی رنگ گاهی باعث تمرکز و … است.
      وفقکم الله لکل خیر

  4. فریال می گوید

    پس چرا کامنت های مردم رو سانسور میکنید من خیلی کامنتم طولانی بود ولی الان فقط بحث کشتی گیرش اومده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نظراتی که کوتاه و مودبانه و بدون طعنه همراه با یک سوال باشد منتشر می گردد.
      بدیهی است چندین سوال با وجود حجم سوالات سایر عزایزان مخاطب برای ما امکان پاسخ دهی از جهت زمان را ندارد.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. فریال می گوید

        اولا که کلا پنج نفر بیشتر کامنت نذاشتن که شما میگید حجم کامنتا بالاس و دوم اینکه مگه تو دین اسلام آزادی بیان وجود نداره پس چرا نمی ذارید مردم راحت حرف بزننو اینکه من تو کامنتم شاید طعنه وتلنگری بود ولی حرف رکیک وفحش نبود وسوم اینکه همین شماهایید که حقیقتو باور نمیکنید و حقیقتو از مردم میپوشونید،با چرندیات خودتون مردم رو خام میکنید و ایران رو به لجن کشیدید،دین اسلام باعث شد ما بشیم جهان سوم چون آمریکا که جهان اولی هستن مسلمان نیستن و پیشرفت های زیادی هم داشتن

        اگه واقعا مـــــردی تک تک جملات منو بدون هیچ سانسور و تغیری بذار یدو منو تو گونی نکند

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم خواهر گرامی
          چرا اینقدر ناراحت و زود قضاوت می کنید!. دقت کنید ۵ کامنت!… چند هزار صفحه مطلب در سایت هدانا منتشر شده است، حالا شما حساب کنید اگر یک مخاطب عزیز مانند شما بخواهد در یکی از این صفحات نظر بدهد چه می شود، گاهی ساعت ها وقت ما در این زمینه گرفته می شود با اینکه مسائل مختلف هست از احکام گرفته تا مشاوره خانواده و مشکلات اعتقادی یا عزیزانی که مثل شما پیش فرضها اشتباه درمورد ما دارند. از این منظر لطف کنید نگاه کنید و خود را جای ما بگذارید که یک ریال هم درآمد مالی نیست و فقط … .
          دقیقا منظور شما از حقیقت چی هست، کدام چرندیات! ، اینکه ما مردم را دعت به اخلاق، راستگویی، ایمان و خدا می کنیم، آیا چرندیات است!.
          چرا اینقدر منفی نگاه می کنید جای تعجب نیست، اسلام کجا باعث شده ما جهان سوم بشویم، سیر روند صعودی در حوزه های فن آوری را در کشور شما نمی بینید! حداقل به آمارهای جهانی درباره روند رشد علمی ایران پس از انقلاب رجوع کنید. آنها که دیگر چرند نمی گویند به زعم شما.
          خواهر گرامی، قبله خود را غرب قرار ندهید، همین امریکا که به قول شما جهان اول است به گذشته وحشتناک و کثیفش نگاه کنید، چه بلایی به سر سیاهان افریقا آورده، چه حجم بالای قاچاق جنسی را دارد. جهان اولی او روی کشتار میلیونها انسان بیگناه از افغانستان و ویتنام و عراق و … هست، آیا شما حاضر هستید که دستانتان در خون این مظلومان آلوده باشد، و جهان اولی شما را خطاب کنند. من نمی گویم به انقلاب رویکرد مثبت یا منفی داشته باشید بحثس مستقل است اما حداقل به تعبیر امام حسین ع که روکرد به لشگر عمر سعد گفت حداقل دین ندارید، آزادمرد باشید. شما اینهمه جنایت این پست فطرتان را نمی بینید و قبله خود را آنها قرار داده اید.
          پیشرفت به چه قیمت!، ثانیا چند قرن است که غرب درحال توسعه است و کشورهای مسلمان را با استعمار عقب نگه داشته است، با این حال ما ۴۰ سال هست با تمام مشکلات که منافقان و دشمنان خارجی ایجاد کرده اند در برخی تکنولوژی ها جزء چند کشور اول هستیم، آیا اینها حقیقت نیست!.
          نگاه شما، لحن شما و حقد قلبی شما اجازه بدهید که عرض کنم نشان می دهد در فضای مسموم هستید که واقعیات را نمی بینید. اگر اسلام می خواست که جلو پیشرفت علمی را بگیرد صدها روایت درباره علم و علم آموزی را مطرح نمی کرد. مشکل ما انسانهای تنبل و غر زنی هست که پیشرفت را کاباره ها و فساد می دانند، همه اش نق می زنند که فلان کار نشد، فلان چیز نشد، خب اگر عرضه دارید خودتان پا به میدان بگذارید و برای پیشرفت کشور کار کنید. نق زدن بعضها بیماری روانی است.
          شما ببینید آمار تجاوز به زنان و دختران در همین امریکا، اینها را شما پیشرفت می دانید. با چه منطقی باید جلو این فسادها ایستاد؟!.
          الحمد لله شما فهمیده هستید، بنده دو پیشنهاد به شما می کنم، یک. اصلا به حرف من روحانی کاری نداشته باشید خودتان بروید روایات و قرآن را بخوانید ببینید روایات ما درباره علم و علم آموزی خدمت به دیگران، راستگویی، درستکاری، اخلاق، پیشرفت چه می گوید. اگر دیدید راست می گوید خب عمل کنید چرا بهانه؟!. ثانیا یک دوره تاریخ امریکا وغرب را بخوانید مثلا در سایت برنامه تلویزیونی دوران سلسله مباحثی تاریخی درباره غرب با حضور کارشناسان در آرشیو آنها موجود هست و کار شده، بروید ببینید این تمدن روی خون میلیونها مظلوم بنا نهاده شده است. آیا باز طرفدار آنها می مانید، و بدانید کسی که راضی به عمل قومی باشد خدای متعال در قیامت در بدترین جایگاهی که ظالمان هستند او را محشور می کند.
          وفقکم الله لکل خیر

        2. فریال می گوید

          درمورد کامنتا حق با شماست،ولی از لحاظ تلنولوژی اگه هم بوده خیلی چیز مهمی نبوده،ما از آمریکا میگذریم حالا بحث چین رو باز میکنیم که با جمعیت یک میلیارد و چهار صد ملیون از پیشرفته ترین کشور هاست و ازنمای بالا هم شهری بسیار زیبا و پیشرفته داره،،منظور من از پیشرفت این هاهم شامل میشه چون تو ایران حتی پارک های خیلی خیلی مجهز تو هر شهر پیدا میشه،واونا در صنعت خودروسازی و لوارم خانگی پیشرفته ,موبایل ,وحتی لوازم پزشکی پیشرفت داشتن ولی ما هنوز تو کف پرایدیم ،آمریکاهم از این لحاظ دست کمی از چین نداره و در صنعت موبایل با شرکت اپل مقام اول و چین با هوآوی مقام دوم داره،از لحاظ پیشرفت ماشینم هر کسی تو دنیا حتی درپیتی ترین کشور هاهم ازمون جلو زدن و ما تنها پیشرفتمون تبدیل پراید به پراید وانت بوده،از لحاظ امکانات تفریحی،رفاهی،آموزشی و علمی هم قابل انکار نیست که زاهدانی ها تو چه مکان های داغونی درس میخونن ولی آمریکا و چین درس خواندشان با استفاده از وسایلی مثل موبایل و اینهاست ومدرسه شان تجهیزات خوبی داره از حمله سالن شنا ،سالن ورزش،سالن رقص و.. به طوری مث ما نیستن که دعا کنند تابستون بیاد و از شر مدرسه خلاص شون چون تو ایران جدیدا گذاشتن آهنگ شادم مجازات داره و باشادی بچه ها مخالفن،وبا رقص بچه ها مدیر اخراج میکنن،درمورد فرم مدرسه هم نگم براتون که پسرونش مث لباس زندونی آمریکایی ها و دخترونشم شلوارش کردیه و لباسم رنگ تیره ولی چینی ها وآمریکا وخیلی کشور های دیگه پسرشون با پیرهن و کروات وشلوار و دخترشون پیرهن و دامن و کرواته

          من به اینا همانند خیلی ها ی دیگر میگم پیشرفت وبا این مسئله ها جهان اولن

          1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم خواهر گرامی
            با بخشهایی از صحبت های شما در زمینه پیشرفت مادی و تکنیکی چین و غرب موافق هستم، و باید بیش از این تلاش کرد، ما هنوز ۴۰ سال هست که شروع کرده ایم و شما باید وجود غربزدگان و استعمارگران را هم ببینید.
            در بحث چین هم نظراتی هست که فعلا مطرح نمی کنیم، اما در کل ما نیز منتقد تولید خودروهایی مثل پراید هستید، خواهر گرامی فراموش نکنید که رایی که می دهید و یک دولت لیبرال غربزده روی کار می آید ثمره اش همین است. رای ما و شما تاثیر گزار هست، این خود ما هستیم که داریم آینده را می سازیم.
            در زمینه آهنگ، بدیهی است هر آهنگی مناسب نیست، حالا به اسم اینکه شاد باشد ما اخلاق این نوجوانها را نابود کنیم. برخی از این آهنگ ها آنقدر سخیف و پست است که صدای خود خوانندگان را درآورده شما چطور دفاع می کنید. اما در باره دامن کوتاه! آیا واقعا دامن کوتاه نشان از پیشرفت است، خب انسانهای اولیه پیشرفته تر از اینها بوده اند!. در هر حال شما ظاهر شیک و کروات زده را صرفا نبینید بروید آمار تجاوزات را در همین مدارس و کشورهای غربی ببینید. آسیب های روانی را ببینید. وضعیت طلاق را ببنید، آسیب هایی که این کودکان از نبود پدر و مادر می بینند را ببینید. چطور دم از جهان اول بودن می زنید با اینکه شاهدیم چه خوی حیوانی در این کشورها وجود دارد.

            خواهر محترم، فکر می کنید حجاب و پوشش مناسب و خانواده و ازدواج که اسلام می گوید به نفع کیست؟ به نفع اسلام است یا به نفع خود زنان… چه سودی حجاب برای من روحانی یا اسلام دارد، آیا تا الان به این فکر کرده اید؟
            بر فرض با برهنه شدن شما چه کسی لذت می برد، معلوم است مردان، چه کسی به دنبال شکار دختران می رود!، شما اگر دوست دارید بازیچه مردان هوسران باشید آیا این پیشرفت می شود؟ … چرا باید دین اسلام برای امنیت شما هزینه گرانی بدهد که آخر سر هم اینطور شما حجاب را بد می بینید. آیا این نشاندهنده این نیست که شما و جنس زن برای دین ارزشمند است. وگرنه فرهنگ لیبرال (یعنی آزادی در تمام جهات) خانواده معنا نمی دهد، ازدواج معنا نمی دهد حقوق زن ارزشی ندارد.
            فکر کنید همین خواسته شما باشد و ما پیشرفته شویم و از فردا گفتیم اسلام نه، بهشت و جهنم نه؛ و گفتیم مردها آزاد باشند، آیا به نفع شماست یا به نفع مردها 🙂 !. به آن مردی که می خواهد به این زنان ساده تجاوز بکند چه بگوییم، بگوییم اسلام، جهنم شما که پنبه این حرفها را زده اید!، بله بله بگویید اخلاق، او هم می خندد و می گوید به خاطر اخلاق غربی تجاوز می کنم. به همین راحتی. بروید فیلمهای گریه همین زنان نایس غربی مدرن و پیشرفته با دامن های خیلی کوتاه تر از آنچه فکر می کنید را ببینید!. بعد می فهمید اگر خدای متعال گفته که زنان حجاب را رعایت کنند و مردان حریم محرم و نامحرم را برای چیست. آیا خداوند صلاح شما را نمی خواهد؟ مشکل فرعون عدم اعتقاد به خدا نبود، بلکه زیر بار حرف و دستور خدا نرفت. برخی از افرادی که جلوی حکم خدا می ایستند دست کمی از فرعون ندارند و قیامت مشخص می شود که جایگاهشان بدتر از فرعون هست.
            نگاهی به جنبش me too در جهان بیندازید نزدیک به ۵۰۰ میلیون زن با این هشتگ در سراسر دنیا از تعرضات و تجاوزات گفتند، این یعنی پیشرفت از نظر شما و از نظر ما یعنی دنیای بدون خدا. فاین تذهبون … .

            در هر حال فریب ظاهر دنیای غرب را نخورید دوستان ما در کانادا هستند و ارتباط داریم، اگر نیاز بود آمار وحشتناکی از فسادهای اخلاقی که وجود دارد و شما نمی بینید را مطرح می کنیم.

            گفتگوی با شما باعث افتخار بود، توصیه می کنیم مطالعات دینی خود را عمیق و بیشتر کنید و حتما در شبهاتی که برای شما وجود دارد از نزدیک با یک روحانی عالم گفتگو نمایید.
            وفقکم الله لکل خیر

  5. طالب می گوید

    *****.چرا پول ملت را تو سوریه خرج میکنید .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      علیکم السلام!
      برای حفط ناموس شما از شر نادانها!.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. فریال می گوید

        بعضی هاش واقعا مسخرس،آخه کجایه دیدن مسابقه کشتی میتونه از رو شهوت باشه…

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          امیدوارم دوست عزیز حالتون خوب باشه…
          هیچ کجا نگفتیم که حتما دیدن مسابقه کشتی از روی شهوت هست.
          بحث اساسی این هست که اسلام برای حفظ حریم حیای زن و مرد قائل به پوشش است. بدیهی است که برهنه بودن دز این حد پسندیده نیست که نامحرم ببینید.
          وفقکم الله لکل خیر

          1. زیتون می گوید

            کشتی گیرا که نمیتونن لباس آستین بلند بپوشن چون کشتی براشون سخت میشه ومسئله پوشش اینا به نظرم باید استثنا باشه

          2. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            اینکه می توانند یا نمی توانند فعلا محل بحث ما نیست و نتوانتسن در ذهن شماست بجای اینکه استثناء ایجاد کنید نگاهتان را تغییر بدهید.
            بحث ما نگاه جنس مخالف به این حد پوشش است که درست نیست.
            وفقکم الله لکل خیر

        2. فریال می گوید

          وااااا¿¡¿¡¿¡ مگه ناموس ما سوریه هس که برا سوریه خرج میکنید ،اگه راس میگید خرج مردم خودمون از جمله زاهدان کنید که از گشنگی و بدبختی و بی امکاناتی نمیرن،تو مثلا ایرانی هستی اگه پول زیادی اول شکم هم وطنت رو سیرکن بعد برو پولتو خرج عربای***** کن

          1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم خواهر گرامی
            ۱- ناموس ما سوریه نیست ولی حداقل یک جو معرفت هست که اگر کسی به شما خوبی و احسان کرد پاسخش را مناسب بدهید. در زمان جنگ تحمیلی این سوریه بود که به ما و مردم مظلوم ما بسیار کمک کرد و ساخت یکسری از موشک ها را به ما آموزش داد. مقاله ای در این زمینه در سایت موجود هست.
            ۲- ثانیا حمایت از مظلوم وظیفه ماست، آنهم مظلومی که اینطور گرگان غربی و طرفداران آنها به جانش افتاده اند. ما پیرو امیرالمومنین علی علیه السلام هستیم.
            ۳- چه خرجی در سوریه شده؟، تمام کسانی که در سوریه می جنگند داوطلبانه در سوریه هستند، شما چرا ناراحت هستید. و چند برابر همین خرج را همین الان دولت دارد از تجارت با سوریه پس می گیرد در برخی معادن ایران با سوریه قراردادهای اقتصادی سودآوری بسته و به نفع کشور ما در حال استخراج است.
            ۴-عرب و عجم همه نزد خدا یکسان هستند، این شیاطین پس فطرت هستند که نژاد پرستانه بحث عرب و عجم می کنند. خواهر محترم، ملاک نه سیاه و نه سفید و نه زن و نه مرد است ملاک همانطور که خدا در قرآن می فرماید تقوا و ایمان به خداست و گرنه همه ما یکسان هستیم، و این جزو آموزه های دین ماست.
            ۵- رفع فقر از داخل بله بنده هم با شما موافق هستم، در نقاطی که ضعفهایی هست همه به جای نق زدن باید تلاش کنند برطرف شود.
            ۶- با همان منطق غرب که در سوریه هستند و می گویند برای حفظ منافع در آنجاییم با اینکه بیشترین فقرا را هم دارند و به دنبال حفظ منافع فقرای خود کیلومترها دور تر از خاک خود هستند؛ اگر قبله آرزوهای کسی همین غرب باشد ما نیز می گوییم با همین منطق غرب در سوریه هستیم، یعنی حفظ منافع خود. اساتید علوم سیاسی مطرح می کنند که حفظ منافع در دنیای کنونی صرفا محدود به مرزها نیست اگر شما به دنبال منافع داخلی هستید باید در بیرون از مرزها تلاش کنید، اینکه کسی به شما بگوید در داخل خانه و مرز خود باش و به منفعت برس، کودکانه است و مخاطب خود را کودک فرض کرده است و می خواهد با آبنبات چوبی فریب بدهد.

            ۷- سوریه برای ما جدای از تمام دلایل استراتژیک که دارد و کارشناسان غربی هم تصریح می کنند، یک مسئله فراتر از اینهاست و آنهم حرم حضرت زینب است که جان ماست.

            از همه اینها گذشته جای تعجب هست که نمی بینید یا نمی خواهید ببینید یا آنقدر ظاهرا ماهواره می بینید که فضا را درست تشخیص نمی دهید که هدف داعش سوریه نیست بلکه مردمان ایران زمین هستند. اگرسوریه و عراق را بگیرند فکر کرده اید شما در منزل سالم خواهید ماند، اگر به دست آنها بیفتید فکر می کنید چطور با شما برخورد می کنند؟، یا همان بلایی را که سر ناموس عربها در آوردند بر سر ناموس ایرانی ها نیز … .

            خواهر گرامی کمی از تعصب خارج شوید، کمی با آرامش و دقت مسائل را تحلیل کنید حال کسی نخواست شما مدافعان حرم را تحسین کنید و قدردان آنها باشید اما حداقل تحلیل درستی داشته باشید. در هر حال چند پیام شما نشان می دهد که حرف اصلی شما این چیزها نیست و مطمئن هستم که از مسائل دیگری ناراحت هستید و حالا این چیزها را بهانه می کنید. توصیه می کنم با یک روحانی عالم و آگاه از نزدیک صحبت کنید مطمئن هستم ان شاالله بسیاری از مسائل و شبهات ذهنی شما پاسخ داده می شود.
            وفقکم الله لکل خیر

          2. فریال می گوید

            شما دارید اینهمه موشک وتجهیزات به کشور های سوریه میفرستید در صورتی که شهر های مختلف سیستان در فقر و محرومیت هستند،هر کسی باید روکشور خودش تعصب داشته باشه ،از لحاظ منطقی باید جون مردم کشورت برای تو عزیزتر باشد تا جون مردم کشور های دیگه،بعدش من میگم اول مردم خودمان را سر وسامان دهید بعد بریده کشور های دیگر کمک های مالی دهید
            فکر کنم شما به اندازه کافی به سوریه کمک کردید وقتشه الویت را ایران قرار دهید،بعدشم مگه شما نمیگید ما خیلی تجهیزات وپیشرفت تکنولوژی داشتیم پس اگه حمله کردند میتونیم مقابلشون بایستیم ،پس لازمه خود عراقی ها وسوریی ها برا کشورشون جان بدن ودفاع کنند نه ما ،اگه خود عراقی ها وسوری ها کشورشون برا خودشون مهم نباشه ونخوان ازش دفاع کنند ومنتظر ما باشند که ازش دفاع کنیم پس برا ماهم ارزشی نداره که به خاطرشون جون بدیم

          3. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            ظاهرا پیام قبل را خوب نخواندید، جالب است که تعصب دارید و حرف حق را نمی پذیرید.
            اولا کدام تجهیزات؟!… ثانیا: چندین برابر آنچه در سوریه خرج می شود را دولت محترم دارد با قرارداد های اقتصادی چندین برابر جبران می کند، شما نگران سود و زیان مادی این کار نباشید اگر سود مادی نداشد غربی ها در آنجا حضور نداشتند. در عراق هم انواع کارخانه جات ایرانی و کالا ها صادر می شود، گاز به فروش می رسد و میلیونها دلار به جیب دولت می رود.
            درباره حضور هم اگر قبله آرزوهای شما غرب هست، با همان مبنای غربی به قول شما پیشرفته اگر حساب کنیم باید در سوریه باشیم، چون خود غرب هست چرا آنها به فقرای خود نمی رسند و در این جنگ حاضر هستند. اگر غرب خوب است چرا اینجا و این عملکرد آنها را نمی بینید. اگر مبنای کسی غرب نباشد و مبنای دینی باشد خوب است به فریادهای امیر المومنین ع در حمایت از مظلوم و دفع کید دشمن نگاهی بکند. جوانانی هم که می روند با بنده و شما متفاوت هست. مرز آنها خداست. این شما هستید که در این عمر ۶۰ یا ۷۰ سال زندگی دنیای کوچک مادی را ساخته اید و خط کش شما پیشرفت های مادی است و آمالتان شاید کافران باشد، اما آنها که در سوریه رفته اند و مدافع حرم هستند دنیایشان بزرگتر از دنیای شماست، نگاهشان عمیق تر از شماست. بسیاری از آنها هم در اردوهای جهادی داخل کشور حضور داشته اند و الان هم بیرون از کشور داوطلبانه با کفار می جنگند.
            زندگی شما کار کردن برای خوردن و خوابیدن و خوردن و خوابیدن برای کارکردن در همین دنیای کوچک است و هر چه همین چرخه را خراب کند شما را آشفته می کند، معلوم است که درک درستی از افق نگاه و کار آنها ندارید. نگذارید رسانه ها و ماهواره ها و لذات زود گذر دنیا شما را به همین زندگی مادی محدود کند. دنیا زودتر از آنچه که فکرش را می کنید تمام می شود.
            وفقکم الله لکل خیر

          4. فریال می گوید

            بله درسته ما بدی های غربو نمیبینیم وهمش از خوبیش میگیم ولی شماهم همش از خوبی دولت میگید واین دولت که پر از اشکاله رو شما پنهان میکنید،اگه شما وامثال شماحقیقتو چه خوب وچه بد پنهان نمیکردند ماهم از عیب و ایراد آمریکا میگفتیم

          5. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            نقدهای زیادی در بخش سیاست سایت هدانا از سمت ما در حوزه های مختلف منتشر شده که شاید باور نکنید. مراجع عظام تقلید نیز در تاریخ های مختلف معایب را مطرح کرده اند و می کنند، بنده که کسی نیستم اما روحانیت اصیل همواره در حال بیان حقایق هستند و دلسوز مردم، مشکل اینجاست که این موارد را کمتر می بینید یا رسانه هایی که در اختیار شماست نمی گذارند ببینید.
            در هر حال این کشور و جمهوری اسلامی حاصل زحمات عالمان و هزاران خون پاک شهید هست، نقص هست بله ما بیشتر از شما غصه می خوریم، اما انصاف هم باید داشت هر کدام از ما باید از جان و دل تمام توان خود را خرج کنیم که این انقلاب جلو برود و مشکلات مردم حل بشود، می شود گوشه ای نشست و نق زد، می شود مثل شهدا به میدان آمد و جنگید. تفاوت اینجاست که فرهنگ غرب مانند یک ماشین پیشرفته است که راننده مست و بی عقل که فقط همین دنیای چند روزه را می بیند دارد و آخرش به ته دره پوچ گرایی خواهد افتاد. اما این سمت اگر به زعم شما ماشینی پیشرفته ندارد اما مسیر و راننده آن در حال تلاش است که ما و شما را به سمت خدا برساند و حتما با عنایات امام عصر عج می رساند.
            اگر در زندگی شما پدر شما کاستی هایی هم برای شما گذاشته باشد، اما شما عاشقانه او را دوست دارید و قبل از آنکه ضعفهای او را ببینید بزرگی و خوبی های او را می بینید و در کنار او تلاش می کنید زندگی را بسازید. حکایت ما و شما باید نسبت به رهبری و جمهوری اسلامی این باشد. ما در حال تلاش هستیم و به آینده و لطف خدا امیدواریم دشمنان زیادی هم داریم و دوستان بی خیال و تنبل هم خدا رو شکر زیاد هستند حالا منافقان بماند!، هر اندازه با خدا باشیم خدا نیز با ماست و تاریخ نشان داده که کشور درحال رشد است شما با یک دهه قبل بسیاری از تکنولوژی های کشور را مقایسه کنید.
            در هر دوره هر کدام از ما برای پیشبرد راه و دین خدا موظفیم، در قیامت اول یقه بنده را می گیرند و بعد یقه شما و امثال شما را، همه باید جواب بدهیم برای دین و راه خدا چه کردیم. شهدا و بزرگان بخشی از راه را طی کردند حالا این ما و شما هستیم. شما خوب هستید و با خدا، به نظرم روی این موضوع فکر کنید که اگر فردای قیامت از شما سوال کردند برای دین خدا، برای امام زمان عج و رفع مشکلات جامعه اسلامی چه کردی چه جوابی دارید که بدهیم؟.

            عشق به خدا و اهل البیت در شما وجود دارد قدر این ثروت را بدانید و اگر این نبود اینطور پرسش و پاسخ ها را پیگیری نمی کردید، اما مراقب باشید که شبهات و نقاط منفی رفتار برخی مسئولین شما را از راه خدا دور نکند نقاط مثبت را هم ببینید. امام رضا علیه السلام خطاب به عبد العظیم حسنی علیه السلام فرمودند: ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند.« اختصاص، شیخ مفید، صفحه ۲۴۱ »
            این نامه امام رضا خطابش به ما و شماست.

            وفقکم الله لکل خیر

          6. فریال می گوید

            باز دوباره کامنتای منو سانسور کردید،این نشون میده باورکردن حرفای من براتون سخت بود،چون ضد اسلامیه
            چرا شماها نمیخواهید حقیقتو باور کنید؟!؟ا
            اگه درکش بهتون اجازه میده کامنتامو بذار.

          7. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم خواهر گرامی
            با احترامی که برای شما قائل هستیم تمام شبهات مطرح شده شما را جواب دادیم با اینکه وقت زیادی هم نداریم، انتظار قدر دانی هم نداریم اما ادب حکم می کند که اگر کسی وقت خود را با کمال احترام برای حل مسئله ذهنی شما قرار داده است محترمانه تر برخورد کنید.
            یکی دو پیام آخر شما که حذف شد شبهه و سوال نبود بیشتر لج بازی هست!، باور کنید مشغله بالایی داریم و ظاهرا پاسخ های گذشته نیز به هیچ درد شما نخورده است؟!. در هر حال آنچه سوال شما بود به صورت کامل پاسخ داده شد و امیدواریم برای شما مفید بوده باشد و اگر نبوده در معرض دید مخاطبان هست و آنها خود قضاوت می کنند. اگر احساس می کنید به دور از لج بازی به دنبال فهم حقیقت هستید، ابتدا پیش فرضهای غلط را کنار بگذارید، به اندازه سرسوزن این احتمال را بدهید که بنده خیرخواه شما هستم و حرفهای بنده به خاطر خود شما بوده است. اگر قرار باشد که ما یک حرف بزنیم بعد شما اصلا به محتوا توجه نکنید و فقط به دنبال جواب باشید که به اصطلاح کم نیاورده باشید، عمر خودتان را هدر داده اید. از خدا واقعا بخواهید و بخواهیم راه هدایت را نشان بدهد، بعد به دنبال یک استاد قوی در مباحث دینی باشید در کنار مطالعات دینی، سوالات واقعی خود را از استاد خود مطرح کنید تا راهنمایی شوید.
            تجربه بنده در این سالها نشان داده کار روی مسائل دینی که آخرت انسان و ابدیت انسان را می سازد نیاز به تفکر و تحقیق دارد، و اساسا افرادی که به دنبال هوس های چند روزه این دنیا هستند یا حرف هیچ کسی را قبول نمی کنند نوعا راهی به هدایت ندارند.
            وفقکم الله لکل خیر

          8. فریال می گوید

            سلام
            از شما بابت تمام بی احترامی هایی که کردم خیلی معذرت میخوام،امیدوارم که منو ببخشید،من مقداری رو دنده لج افتاده بودم ومیخواستم کم کم نیارم،ولی اگر به سوالات حذف شده من پاسخ نمیدادید ناراحت نمیشدم ،من از اینکه یکی حرفمو سانسور کنه( در صورتی حرف رکیک نداشته باشه) یا حذف کنه خیلی ناراحت میشم،چون حداقل بقیه پیاممو میدیدن و قضاوت میکردن،،
            جدا از این بحثا بگم که برای راهنمایی کردن دهه هشتادیا ونودی هاباید با توجه به سنشون و شرایط خانوادگیش سخن بگویید چون هدایت یک بچه که خانوادش مخالف دین هستند خیلی سخته و تقریبا غیر ممکنه و خودتونو جای اونا بگذارید،چون جوانی و کودکی شما با جوانی و کودکی دهه های جدید زمین تا آسمون فرق میکنه ودهه های جدید خیلی لجباز،پر امکانات،پرتوقع،شاد، آزادی خواه ،عقده ای و از اونهایی هستند که اگه کسی اونارو منع از کاری کنه لج میکنن هستند پس لطفا برای راهنمایی چنین افرادی آنها را درک کنید چون خیلی تحت تاثیر هم سن و سال هایشان ورسانه ها قرار میگیرندوالگوشون هم همیناس،پس لطفا راه حل مناسب تری برای هدایتشون انتخاب کنید.. من اول کار سنمو نگفته بودم ولی اگه میگفتم فکر میکنم خیلی بهتر کمکم میکردید
            باتشکر از تمام راهنمایی هاتون وعرض پوزش به خاطر بی احترامی هام،لطفا منو ببخشید و کامنتامم که حذف کرده بودید اگه میشه بگذارید

          9. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            خواهش می کنم، الان لحن کلامتون خیلی بهتر شد همراه با احترام و مهمتر از همه اینکه صداقت شما قابل تحسین هست. بله اگر سن را در سوالات چه شما و چه سایر مخاطبان محترم مطرح کنند از نظر پاسخگویی بسیار به ما کمک می کند. قطعا روانشناسی پاسخ به یک نوجوان با سنین بالاتر متفاوت تر هست. (ما نوعا سن و حتی تحصیلات را نمی پرسیم چون برخی مخاطبان دوست ندارند).

            درباره پیامهای گذشته شما، ابتدا اگر حذف شده پوزش می طلبم و این توضیح را عرض می کنم که گاهی نیاز به عمومی شدن پیام شما نیست و هدف پاسخ ما فقط شما هستید از همین رو شما به راحتی پاسخ را می بینید. اگر یک دور پیامهای گذشته را مرور کنید می بینید واقعا سوالات جدی، مهم و چالشی پرسیده اید و بنده پاسخ داده ام، سطح بسیار بالایی از شفافیت یا به قول شما آزادی بیان واقعا وجود دارد، گاهی کمی اشکالات شما ناظر به حکومت بود که پاسخ داده شد، و بودن سوال در دید عموم صحیح نیست و هیچ فایده ای هم برای مخاطبان نداشت، مهم همین بود که پاسخ شما مناسب داده شود. یک یا دو پیام آخر شما و پاسخ قبلی بنده را که خواندید کاملا از آرشیو پاک شد چون نیازی به عمومی بودن آن نیست. در هر حال قصد ما ناراحت کردن شما نیست و اگر حذف شده بازهم عذر خواهی می کنیم امیدوارم با این توضیحات ببخشید.

            این حجم از اشکالات مخصوصا در این سن نشان می دهد که فضای محیطی که در آن زندگی می کنید کمی قابل تامل هست!؛ نوع این سوالات سوال شما نیست و بیشتر تاثیر محیط است. هرچند روحیه خوبی دارید که به دنبال پاسخ هستید به شرطی که شرایط سنی شما که سنی است که مطالبه گر هستید همراه با همین روحیه خوب تواضع؛ احترام و پیگیری و به دنبال حقیقت بودن باشد. در زیر باران اگر یک ظرف بزرگ را برعکس بگیرید هیچ گاه آبی جمع نخواهد شد، چرا؟ … اما اگر روی ظرف را بالا بگیرید آنگاه می توانید آب جمع کنید، در مقام سوال علمی از هر استادی همین رویه هست، سوال را که مطرح کردید باید با آرامش پاسخ را ببینید و به آن فکر کنید.

            – چند توصیه:
            قدر روحیه و پاکی دوران نوجوانی را بدانید، الان بهترین سن برای رشد و تعالی شماست. درباره شخصیت شما، تجربه بنده این را به من می گوید که زمینه های روحی و معنوی بسیار خوبی در لابه لای حرف های شما هست و … بگذریم. ابتدا الگوی خوب داشته باشید اینکه محیط چه طور هست یا دیگران چه می گویند زیاد مهم نیست خودتان خوب تحقیق و فکر کنید مثلا همین الان در اینترنت زندگی شهید ادواردو آنیِلی فرزند سرمایه‌دار و میلیاردر ایتالیایی و مالک مجموعه خودرو سازی فیات را بخوانید، ببینید چطور در دل آنهمه ثروت افسانه ای که شاید عده ای خوابش را ببینند زندگی کرده و رها می کند و با تحقیق شیعه می شود و به تمام آن ثروت پشت پا می زند!. چرا؟… خب فردای قیامت همین افراد برای ما حجت هستند ما نمی توانیم بگوییم محیط ما چنین بود یا چنان بود، زمانی که این افراد در محیط های به مراتب بدتر از ما با فساد بسیار زیاد راه هدایت و خدا را طی کرده اند جایی برای بهانه ما که این همه ثروت معنوی در کشور شیعه داریم باقی نمی ماند.
            حتما عضو کانال حجت الاسلام پناهیان در شبکه های مجازی شوید بسیار با روحیه شما تناسب دارد، روزی ۱۰ دقیقه نه بیشتر، در مطالب و گفتارهای ایشان فکر کنید یا حداقل گوش کنید. اگر بتوانید سخنرانی های ایشان را که مناسب سن شماست از ایشان گوش کنید که چه بهتر. و عضویت در کانال سایت هدانا نیز مورد توصیه ما به شماست.
            زندگی شهدا را نیز بخوانید شبها چند صفحه قبل از خواب؛ کتابهای خوبی در این زمینه نوشته شده، مثل خاک های نرم کوشک، زندگی شهید ابراهیم هادی و … زندگی برخی از همین شهدا همانند زندگی ماست ببنید چطور در شرایطی مثل زندگی ما و شما این شهدا نشان داده اند که می شود جور دیگری زندگی کرد. از همه مهمتر در این سن اصلا به مباحث سیاسی ورود نکنید برای سن شما مناسب نیست و بسیار آسیب زاست مخصوصا در لج بازی های سیاسی قلب وارونه می شود.

            همین دو سه کار را که گفتیم انجام بدهید مطالب و کلیپ هایی را که مثلا از استاد پناهیان گوش می کنید و جالب بود را به خانواده و دوستان خود نیز نشان بدهید. یکی دو ماه این مسیر را هم امتحان کنید ببینید چقدر لذت بخش است و چقدر تغییر کرده اید. حالا بعد از چند ماه اگر دوست داشتید توصیه های بیشتری داشته باشیم که لذت معنوی برای شما داشته باشد مجدد با ما از طریق سایت هدانا ارتباط داشته باشید یا اگر سوالاتی بود مطرح می کنید، مطمئن باشید ما نیز آنگاه در خدمت شما برای پاسخ به تمام سوالات هستیم انشاالله.
            از خدای متعال بهترین ها را برای شما و تمام مخاطبان خوب و با خدای سایت هدانا آرزومندیم.
            وفقکم الله لکل خیر

          10. فریال می گوید

            سلام
            حرفای شما کاملا درست ومنطقی بود ولی بابام از اینکه من سراغ کتابای مذهبی برم بدش میاد وفامیلامونم به خصوص فامیلای بابام مسخرم میکنن واونا مدام بحث های سیاسی باز میکنن واز خوبی های محمدرضاشاه ونظامش واز اختلاصای آخوندا وبدی انقلاب اسلامی میگن وبه آخوندا فحش میدن
            با این حساب اگه من در ظاهرم واخلاقم تغییری ایجاد کنم منو مسخره میکنن

          11. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم خواهر گرامی
            اینکه در ابتدای صحبت نظرتون رو درباره مطالب قبل مطرح کردید و با عنوان منطقی بودن پذیرفتید نکته جال و مهمی درباره شماست، نشان می دهد زمینه های بسیار خوبی دارید و نسبت به قبل تغییر کرده اید. بسیار عالی است.
            نظر پدر محترم شما و اقوام، قطعا شما هستید که درستی نظرات رو باید با تحقیق روشن کنید. با احترامی که باید نسبت به پدر و مادر داشته باشید اما خودتان تحقیق کنید. درباره شاه فقط من توصیه می کنم در اینترنت مستند چند قسمتی به اسم «به روایت دربار» را دانلود کنید و ببینید، فرار کرده های حکومتی شاه که در خارج هستند بروید ببینید آنها که خودشان شاه دوست وسلطنت طلب هستند درباره شاه و خیانت ها و اوضاع گذشته کشور چه می گفتند. اینکه شاه بر اثر بیماری جنسی از دنیا رفت و اکثر وقت خود را به عیاشی و با رابطه نامشروع با زنها می گذراند! و چه دختراج، چنین شخص فاسدی چه خدمتی به این مملکت کرد. اگر وضعیت اینقد خوب بود چرا مردم مظلوم قیام کردند. حرفهای اردشیر زاهدی وزیر خارجه ایران و آخرین سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا در دورهٔ محمدرضا شاه و داماد او بود را درباره اوضاع خراب پس از انقلاب و تعریف او از اقتدار جمهوری اسلامی بخوانید. موارد و اسناد متعدد است، ما الان در اوج اقتدار ایران هستیم، آن خائن ها بحرین و بسیاری از منافع کشور را نابود کردند. موارد زیاد هست حتما تحقیق کنید. حالا فحش هم بدهند مهم نیست چون به انبیاء عظام خدا هم بر اثر جهل و یا عناد این بی احترامی ها را می کردند. مهم تحقیق شماست.

            درباره اختلاس ما آخوندها!، خب این واقعا یک نسبت ناروا و وصله ناجور هست بیشتر شبیه بهانه کودکانه است. شما زندگی امام خمینی را ببینید و با شاه مقایسه کنید، کجایش به اختلاس می خورد خود شما هم به این مقایسه می خندید. یا زندگی آیت الله بهجت را بخوانید. آیا این همه بزرگان را نمی بینند یا نمی خواهند ببینید. بله حالا یک یا دو نفر عمامه بسر خطا بکنند باید محاکمه بشوند در زمان امیر المومنین علی علیه السلام هم برخی سوء استفاده کردند و مجازات شدند این دلیل بر بد بودن کل ساختار و همه نیست. وضعیت مالی اکثر طلاب مانند مردم عادی و حتی ضعیف تر هست. خیلی ساده هست اگر دوست داشتید باخانواده قم تشریف بیاورید تا صدها مورد را نشان بدهیم که با عزت نفس در کمال ایمان به خدا زندگی می کنند. شما متاسفانه با فضای روحانیت که دلسوز مردم هستند کمتر آشنا هستید خود روحانید بالاترین درصد شهید را نسبت به جمعیت خود فدای این کشور و انقلاب کرده است، دور از انصاف هست که ما و شما فقط معایب را آنهم ناجوانمردانه ببینیم و خوبی ها را نبینیم.

            درباره اخلاق و ظاهر، قرار نیست چیزی را تغییر بدهید، فقط ارتباط خود را با جریان دین قطع نکنید همین، همان دستورات را برای خودتان که قبلا گفتم انجام بدهید همین.
            تجربه من و شناختی که از شما پیدا کردم می گوید مطمئن هستم که آنقدر باهوش هستید که بتوانید شرایط را تغییر بدهید مثلا اگر در فامیل شما دست دادن امری مرسوم هست، خب همیشه دستکش داشته باشید اینگونه دست بدهید.برای هر مشکلی بگردید و راه شرعیش را پیدا کنید بدون اینکه حساسیتی ایجاد کنید مثلا شما با این سبک خانواده قرار نیست که چادر بپوشید اما پوشش مناسب شرعی و به قول خودتان با کلاس را داشته باشید یا … برای گام اول این کارها را بکنید. در کنارش لطف خدا را هم خواهید دید.
            وفقکم الله لکل خیر

          12. فریال می گوید

            سلام
            شما همچنان به سانسور کردنتون ادامه بدید،انگار مردم بیکارن که کامنت بذارن وتوسایت گذاشته نشه،شما با این سانسورتون چیو میخواید از دید مردم پنهان کنید،نکنه توقع دارید همه مردم کامنتاشون باب میل شما باشه؟!؟!؟!

          13. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام
            چه سانسور جدیدی؟!… اگر در پاسخ به سوال قبلی شما تاخیر هست عجله نکنید، باور کنید الان که پاسخ سوال شما را می دهیم سوالاتی دیگر جلوتر از شما مطرح شده اما شما چون روحیه حساس تری دارید جلوتر از آنها وقت گذاشته ایم پاسخ می دهیم.
            زمانی که لطف می کنید و کامنت می گذارید در انتها یک پیام به شما نشان داده می شود که زمان تایید نظر شما زمانی حدود ۴۸ ساعت طول می کشد تا بررسی شود. لذا اگر تاخیر هست پوزش می طلبیم، کمی صبر کنید و به این زودی ناراحت نشوید . ما قصد ناراحت شدن مخاطبان را نداریم، دوست داریم یک تجربه و خاطره خوب از گفتگو منطقی با ما را در یک سایت دینی داشته باشند.
            باز هم اگر مسئله ای شما را ناراحت کرده یا موردی در این زمینه بود که حل نشد مطرح کنید، در خدمتیم.
            شما می توانید اگر نیاز به مشاوره تلفنی هم دارید در موضوعات مختلفی که فکر می کنید، از قسمت مشاوره یک نوبت مشاوره با ما بگیرید.
            انشاالله همیشه موفق باشید
            وفقکم الله لکل خیر

          14. فریال می گوید

            سلام
            ببخشید تند رفتم،آخه فکر میکردم اینبارم پیامم سانسور شده
            تمام سعیمو میکنم تا بهتر عمل کنم.امیدوارم در آینده نزدیک مخالفتی از سوی فامیل وخانواده نبینم
            خیلیی ممنون از راهنمایی های شما

          15. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            خواهش می کنم.
            با روحیه خوب و توانایی هایی که دارید ان شاالله حتما موفق می شوید، مخالفت دیگران مهم نیست مهم این هست که امام زمان از شما راضی و خشنود باشد.
            وفقکم الله لکل خیر

          16. فریال می گوید

            سلام
            تمام زحمات شما هدر رفت.
            یه نماز خواستم بخونم کل خانواده گفتن یاخدا،این کی سرش به سنگ خورده،معلوم نیس با کی دوس شده وازین حرفاوچپ چپ نگام کردن ،منم بیخیال شدم الکی گفتم میخواستم واکنش شما روببینم،
            به نظرم همون جهنم برام کافیه همگی دور هم خوش میگذرونیم😂😂😂😂😂

          17. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            بابت تاخیر در پاسخ شما عذر خواهی می کنم. مشغله کاری بنده و جلسات مشاوره و … باعث شد کمی با تاخیر جواب بدهیم.
            چه جالب و خوب که نماز رو خواندید، اگر دانشگاه دین 10 کلاس و درجه داشته باشه شما الان کلاس 5 و 6 رو تجربه کردید، این خیلی خوب و البته با توانایی که شما دارید دور از دسترس نبود. باید پله پله شروع کنید و کار کنید.
            در مواجه با پدر و مادر هم اصلا جای نگرانی یا خجالت نیست، خداروشکر توانایی صحبت کردن رو خوب دارید، ببینید اگر این حرف ها رو زدند شما هم با لبخند و احترام و شوخی مطرح کنید که ما این هستیم، آخر معنویت …اگر اصلا پذیرش این کار رو ندارند می تونید در اتاق شخصی بخونید. در این زمینه با مادر محترم صحبت کنید، و بگید که حس خوبی از نماز دارید، و به شما کمک می کنه درک بهتر و عمیق تری از دنیا داشته باشید.
            کمی هم منطقی صحبت کنید، الگو داشته باشید و بگید که با زندگی فلان شهید آشنا شدم، مثل شهید ابراهیم هادی برام شخصیت جالب بود و نمازش ترک نمی شد (البته زندگیش رو حتما قبلش بخونید)؛ یا اگر شخصیتی از علما رو قبول دارند مثل آیت الله بهجت، یا حتی شخصیت علمی مثل شهید پروفسور شهریاری دانشمند هسته ای… با داشتن دلیل هم ذهنی خودتون از جهت روانی روحیه محکم تری پیدا می کنید و هم دیگران رو قانع می کنید مثلا زندگی شهید ادواردو آنیلی رو بخونید اگر فامیل انتقاد کرد گوشه ای از زندگی این شهید نابغه ثروتمند رو مطرح کنید، اینطور از جهت روانی باعث خضوع افراد میشه. فوقش میگه من قبول ندارم، شما هم میگید الگوی من این شهید هست که به تمام چیزهایی که شما خوابش رو می بینید رسیده و پشت پا زده و به دنبال خداست… پس هم منطقی صحبت کنید و هم اینکه گاهی با طنز و ادب و همین روحیه خوب جواب دادن پاسخ بدهید. شما از اون تیپ شخصیت هایی هستید که تجربه به من میگه اگر وقت بگذارید توصیه های ما رو گوش کنید (البته مثل قبلی ها فراموش نکنید) نه تنها خودتون بلکه تعداد زیاد دیگه ای رو دیندار می کنید حتی بهتر از امثال ما میتونید بقیه رو قانع کنید.
            تا فراموش نکردم یه توصیه جدید، کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» حجت الاسلام پناهیان را بخوانید، نظرتون رو هم مطرح کنید. و در کنارش می تونید شبها قبل از خواب ترک های کوتاه سخنرانی ایشون رو گوش کنید و فکر کنید، آدرس: http://panahian.ir/tag/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2 ؛ منتظر چی هستید از همین امروز شروع کنید. میشه هم دنیا رو داشت و از دنیا لذت برد و هم آخرت هم در دنیا خوب و منطقی خوش بگذرونید و هم در آخرت، آیا این بهتر نیست. چه کسی گفته که حتما باید یکی رو خراب کنیم، بله اگر کسی نتونست هر دو رو باهم داشته باشه نشون میده آدم ضعیفی هست. انبیاء آمده اند بگویند قوی باش و عمیق فکر کن و درست عمل کن و از با خدا بودن لذت ببر هر کجا که هستی.
            وفقکم الله لکل خیر

          18. فریال می گوید

            سلام
            سانسور کردنتون ذاتیه یا خودتون در این راستا تلاش میکنید
            حالا از ما گذشت ولی نذارید از اعتبارتون کم شه
            مردم با یه امیدی براشما کامنت میذارن اونوقت شما سانسور میکنید که چی بشه مثلا،
            بدی دولتم شما آخوندا وآدمای دولتی وصدا سیما همینجوری سانسور میکنید که صدای مردم در میاد و ازتون متنفر میشن
            فک کردید چرا خواننده غیر مجاز زیاد داریم،چون اوناهم از ازاینکه حرفاشون سانسور شه بدشون میاد واینجا که بمونن نمیتونن با خیال راحت بخونن وحرفای ناگفتشونو راحت بزنن
            پس روتوش رو بذارید کنار
            بذارید مردم با واقعیت روبه روشن

          19. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام
            مجدد از تاخیر در پاسخ عذر خواهی می کنم، روحیه خوب و پیگیری و کمی هم حساس رو دارید، خیلی خوب هست.
            سانسور نکردیم می تونید مشاهده کنید کمی تاخیر ما رو با چاشنی بخشش نگاه کنید مشکل حل هست. ضمنا اگر شما یک پزشک خوب رو پیدا کردید که علمیت لازم رو داره و میتونه به شما کمک کنه، حتی اگر نوبت دهی با تاخیر چند هفته ای داشته باشه صبر می کنید تا برای سلامتی از نظرش استفاده کنید، اگر قهر کردید چه کسی ضرر می کنه، شما یا دکتر؟… این ما هستیم که آخرتمون رو می سازسم، شوخی نیست. اگر کسی رو پیدا کردید که به سوالات شما پاسخ میده پس … .

            بله سرمایه ما اعتماد و لطف تک تک مخاطبان هست، و این بهترین توفیقی هست که خدا به ما داده، اما واقعا حجم کاری بنده بالا و شلوغ هست شاید درکش برای شما دشوار باشه. در هر حال واقعیت این هست که شما هم باید بیشتر به ما کمک کنید اگر ضعفی می بینید مثل الان تذکر بدهید و اشتباهات رو ببخشید و خوب هم به حرفهای ما گوش کنید. به نظرم اینطور که شد خدا هم لطفش رو شامل شما می کنه و هم ان شاالله به ما این لطف رو داره.
            ضمنا کارهایی رو که در پیامهای قبل عرض کردم حتما انجام بدهید، امیدوارم خبرهای خوبی بعد ها داشته باشید.

            موفق و در پناه خدای بزرگ باشید.