سیر و سلوک بدون استاد
سیر و سلوک بدون استاد
آيا امكان فراگيرى منطق و فلسفه و تهذيب نفس و اخلاق بدون استاد و با تكيه بر خواندن كتب معتبر امكان پذير مى باشد؟ (چون درس حوزوى كه نمى خوانيم.)
شكى نيست كه وجود استاد در هر علم و فنى باعث سريعتر و بهتر شدن فرايند يادگيرى مى شود ولى اين بدان معنا نيست كه نتوان بخشى از علوم و فنون را بدون استاد ياد گرفت بخصوص در عصر حاضر كه اكثر دروس به صورت ضبط شده در بازار محصولات الكترونيكى موجودند لذا حضرت عالى، براى ياد گيرى هر كدام از مواردى كه در سوال ذكر فرموده ايد به روش زير عمل نماييد.
1 براى يادگيرى منطق مى توانيد ابتدا كتاب آموزش منطق، تاليف محسن غرويان را كه به زبان فارسى و كم حجم است مطالعه فرماييد و اگر خواستيد منطق را مفصّل تر مطالعه نماييد مى توانيد سى دى هاى كتاب المنطق، تاليف شيخ محمد رضا مظفر را تهيه نموده و استفاده نماييد شرح و ترجمه اين كتاب نيز موجود است البته براى كسى كه نمى خواهد منطق را در حدّ تخصصى فرا بگيرد همان كتاب آموزش منطق كافى است و با همين مقدار مى تواند وارد فلسفه شود.
2 براى يادگيرى فلسفه، ابتدا بهتر است از سرى كتابهاى آشنايى با علوم اسلامى شهيد مطهرى بخش منطق و حكمت را در عرض چند روز مطالعه فرماييد تا دور نمايى از علم فلسفه براى حضرت عالى حاصل گردد آنگاه مى توانيد با تهيه سى دى هاى كتاب دو جلدى آموزش فلسفه، تاليف آيهالله مصباح يزدى، كه استاد مير سپاهى تدريس نموده اند، يادگيرى فلسفه را شروع بفرماييد.
3 در موضوع تهذيب نفس نيز كتابهاى ساده و قابل فهم متعددى وجود دارند كه مى توانيد از آنها استفاده نماييد براى نمونه به چند مورد از اين كتابها اشاره مى كنيم.
1) به سوى خودسازى تاليف آيهالله مصباح يزدى
2) اخلاق (ترجمه كتاب الاخلاق تاليف سيد عبدالله شبّر) به ترجمه محمدرضا جباران
3) طريق عملى تزكيه استاد محمد شجاعى
و از كتابهاى نسبتا مشكل مى توان به كتب زير اشاره نمود.
4) شرح چهل حديث امام خمينى (قدّس سرّه)
5) معراج السعاده عالم ربانى ملا احمد نراقى
در زمينه اخلاق، كتابهايى نيز وجود دارند كه كتابهاى علمى سير و سلوك عرفانى هستند و با اصطلاحات خاص عرفانى نوشته شده اند اين گونه كتابها بهتر است كه بدون استاد خوانده نشوند و اگر خوانده شدند نبايد آنها را مبناى عمل قرار داد بخصوص دستور العملها و ذكر هاى خاصى كه در اين گونه كتابها داده مى شود براى عمل كردن مناسب نيستند اين گونه كتابها، فقط به درد كسانى مى خورند كه اطلاع كافى از سير و سلوك دارند و مدتى را تحت تعليم استاد عرفان بوده اند اين گونه كتابها مثل كتابهاى تخصصى پزشكى هستند كه فقط براى افراد متخصص در پزشكى، يا دانشجويان پزشكى قابل استفاده اند. همچنين مطالعه كتب عرفان نظرى، قبل از تبحّر يافتن در فلسفه، كار درستى نيست چون يا موجب انحراف عقيده مى شوند يا شخص را نسبت به عرفان نظرى بدبين مى كنند. پرسمان