وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

طی الارض در اسلام

0

طی الارض در اسلام

آيا در عصر حاضر طى الارض و طى الزمان وجود دارد؟

طى الارض تصرف بر زمان و مكان يااسباب غير عادى و نامرئى است.

اصل وجود چنين پديده‏اى مورد تأييد قرآن مى‏باشد.

در داستان مربوط به حضرت سليمان و احضار تخت ملكه سبا جهت قدرت نمايى سليمان نبى مى‏خوانيم:

سليمان گفت: اى بزرگان كدام يك از شما توانايى داريد تخت او را پيش از آن كه خودشان نزد من آيند، براى من بياوريد؟ عفريتى از جن گفت: من آن را نزد تو مى‏آورم پيش از آن كه از مجلست برخيزى و من نسبت به آن توانا و امينم (اما) كسى كه دانشى از كتاب (آسمانى) داشت گفت: من آن را پيش از آن كه چشم بر هم زنى نزد تو خواهم آورد…. (1)

اين تأييد حكايت طى الارض يار سليمان است كه با قدرت خارق العاده‏اى كه داشت، بر زمان و مكان تصرف كرد و اين كار خارق عادت را پديد آورد كه تخت پادشاه و ملكه سبا را كه در مكانى بسيار دور بود، در يك چشم به هم زدن (طرفه العين) نزد حضرت حاضر كند.

اين كه طى الارض چه تحليل و تفسيرى دارد، از علم و آگاهى ما به دور است، ولى معصومان گرامى لزوما از چنين قدرتى برخوردار بودند، اگر چه نيازى به استفاده از آن مگر در مواقع خاص نمى‏ديدند.

مى‏گويند: برخى از اولياى خدا و افراد مقرب درگاه الهى چون عالمان و عارفان از اين قدرت برخوردار هستند، قدرتى كه در زمان و مكان ايجاد خلا نمى‏كند، زيرا زمان امرى متصرم و گذرا است و خلاپذير نيست و يا در مكان تصرفى ظاهرى نمى‏كنند، ولى به دليل قدرت فوق تصورى كه دارند، در يك لحظه خود را از مكان و زمان جدا كرده و بعد از سيرى كه نزدشان شايد به يك چشم برهم زدن باشد، خود را در مكانى ديگر هر چند بسيار دور از مكان اول مى‏بينند. اگر طى الارض تفسير و تحليلى عادى و مطابق با محدوده مكانى و زمانى مورد فهم ما داشت، حتما بايد مسافتى كه طى مى‏شد، با زمان خاصى تطبيق مى‏كرد و اين مسئله با طى الارض كه به يك چشم بر هم زدن واقع مى‏شود، تناقض مى‏يافت. در هر حال طى الارض امرى غيبى و مكتوم و غير قابل تفسير است و فقط افرادى آن را درك مى‏كنند كه به آن مقام رسيده باشند و ايشان نيز به حكم هر كه را اسرار حق آموختند، مهر كردند و دهانش دوختند آن را تفسير نخواهند كرد.

راه رسيدن به اسرار غيبى، مخالف با هواى نفس و كشيدن رياضت است.

پى نوشت‏ها:

1- نمل (16) آيات 40 تا. 38 به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.