وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت

0

فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س ۱۲: آیا عدالت معتبر در مجتهد و مرجع تقلید با عدالت معتبر در امام جماعت از حیث شدّت و ضعف تفاوت دارد؟

ج: با توجه به حسّاسيّت و اهميت منصب مرجعيت در فتوا، بنا بر احتياط واجب، شرط است که مجتهدِ مرجع تقليد علاوه بر عدالت، قدرت تسلّط بر نفس سرکش را داشته و حرص به دنيا نداشته باشد.

س ۱۳: این که گفته می‏شود باید از مجتهدی تقلید نمود که عادل باشد، مقصود از عادل چه کسی است؟

ج: عادل کسى است که پرهيزگارى او به حدى رسيده باشد که از روى عمد مرتکب گناه نشود. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري .


[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي
مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

شرایط مرجع تقلید (۳)
مسأله ۳ـ مجتهدى که از او تقلید مى کند باید داراى صفات زیر باشد: مرد، بالغ، عاقل، شیعه دوازده امامى، حلال زاده و همچنین بنابراحتیاط واجب عادل و زنده باشد. (عادل کسى است که داراى حالت خداترسى باطنى است که او را از انجام گناه کبیره و اصرار بر گناه صغیره باز مى دارد) .

تعریف عدالت (۱۲۶۸)
مسأله ۱۲۶۸ـ «عدالت» یک حالت خداترسى باطنى است که انسان را از انجام گناه کبیره و تکرار گناه صغیره باز مى دارد و همین اندازه که با کسى معاشرت داشته باشیم و گناهى از او نبینیم نشانه وجود عدالت است و این را حسن ظاهر که حاکى از ملکه باطن است مى گویند . رساله توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي .


[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

مسأله۲. تقليد در احكام، ياد گرفتن فتواي مجتهد است با التزام به عمل به آن، و از مجتهدي بايد تقليد كرد كه مرد و بالغ و عاقل و شيعه دوازده امامي و حلال‎زاده و زنده و عادل باشد، و عادل كسي است كه با ملكه عدالت كارهايي را كه بر او واجب است به جا آورد و كارهايي را كه حرام است ترك كند، و ملكه عدالت عبارت است از حالتي كه وادار كند انسان را به اطاعت و ترك معصيت، و نشانه آن اين است كه اگر از اهل محل يا همسايگان او يا كساني كه با او معاشرت دارند حال او را بپرسند، خوبي او را تصديق نمايند، و مجتهدي كه انسان از او تقليد مي‎كند ـ در صورت علم به مخالفت فتواي او با فتواي غيرـ بنابر احتياط واجب بايد غير، اعلم از او نباشد مگر آن كه فتواي غير اعلم موافق با احتياط باشد يا فتواي اعلم، شاذ و نادر باشد كه در اين صورت بايد به قولي كه احوط است عمل نمايد، و اعلم يعني كسي كه در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدهاي زمان خود استادتر باشد.  رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني .


[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲ ـ تقلید در احکام: عمل کردن به دستور مجتهد است. و از مجتهدی باید تقلید کرد که مرد، بالغ، عاقل، شیعه دوازده امامی، حلال‌زاده، زنده و عادل باشد.
و عادل کسی است که کارهایی را که بر او واجب است بجا آورد، و کارهایی را که بر او حرام است ترک کند.
و نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبی باشد، که اگر از اهل محل یا همسایگان، یا کسانی که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند، خوبی او را تصدیق نمایند.
و در صورتی که اختلاف فتوا بین مجتهدین در مسائل محل ابتلاء ـ و لو اجمالاً ـ معلوم باشد، لازم است مجتهدی که انسان از او تقلید می‏کند أعلم باشد، یعنی در فهمیدن حکم خدا از تمام مجتهدین زمان خود تواناتر باشد. رساله  توضيح المسائل آيت الله سيستاني .


عدالت مرجع

پرسش ۴۱ . آيا عدالت معتبر در مرجع تقليد با عدالت امام جماعت، تفاوت دارد؟

آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل و نورى: با توجه به اهميت منصب مرجعيت، بنابر احتياط واجب، مرجع تقليد بايد علاوه بر داشتن عدالت، حريص به دنيا نيز نباشد.[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][۷۷]

آيات عظام بهجت، سيستانى، صافى، مكارم و وحيد: عدالت در هر دو يكى است.[۷۸]

آيه اللّه  تبريزى: با توجه به اهميت منصب مرجعيت، مرجع تقليد بايد علاوه بر داشتن عدالت، سابقه فسق معروفى در بين مردم نداشته باشد.[۷۹]

پرسش ۴۲ . آيا از مجتهدى كه در عدالتش شك داريم، جايز است تقليد كنيم؟

همه مراجع: خير، تقليد از او جايز نيست.[۸۰]

[۷۷]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س ۱۲ و ۵۶۲؛ توضيح المسائل، م ۲ و ۱۴۵۳؛ نورى، توضيح المسائل، م۲ و ۱۴۵۰٫ [۷۸]. توضيح المسائل مراجع، م ۲ و ۱۴۵۳ و وحيد، توضيح المسائل، م ۲ و ۱۴۶۱٫ [۷۹]. توضيح المسائل، م ۲ و ۱۴۶۲٫ [۸۰]. العروة الوثقى، ج ۱، التقليد، م ۷۱٫ -(احكام تقليد و بلوغ، سيد مجتبي حسيني، ص۵۸)

 

لینک کوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=17048

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام تقلید 

اگر اعلميت مرجع ديگري براي ما احراز شود

در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است

آيا خودمان مي توانيم مرجع انتخاب كنيم

وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم

از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم



كليد: فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت  فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت  فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت تقليدX عادل كيستX عدالتX عدالت چيستX عدالت مرجعX منظور از عدالت تقليدX عادل كيستX عدالتX عدالت چيستX عدالت مرجعX منظور از عدالت تقليدX عادل كيستX عدالتX عدالت چيستX عدالت مرجعX منظور از عدالت  تقليدX عادل كيستX عدالتX عدالت چيستX عدالت مرجعX منظور از عدالت

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.