وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عوارض معنوی نگهداری سگ در خانه

2

عوارض معنوی نگهداری سگ در خانه

خانه هايى كه فرشتگان وارد آنها نمى شوند⁉️

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّ جَبرئيلَ أتاني فقالَ : إنّا مَعشرَ الملائكةِ لا نَدخُلُ بَيتا فيهِ كلبٌ ، و لا تِمثالُ جَسَدٍ ، و لا إناءٌ يُبالُ فيهِ .

يپامبر خدا صلى الله عليه و آله : جبرئيل عليه السلام نزد من آمد و گفت : ما جماعت فرشتگان به خانه اى كه در آن سگى يا مجسمه اى و يا ظرف ادرارى باشد وارد نمى شويم.

بحار الأنوار: 59/177/11 .

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. مخلص می گوید

    با عرض سلام و ادب و تشکر از این وبسایت فوق العاده. شرمنده که کوتاه نمیشد عرض کنم.
    این روایت که خیلی جاها دیدم نقل شده از حضرت رسول اکرم (ص) کما فی سابق ایشان همیشه مظلومند حتی بعد از ۱۴۰۰ سال. به دلایلی که مخلص اینجا عرض میکنم، به نظرم حدیث مذکور از یهودیاته چون با قرآن کریم در تضاد هست نه اینکه اینجانب مدافع سگ داشتن در منزل باشم که شخصا «ایمان دارم» برکت از اون خونه یا مکان میره… و دلیلش به نظرم نه فقط بهداشته (که بعضا از نظر بیماری های واگیردار قابل کنترل «میتونه باشه» البته با هزینه های بالا که بعدش یک سوال اخلاقی و اجتماعی مطرح میشه که آیا یتیمان جامعه و فقرا همه بینیاز شدند حالا نوبت به سگها رسیده؟) و نه غیبت ملائکه هست، چون برای خدا و فرشتگان خدا اصلا هیچ محدودیت نیست در کائنات و فرشتگان افعال و اسباب خداوند قادر هستند. از طرفی اگر حدیث درست بود که هرکی یه سگ میاورد خونه هرکار میخواست میکرد و هیچ جایی ثبت نمیشد. جناب جبرئیل جزو اشرف ملائک هستند چه کسی؟ چه انسانی؟ میتونه در مقابل او سد بشه! حتی خود ابلیس و جنودش لعنت الله علیهم اجمعین همچین توانی ندارند، چه برسه به سگی ناتوان.

    ****

    یا علی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم مخاطب عزیز
      پیام شما را دیدم تشکر از توضیحات شما، ابتدا عرض می کنم بخاطر محدودیت امکان انتشار دیدگاه های طولانی وجود ندارد. در هر حال به اختصار چند نکته را عرض می کنیم.

      دقت کنید ظاهرا پیش فرض ذهنی شما این است که یهود قدرت فرشته را محدود می داند، حالا که روایتی داریم که فرشته داخل منزلی که سگ نمی شود یعنی به تعبیر عامیانه شما زور فرشته به سگ نمیرسد و چون به فکر شما رسیده که زور جناب جبرئیل بیش از سگ اس پس بخاطر شباهت آنچه شما تصور کرده اید با قول یهود (به تعبیر شما) حالا این یعنی این حدیث از اسرائیلیات است و سند ندارد!.
      خب عزیز من شما بدیهیات کار با روایات را بلد نیستید و تخصص ندارید. این برداشت شما کاملا اشتباه است چه ربطی به یهود دارد عزیز من!. مثلا ما درباره شراب داریم که شراب در منزلی باشد فرشتگان داخل نمی شوند، حالا شما همان صغری و کبری را بچینید و بگوید شراب حرام نیست چون زور فرشته بیشتر از شراب است!.

      توجه کنید حدیث شناس می داند روایات متعددی در ابواب مختلف داریم که بحث حضور شیاطین در محل ها یا حضور فرشتگان در محل هایی هست یا در بعضی مکانها نیست. این به این معنا نیست که بحث زور و قدرت باشد منظور این است که آن توجه و عنایت خاص را دیگر ملائکه به آن مکان ندارند. داخل شدن ملاکه که موجوداتی مجرد هستند با داخل شدن بنده و شما که مادی هستیم متفاوت است. که شما فکر کنید محدودیت است، برداشت محدودیت طنز گونه است حتما فکر می کنید جناب جبرئیل مثل ما و شما به منازل وارد می شود! نخیر.

      فرشتگان اعمال ما و شما را ثبت می کنند، ناظر اعمال هستند، زمین و زمان و در و دیوار ثبت می کند و همه اینها فردای قیامت شهادت می دهند، و اگر خانه ای محل گناه شد، یا فسق و فجور و شراب و آلات موسیقی و سگ گردید، باعث می شود برکاتی که از توجه ملائکه به آن مکان است برداشته شود و محل ورود شیاطین و اجنه گردد. اینها همه روایت دارد و بیش از حد احصا است. پس ابتدا به بحث ورود و خروج ملائکه دقت کنید و بعد بحث قدرت آنها را مد نظر بگیرید. یک مثال ساده فکر کنید در خانه شما یک بوی بد مثل بوی فاضلاب وجود دارد و پیچیده که اعصاب شما را به هم ریخته است، آیا درچنین مکانی احساس آرامش می کنید می توانید درس بخوانید یا عبادت کنید، توجه ملائکه نیز اینچنین است در جایی که گناه می شود یا عوامل ناپسند وجود دارد باعث می شود که ملائکه نوری از آن مکان دور شوند و توجه خاص نداشته باشند.
      ضمنا ملائکه نیز اقسامی دارند، که توضیح کار و فعالیت آنها از حوصله بحث ما خارج است.
      متاسفانه شما سواد درست دینی ندارید و به راحتی در چنین موضوعات حساسی نظر می دهید به راحتی می گوید با قرآن در تعارض هست، کجا با قرآن این روایت در تعارض هست، این تعارض در ذهن شماست. خوبست همیشه در هر رشته ای به کارشناس آن رجوع کنید. اگر قرار بر این نظرات و برداشتهای بدون پشتوانه دینی و بر اساس سلایق باشد که چیزی از دین خدا باقی نمی ماند.

      بحث بعدی اینکه داشتن سگ برای حفاظت از منزل در حیاط و باغ یا گله اشکالی ندارد، چیزی که ما بحث می کنیم جایی است که سگ را داخل سبک زندگی و رختخواب می کنند!. و پشت سر این یک جریان ضد فرهنگی وجود دارد و نماد همان زندگی کفار است. حیوان نیز حقوقی دارد و محل زندگی و زیست او متناسب با خلقت او باید باشد. بعضی از مطالب دیگر پشت این نوع زندگی کردن هست که انسان شرم می کند اینجا مطرح کند و متاسفانه در پشت این فرهنگ غلط وجود دارد. در هر حال مسائل زیادی وجود دارد برای مثال در مقاله ای می خواند که در خانه ای که سگ و حیوانات وجود دارد آمارها نشان داده که زمینه ارتباط جنسی فرزندان با حیوانات در آن سن و گرایش در بزرگ سالی به رابطه حیوانات (العیاذ بالله) نیز وجود دارد.
      در هر حال ما سبک زندگی اسلامی و دینی را داریم و روایات در این باب فراوان است، همانطور زندگی کنیم که مرضی رضای اهل البیت علیهم السلام است.
      سایر توضیحات شما نیز قابل نقد اساسی بود که فعلا تا همین اندازه کافی است.
      وفقکم الله لکل خیر