وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قول كودك در نجس كردن چيزي

بچه ممیزی که خوب و بد را می‌فهمد اگر تکلیفش هم نزدیک است اگر بگوید چیزی را آب کشیدم، دوباره باید آن را آب کشید ، ولی اگر بگوید چیزی که در دست اوست نجس است احتیاط آن است که از آن اجتناب کنند اگر چه بعید نیست اعتبار قول صبی ّ مراهق.

0

قول كودك در نجس كردن چيزي

قول كودك در نجس كردن چيزي

در نوشتار قبل «آیا حرف بچه در تطهیر کردن خودش (در دستشویی) اعتبار دارد» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

 

رساله توضیح المسائل طهارت

[ بچه ممیزی که خوب و بد را می‌فهمد]

مسأله 147 بچه ممیزی که خوب و بد را می‌فهمد اگر تکلیفش هم نزدیک است اگر بگوید چیزی را آب کشیدم، دوباره باید آن را آب کشید (1)، ولی اگر بگوید چیزی که در دست اوست نجس است احتیاط آن است که از آن اجتناب کنند (2) اگر چه بعید نیست اعتبار قول صبی ّ مراهق.

 (1) (بهجت:) مگر این که انسان بداند آن را درست آب کشیده است ولی اگر بگوید چیزی که در اختیار اوست، نجس است، احتیاط واجب آن است که از آن اجتناب کنند.

 (2) (اراکی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(نوری:) احتیاط واجب آن است که از آن اجتناب کنند.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله اگر بچّه ای که تکلیفش نزدیک است، به پاک بودن یا نجس بودن چیزی که در دست خودش می‌باشد خبر دهد، پذیرفته است (صافی: به شرط حصول اطمینان) و اگر به پاکی یا نجس بودن چیزی که در دست او نیست خبر دهد، گفته‌اش پذیرفته نیست.

(خوئی، تبریزی:) مسأله اگر بچّه بگوید چیزی نجس است یا چیزی را آب کشیده نباید حرف او را قبول کرد. ولی بچّه ای که تکلیفش نزدیک است اگر بگوید چیزی را آب کشیدم، در صورتی که آن چیز در تصرّف او باشد یا آن بچّه مورد اطمینان باشد حرف او قبول می‌شود و هم چنین اگر بگوید چیزی نجس است.

(سیستانی:) بچه‌ای که ممیز است و پاکی و نجسی را به خوبی درک می‌کند..

(سیستانی:) در صورتی که آن چیز در تصرف او باشد یا گفته‌اش مورد اطمینان باشد..

(فاضل:) مسأله اگر بچّه ممیّزی که خوب و بد را می‌فهمد بگوید چیزی که در دست اوست نجس است و یا بگوید آن چیز را آب کشیدم، بعید نیست حرف او معتبر باشد.

(مکارم:) مسأله هر گاه ذو الید یعنی کسی که چیزی در اختیار اوست خبر دهد که آن چیز، نجس یا پاک است باید قبول کرد، خواه عادل باشد یا نه، به شرط این که بالغ باشد، بنا بر این خبر دادن غیر بالغ در این باره قبول نیست، مگر این که اطمینان از گفته او حاصل شود.

(زنجانی:) مسأله اگر بچه بگوید چیزی نجس است یا چیزی را آب کشیده و از گفته او اطمینان حاصل نشود، نباید حرف او را قبول کرد؛ ولی بچه ممیز که طهارت و نجاست را می‌فهمد اگر بدانیم چیزی را آب کشیده، می‌توان آن را پاک دانست، هر چند اطمینان نداشته باشیم که درست آب کشیده است و نیز اگر ممیز چیزی را که در دستش است بگوید نجس است و از قول او اطمینان حاصل نشود، بنا بر احتیاط باید از آن اجتناب کرد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: اگر كودك دو و نيم ساله اقرار به نجس شدن جايى بنمايد در صورتى كه ما نيز شك داشته باشيم نظر شريف جنابعالى را خواستارم.

ج) قول كودك حجّت نيست. استفتائات جديد.

س 285: کودکی که همیشه خود را نجس می‌کند، دست‌تر، آب دهان و باقی مانده غذایش چه حکمی دارد؟ کودکانی که دست‌تر خود را بر پاهایشان می‌گذارند، چه حکمی دارند؟

ج: تا زمانی که یقین به نجاست آن حاصل نشده، حکم به پاکی می‌شود.اجوبه الاستفتائات.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۱۵۱. اگر بچّه‌ای بگوید که چیزی نجس است یا چیزی را آب كشیده، حرفش قبول نمی‌شود ولی بچّه‌‌ای كه ممیز است و پاكی و نجسی را به خوبی درک می‌‌كند، چنانچه بگوید چیزی را آب كشیدم در صورتی كه آن شیء، در اختیار او باشد یا گفته‌‌اش مورد اطمینان باشد قبول می‌‌شود و همچنین است اگر از نجس بودن چیزی اطّلاع دهد. رساله  توضيح المسائل جامع آيت الله سيستاني.

 

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

  1. اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد
  2. حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه
  3. ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت
  4. آيا استفراغ نوزاد پاك است
  5. آیا ادرار پسر یا دختر شیرخوار نجس است
  6. شيردادن به بچه بيش از دو سال
  7. دست زدن بچه هاي نا بالغ به قرآن
  8. نگاه به بدن دختر يا پسر بچه نابالغ
  9. سرپا گرفتن بچه رو به قبله چه حكمي دارد
  10. روزه دختر و پسر تازه به سن تكليف رسيده
  11. حکم پوشش زن در مقابل پسر نابالغ
  12. اذان در گوش نوزاد چگونه و تا چه زمانی
  13. خمس افراد نابالغ


كليد: قول كودك در نجس كردن چيزي قول كودك در نجس كردن چيزي قول كودك در نجس كردن چيزي س: اگر كودك دو و نيم ساله اقرار به نجس شدن جايى بنمايد در صورتى كه ما نيز شك داشته باشيم نظر شريف جنابعالى را خواستارم. حرف بچه اگر بچه بگويد جايي را نجس كردم آيا بايد توجه كرد قول كودك در نجس كردن چيزي قول كودك در نجس كردن چيزي قول كودك در نجس كردن چيزي قول كودك در نجس كردن چيزي قول كودك در نجس كردن چيزي

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.