وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

علت تعدد سوره ها و تقسيم بندى آيات قرآن

0

علت تعدد سوره ها و تقسيم بندى آيات قرآن

تقسيم بندى قرآن

 علت تعدد سوره ها و تقسيم بندى آيات قرآن چيست؟

قرآن پژوهان درباره حكمت تقسيم قرآن به سوره هاى مختلف، نظريه هاى گوناگونى را بيان كرده اند. برخى در اين باره گفته اند: حكمت تقسيم قرآن به سوره ها، براى اثبات اين مسئله است كه هر سوره اى از قرآن ـ حتى در حداقل آيات آن ـ معجزه و آيتى از نشانه هاى الهى است. همچنين اشاره به آن است كه هر سوره، داراى روش و سبك مستقل و مخصوص به خود است.

 

براى مثال سوره «يوسف» از داستان يوسف و سوره «برائت» از احوال و اسرار منافقان صحبت مى كند.91 به علاوه هر سوره داراى حداقل يك هدف اصلى و پيام ويژه اى مى باشد كه آيات سوره بر محور آن دور مى زند.92 برخى نيز به حكمت هاى ديگرى اشاره كرده اند؛ از جمله: تقسيم قرآن به آيات و سوره هاى مختلف موجب ملاحظه و شناخته شدن معانى و نظم بيشتر مى گردد.93

 

در پايان لازم است به دو نكته اشاره شود:
يكم. تقسيم قرآن به سوره ها به دستور خدا بوده و در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله تعيين شده است. هر سوره با «بسم اللّه الرحمن الرحيم» شروع و با نزول «بسم اللّه » بعدى، سوره پيشين ختم مى شده است.
دوم. تقسيم قرآن به سوره ها، اختصاص به اين كتاب آسمانى ندارد؛ زيرا كتاب هاى آسمانى پيشين (مانند تورات و انجيل) هم به شكل تبويب و سوره بندى نازل شده است؛ چنان كه زمخشرى بدين موضوع اشاره كرده است.94

91. زركشى، بدرالدين محمدبن عبداللّه ، البرهان فى علوم القرآن، ج 1، دارالمعرفه، ص 264.
92. ر.ك: شماته، محمود، اهداف و مقاصد سوره هاى قرآنى، ترجمه: محمدباقر حجتى.
93. سيوطى، جلال الدين عبدالرحمن، الاتقان فى علوم القرآن، ج 1، نشر دار ابن كثير، ص 207 و 208؛ حجتى، سيد محمدباقر، پژوهشى در تاريخ قرآن كريم، نشر دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ص 107.
94. الاتقان، ج 1، ص 208.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان،  پرسش ها و پاسخ ها «قرآن شناسی».

حتما بخوانيد

 

ویژه نامه قرآن پژوهی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.