وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

محرم شدن شخص جنب و حائض

0

محرم شدن شخص جنب و حائض

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

احرام جنب و حائض در حال عبور از مسجد

 

247- اشخاص جنب و حايض مى‏توانند[1] در حال عبور از مسجد محرم شوند و نبايد در مسجد توقف كنند، هر چند اگر عصياناً هم توقف نمايند و محرم شوند، احرام آن‏ها صحيح است.[2]

 

[1] ( 2). آيات عظام: خويى، صافى، گلپايگانى، مكارم: به مساله قبل مراجعه شود.

آيةاللَّه تبريزى: شخص جنب و حايض در خارج مسجد محرم مى‏ شود و تجديد تلبيه در جُحفه لزومى ندارد ونيز اگر در حال عبور از مسجد محرم شوند مانعى ندارد.

آية اللَّه سيستانى: براى حايض و نفساء احرام بستن بيرون مسجد شجره كافى است.

آية اللَّه فاضل: اگر امكان نداشته باشد يعنى مسجد دو درب نداشته باشد يا امكان عبور از مسجد به جهت ازدحام و موانع ديگر نباشد، كنار مسجد محرم شوند و در اين فرض تجديد احرام در جحفه يا محاذات آن لازم نيست.
[2] ( 3). آية اللَّه تبريزى: صحّت احرام او محلّ اشكال است و بايد تلبيه را به‏قصد احرام تجديد كند.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: چنانچه قصد قربت از او متمشّى شود احرام صحيح است.

آية اللَّه مكارم: اگر عمداً باشد خالى از اشكال نيست.

احرام حائض نزديك مسجد شجره‏

 

248- اگر حايض نتواند تا پاك شدن صبر كند، احتياط آن است كه نزديك مسجد محرم شود و در «جحفه» يا محاذى آن، احرام را تجديد كند.[1]

 

[1] ( 4). آية اللَّه نورى: اگر به‏ واسطه زيادى جمعيت، از عبور از مسجد هم عاجز باشد، احتياط آن است كه از نزديك مسجد محرم شود.

آية اللَّه بهجت: اگر نتواند وارد مسجد شود در خارج مسجد محاذى آن محرم مى‏شود و در جحفه يا محاذى آن تجديد احرام مى‏كند بنابر احتياط.( مناسك، س 34).

آية اللَّه خامنه‏ اى: زنى كه داراى عذر است، مى‏تواند در حال عبور از مسجد محرم شود، به شرطى كه مستلزم توقف در مسجد نباشد. ولى اگر مستلزم توقف در مسجد هر چند بر اثر ازدحام و مانند آن باشد و نتواند احرام را تا برطرف شدن عذر به تأخير بيندازد، بايد از جحفه يا محاذات آن محرم شود. و جايز است با نذر از هر مكان ديگرى قبل از ميقات محرم شود.

نظر ساير آيات عظام از مسأله 246 بدست مى‏آيد.

 

احرام جنب با تيمم در داخل مسجد

 

249- اگر جنب نتواند به خاطر زيادى جمعيت، در حال عبور از مسجد احرام ببندد و آب براى غسل نباشد و نتواند صبر كند تا آب پيدا شود، بايد تيمم كند و در داخل مسجد احرام ببندد.[1]

250- اگر حائض براى احرامِ در حال عبور، وارد مسجد شجره شود و تلبيه بگويد ولى نتواند از در ديگر خارج شود و از همان درى كه وارد شده بود، خارج شود، احرامش صحيح است.[2]

 

[1] ( 1). آية اللَّه فاضل و آية اللَّه نورى: و همچنين است حايض كه از حيض پاك شده است.

نظر ساير آيات عظام در اين مسأله از ذيل مسأله 246 و 247 به‏دست مى‏آيد.

[2] ( 2). آية اللَّه تبريزى: صحّت احرامش محلّ اشكال است.

  252- اگر حايض نزديك مسجد شجره محرم شود، ولى در بين راه- به خاطر خواب و مانند آن- بدون تجديد احرام، از محاذات بگذرد و وارد مكه شود، در صورت امكان، بنابر احتياط واجب بايد برگردد و از جحفه يا محاذى آن محرم شود؛ و اگر ممكن نيست، از حرم خارج و از آنجا احرام ببندد.[1]

 

[1] ( 6). مراجعه شود به مسأله 251.

آية اللَّه بهجت: در صورتى‏كه نتواند به ميقات برگردد، همان احرام كفايت مى‏كند.( پرسشهاى جديد حج، س 26).

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.