وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

طی الارض امام علی علیه السلام از مدینه تا مدائن برای تدفین سلمان فارسی

0

طی الارض امام علی علیه السلام از مدینه تا مدائن برای تدفین سلمان فارسی

آيا امام على(ع) در يك شب از مدينه به مداين آمده است؟

از جمله كرامت‏هاى معروف و مشهور مولا على (ع) آن است كه وقتى جناب سلمان فارسى (ره) از دنيا رفت،(1) آن حضرت به طورى خارق‏العاده از مدينه به مداين آمد و امر غسل و كفن و دفن او را انجام داد و بر پيكر مطهرش نماز خواند. در برخى از روايات آمده كه اين واقعه در روز صورت گرفته است و در برخى ديگر از نقل‏ها آمده كه سير و حركت خارق‏العاده امام از مدينه به مداين در شب تحقق يافته است. راوندى در اين‏باره مى‏گويد: «در صبح يكى از روزها على (ع) به مسجد مدينه آمد و فرمود: در خواب رسول اللَّه (ص) را ديدم كه فرمود: سلمان وفات نمود. و ايشان غسل و تكفين و خواندن نماز بر او را به من توصيه فرمود. آگاه باشيد كه من براى انجام اين فرامين به مداين مى‏روم… سپس خارج شد و مردم به همراه ايشان تا بيرون شهر آمدند. آن گاه به حركت خود ادامه داد و مردم بازگشتند وقتى پيش از ظهر همان روز شد، آن حضرت به مدينه بازگشت و به مردم فرمود: او را دفن كردم. ولى قول اين مطلب براى بيشتر مردم سنگين بود. پس از مدتى نامه‏اى از مداين واصل شد كه سلمان در فلان روز از دنيا رفت. و مردى از مردم عرب نزد ما آمد و غسل و كفنش نمود و بر او نماز خواند و دفنش كرد و آن گاه بازگشت. از اين گزارش مردم شگفت ‏زده شدند.(2)

به نقل از مؤسسه آموزشى پژوهشى مذاهب اسلامى

(1) سلمان فارسى از طرف خليفه دوم به حكومت مداين منصوب شد و در آخر خلافت عثمان در سال 35 هجرى وفات نمود. درباره سال وفاتش اقوال ديگرى نيز وجود دارد ر. ك: بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 22، ص 391، ح 29، (مؤسسه الوفاء، بيروت).
000 (2) ر. ك: سلمان فارسى، سيدجعفر مرتضى عاملى، ص 14، (مؤسسه النشر الاسلامى، قم) بهجه الامال فى شرح زبده المقال، سيد هدايه اللَّه مسترحمى، ج 4، ص 405، فصل 12، (بنياد فرهنگ اسلامى) معارف و معاريف، حسين دشتى، ج 6، ص 312 منتهى الامال، شيخ عباس قمى، ج 1، ص 222- 221، باب اول، فصل دهم، احوال اصحاب، (مؤسسه انتشارات هجرت). پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.