وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

طلاق ازدواج موقت

6

طلاق ازدواج موقت

فهرست این نوشتار:

طلاق ازدواج موقت

1-ازدواج موقت طلاق ندارد، پس از پایان مدتی که در عقد توافق شده بود، محرمیت نیز خاتمه می یابد، شوهر می تواند قبل از پایان باقی مانده را ببخشد و از هم جدا شوند. برخی از فقها چون صیغه بلند مدت را در حکم ازدواج دائم می دانند بیان داشته اند که برای جدایی باید صیغه طلاق خوانده شود. (اینجا کلیک کنید).

2-در نوشتار قبل «بخشیدن مدت عقد موقت با پیامک و چت» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

طلاق زن صيغه اى

پرسش 253 . زنى كه براى مدتى صيغه شده، چنانچه زن يا مرد بخواهد زودتر از موعد از يكديگر جدا شوند، چگونه عمل كنند؛ آيا مرد مى تواند او را طلاق بدهد؟

همه مراجع: ازدواج موقت طلاق ندارد. هر زمان، مدت عقد تمام شود يا مرد مدت را ببخشد، زن از قيد همسرى او رها مى شود.

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 2509 و وحيد، توضيح المسائل، م 2573. (احكام ازدواج،پرسمان).

 

رساله توضيح المسائل زن و شوهر

[مسأله 2509]
مسأله 2509 زنی که صیغه شده ، مثلًا یک ماهه یا یک ساله او را عقد کرده اند، طلاق ندارد و رها شدن او به این است که مدتش تمام شود، یا مرد مدّت را به او ببخشد، به این ترتیب که بگوید: مدّت را به تو بخشیدم (1) و شاهد گرفتن و پاک بودن زن از حیض لازم نیست .

(1) (زنجانی ): یا مرد مدّت او را به او ببخشد، یا عقد او به واسطه شیر خوردن و مانند آن منفسخ شود ..

(مکارم ): مسأله ازدواج موقّت طلاق ندارد، هر زمان مدّتش تمام شود یا مرد مدّت را به او ببخشد از قید همسری او رها می شود و پاک بودن از عادت ماهانه و همچنین شاهد گرفتن لازم نیست .

(سیستانی ): مسأله ازدواج موقّت طلاق ندارد، و رها شدن زن به این است که مدتش تمام شود یا مرد مدّت را به او ببخشد، مثلًا بگوید: مدّت را به تو بخشیدم ، و شاهد گرفتن و پاک بودن زن از حیض لازم نیست .

(بهجت ): مسأله متعه یعنی عقد غیر دائم ، طلاق ندارد بنا بر این شاهد گرفتن و پاک بودن زن از حیض لازم نیست و جدایی آن بدین صورت است که مدّت عقد تمام شود یا مرد بگوید باقی مدّت عقد را بخشیدم .

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

چگونگی طلاق در عقد موقت

پرسش : زنی را که ازشرایط واحکام متعه خبر نداشت مردی اورابوسیله صیغه متعه برای مدت پنجاه سال همسر خودنموده البته بارضایت خود این زن وبعدامعلوم شده که کلکی درکاراست اومی خواهد باین وسیله اموال زن را تصاحب کند.حالا آن زن ازاین پیش آمدخیلی ناراحت است ومی خواهد ازآن مرد رهایی یابد این چگونه ممکن است لطفاهرجه زودتر حل این معضله را مرقوم بفرمائید
پاسخ : عقد موقت طولانی مدت حکم عقد دایم را دارد . و اگر زن بخواهد از او جدا شود باید او را راضی کند که طلاقش دهد.

بخشش مدت در عقد موقت

پرسش : منظور از بخشش عقد موقت هنگام عقد دائم چیست؟ آیا بخشش در دل کافی است؟

پاسخ : باید به زبان بیاورد که باقیمانده مدت عقد موقت را بخشیدم.

بخشیدن مدت عقد موقت به وسیله تلفن یا پیامک 

پرسش : اگر کسی از پشت تلفن یا به وسیله ی پیامک (اس ام اس) مدت باقی مانده از صیغه ی موقت را ببخشد این ببخشش صحیح است؟

پاسخ : مانعی ندارد.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. رضایی می گوید

    باسلام من صیغه ۳ساله با یه آقایی خوندم و من از این زندگی خسته شدم ۱,سال مونده تا صیغه ام تموم شه ولی من دیگه طاقت ندارم اویشون هر سری میگم میخوام نداشتم منو تهدید میکنه یا درحد مرگ میزنه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ما همواره توصیه می کنیم در عقد موقت طولانی خانم با آقا شرط کند که حق وکالت باطل کردن صیغه را مرد به او بدهد تا بعدا به مشکل بر نخورد.
      یا باید رضایت ایشان را برای بخشش مدت بگیرید، یا اینکه از دادگاه شکایت کنید تا حق جدایی را بگیرد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. بی نان می گوید

    سلام من با مردی دوسال صیغه موقت خواندیم اما به دلایلی یک سال بیشتر باهم نیستیم بخوام از مرد جدابشم باید حتما بقیه مدت را به من ببخشد یا می توانم جدابشم؟اگه ببخشد عده دارد؟درزمان عده نگه داشتن میتوان باهم نزدیکی داشت؟؟؟درزمان خطبه عقدموقت حاج اقا گفتن هرموقع نخواستی میتونی بروی ونیاز نیس رضایت مرد باشد چون مهرمعین شده راپرداخت کردن؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      برای جدا شدن یا باید زمان صیغه تمام بشود، یا مرد باقی مدت را به شما ببخشد یا به شما اجازه بدهد هر زمان که خواستید مدت را پایان بدهید.
      شما هر زمان ک خواستید صیغه بشوید از شوهر حق پایان مدت را یکی از شروط قرار بدهید تا بعدا اگر خواستید ادامه ندهید راحت باشید.
      – زمانی که مدت را شوهر بخشید شما بر ایشان نامحرم هستید، معنا ندارد که در عده با ایشان نزدیکی داشته باشید حرام است، اگر خواستید نزدیکی کنید باید مجدد صیغه بخوانید.
      در زمان رعایت عده نمی توانید با هیچ کسی ازدواج کنید، البته شوهر قبل را که الان در عده او هستید می توانید با صیغه همسر او شوید.
      -اگر در زمان عقد شوهر شما اذن مدت را به شما بخشیده اند خب الان می توانید خودتان به وکالت از ایشان صیغه را پایان بدهید، اما صرف اینکه مهریه را داده باشند دلیل بر حق شما بر پایان دادن به صیغه نیست. حتما از شوهرتان سوال کنید یا حق پایان مدت صیغه را از ایشان بگیرید و اگر ندادند، باید تا پایان مدت صیغه صبر کنید یا از طریق حاکم شرع اقدام کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. سعیدی می گوید

    با سلام‌زنی که با مردی صیغه ی موقت برای شش ماه داشته است بابت آشنایی و در این مدت رابطه ی زناشویی با هم نداشته باشند ،اگر سه ماه بعد از عقد مرد باقی مدت را به زن ببخشد زن بایستی چه مدت صبر کن برای ازدواج با مردی دیگر ؟
    حال اگر زن در هنگام بخشش مرد حیض باشد ایا با حیضی که هست یک حیض دیگر ببیند مدت عده تمام میشود؟
    با تشکر از سایت خوب شما

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر رابطه جنسی (از جلو، یا عقب) نداشته اند نیازی به رعایت عده نیست. زمانی که مدت ازدواج موقت تمام شد یا بخشیده شد پس از آن به شرط عدم نزدیکی می توان بلافاصله ازدواج کرد.

      حیضی که بخشیده شده جزو عده حساب نمی شود.
      وفقکم الله لکل الخیر