وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

محرم شدن شخص جنب و حائض

0

محرم شدن شخص جنب و حائض

لگو احکام حج و عمره

احرام جنب و حائض در حال عبور از مسجد

 

247- اشخاص جنب و حايض مى‏توانند[1] در حال عبور از مسجد محرم شوند و نبايد در مسجد توقف كنند، هر چند اگر عصياناً هم توقف نمايند و محرم شوند، احرام آن‏ها صحيح است.[2]

 

[1] ( 2). آيات عظام: خويى، صافى، گلپايگانى، مكارم: به مساله قبل مراجعه شود.

آيةاللَّه تبريزى: شخص جنب و حايض در خارج مسجد محرم مى‏ شود و تجديد تلبيه در جُحفه لزومى ندارد ونيز اگر در حال عبور از مسجد محرم شوند مانعى ندارد.

آية اللَّه سيستانى: براى حايض و نفساء احرام بستن بيرون مسجد شجره كافى است.

آية اللَّه فاضل: اگر امكان نداشته باشد يعنى مسجد دو درب نداشته باشد يا امكان عبور از مسجد به جهت ازدحام و موانع ديگر نباشد، كنار مسجد محرم شوند و در اين فرض تجديد احرام در جحفه يا محاذات آن لازم نيست.
[2] ( 3). آية اللَّه تبريزى: صحّت احرام او محلّ اشكال است و بايد تلبيه را به‏قصد احرام تجديد كند.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: چنانچه قصد قربت از او متمشّى شود احرام صحيح است.

آية اللَّه مكارم: اگر عمداً باشد خالى از اشكال نيست.

احرام حائض نزديك مسجد شجره‏

 

248- اگر حايض نتواند تا پاك شدن صبر كند، احتياط آن است كه نزديك مسجد محرم شود و در «جحفه» يا محاذى آن، احرام را تجديد كند.[1]

 

[1] ( 4). آية اللَّه نورى: اگر به‏ واسطه زيادى جمعيت، از عبور از مسجد هم عاجز باشد، احتياط آن است كه از نزديك مسجد محرم شود.

آية اللَّه بهجت: اگر نتواند وارد مسجد شود در خارج مسجد محاذى آن محرم مى‏شود و در جحفه يا محاذى آن تجديد احرام مى‏كند بنابر احتياط.( مناسك، س 34).

آية اللَّه خامنه‏ اى: زنى كه داراى عذر است، مى‏تواند در حال عبور از مسجد محرم شود، به شرطى كه مستلزم توقف در مسجد نباشد. ولى اگر مستلزم توقف در مسجد هر چند بر اثر ازدحام و مانند آن باشد و نتواند احرام را تا برطرف شدن عذر به تأخير بيندازد، بايد از جحفه يا محاذات آن محرم شود. و جايز است با نذر از هر مكان ديگرى قبل از ميقات محرم شود.

نظر ساير آيات عظام از مسأله 246 بدست مى‏آيد.

 

احرام جنب با تيمم در داخل مسجد

 

249- اگر جنب نتواند به خاطر زيادى جمعيت، در حال عبور از مسجد احرام ببندد و آب براى غسل نباشد و نتواند صبر كند تا آب پيدا شود، بايد تيمم كند و در داخل مسجد احرام ببندد.[1]

250- اگر حائض براى احرامِ در حال عبور، وارد مسجد شجره شود و تلبيه بگويد ولى نتواند از در ديگر خارج شود و از همان درى كه وارد شده بود، خارج شود، احرامش صحيح است.[2]

 

[1] ( 1). آية اللَّه فاضل و آية اللَّه نورى: و همچنين است حايض كه از حيض پاك شده است.

نظر ساير آيات عظام در اين مسأله از ذيل مسأله 246 و 247 به‏دست مى‏آيد.

[2] ( 2). آية اللَّه تبريزى: صحّت احرامش محلّ اشكال است.

  252- اگر حايض نزديك مسجد شجره محرم شود، ولى در بين راه- به خاطر خواب و مانند آن- بدون تجديد احرام، از محاذات بگذرد و وارد مكه شود، در صورت امكان، بنابر احتياط واجب بايد برگردد و از جحفه يا محاذى آن محرم شود؛ و اگر ممكن نيست، از حرم خارج و از آنجا احرام ببندد.[1]

 

[1] ( 6). مراجعه شود به مسأله 251.

آية اللَّه بهجت: در صورتى‏كه نتواند به ميقات برگردد، همان احرام كفايت مى‏كند.( پرسشهاى جديد حج، س 26).

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.