وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معرفی کتاب مفید برای یادگیری مهارت های زناشویی

0

معرفی کتاب مفید برای یادگیریِ مهارت های زناشویی

پرسش:
اگر خدا بخواهد، به زودی ازدواج می کنم و به دنیای تأهّل پا می گذارم. از هم اکنون استرس زیادی دارم. لطفا کتاب های مفیدی برای یادگیریِ مهارت های زناشویی معرفی نمایید.

 

پاسخ:
از خبر ازدواج شما بسیار خوشحال شدم. امیدورام شما و همسرتان در کنار همدیگر زندگیِ شیرین و آرامش بخشی داشته باشید. داشتنِ استرس در این حالت عادی است. در «مقیاسِ هُلمز- راهه»(1) برای ارزیابی میزان استرسِ احساس شده در دگرگونی‌های زندگی، «ازدواج» با امتیاز 50 استرسِ متوسّطی را به فرد وارد می کند. 
بسیار خوب و قابل تحسین است که به دنبال یادگیریِ مهارت های زندگیِ مشترک هستید. در ابتدا باید بدانید که اختلاف در زندگیْ موضوعی طبیعی است و لازمه زندگی مشترک است. پژوهش ها نشان داده که زوج های موفق نیز تنها در 30 درصد موارد با یکدیگر توافق نظر دارند. پس وجود اختلاف نظر هرگز به معنای معیوب بودن روابط همسران نیست. اختلاف فرصت مناسبی برای تغییر کردن و رسیدن به رشد و تعالی است. اختلاف نظر به ما فرصتی می دهد تا از قدرت های خلّاق خود برای حلّ مسأله استفاده کنیم.

برای یادگیریِ مهارت های زندگیِ مشترک، کتاب های زیر را به شما توصیه می کنم:

– «مهارت های زناشویی» نوشته «مَتیو مَک کِی» (انتشارات ارجمند و نشر ابن سینا)
– «مهارت گفتگو برای همسران» نوشته «زهره شیری» (ناشر: اداره کلّ روابط عمومی سازمان بهزیستیِ کشور)

«مهارت» با دانش و دانستن تفاوت دارد. اگر فردی یک کتاب درباره شنا بخواند، به این معنا نیست که او تواناییِ لازم برای شناکردن را دارا شده است. به کارگیریِ مهارت های زناشویی، مانندِ به کارگیریِ مهارت شنا و رانندگی، نیاز به تمرین دارد و نباید به یک بار مطالعه اِکتفا کرد.

این دو کتاب _ بر خلاف کتاب «مردان مریخی، زنان ونوسی» _ کاملا کابردی هستند. نویسنده های این دو کتاب شعار نمی دهند. آنها به صورت عملی به خواننده می آموزند که هر مهارت را چگونه باید در تعاملِ رودررو با همسرش به کار گیرد.

سوال سیتی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.