وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سوالات جلسه اول خواستگاری دختر از پسر

0

سوالات جلسه اول خواستگاری دختر از پسر

فهرست این نوشتار:

لطفا سوالات اساسي كه در مراسم خواستگاري كه از ابعاد مختلف شخص مقابل را نمايان مي كند.( براي دانستن اينكه آيا همسر مناسبي با توجه به معيارهاي اسلامي است يا نه؟)
پاسخ:

همانطور كه مي دانيد دانستن سن، جنس، تحصيلات و جزييات ديگري در ارايه راهنمايي و مشاوره بهتر نقش دارند. با توجه به كلي بودن سوال موارد زير مطرح ميشود.
براي يك ازدواج موفق لازم است كه طرفين آگاهي و شناخت خوبي نسبت به يكديگر بيابند و يكي از راه هاي آشنايي بيشتر دختر و پسر صحبت هاي آندو است كه اگر در اين گفتگوي كوتاه اما با ارزش مسائل و نكات ضروري و با اهميت مطرح گردد مي توان از آن بهره هاي خوبي برد. بنابراين دغدغه شما براي اطلاع از چند و چون اين مذاكره ي كوتاه اما مفيد بجا و پسنديده است.
اما موضوعات قابل طرح در گفت و گوى قبل از مراسم عقد مختلف است؛ زيرا افراد عقيده‏ها، آرمان‏ها، هدف‏ها و خواسته‏هاى گوناگون دارند. در نتيجه آنچه كه در زندگي براي شما اهميت ويژه اي دارد و شما براي آن جايگاه و نقش عمده اي در نظر گرفته ايد مانند سبك زندگي، توقعات شما از همسر آينده تان و… را بايد حتما مطرح كنيد تا نظر طرف مقابلتان را نيز در رابطه آن بدانيد. البته بعضى از مسائل و موضوعات عمومى است و ضرورت دارد قبل از ازدواج براى آگاهى يافتن از ويژگى‏هاى جسمانى، روانى، اخلاقى يكديگر مطرح كنيد و درباره آن‏ها به گفت و گو بنشينيد.
من بيشتر دوست دارم به جاي ماهي به شما ماهيگيري را ياد بدهم. يعني نحوه سئوال ساختن را مي گويم، سئوال را خودتان طرح كنيد .
نكاتي وجود دارد كه در طرح سئوالات جلسات خواستگاري ، شناسايي دختران و پسران در رابطه هايشان يا ….، كمك مي كند كه فرد شناخت عقلاني ( نه احساسي) نسبت به طرفش كسب كند بايد داراي شرايطي باشد كه بعضي از آنها به قرار ذيل است:

شرایط سوالات جلسه خواستگاری برای شناخت عقلانی:

1.فكر نكنيم كه سئوالات بايد استاندارد شده و از پيش تعيين شده و با جوابهاي مشخص باشد، بايد هنگام گفتگو مانند آدم آهني خشك نباشيم و سعي كنيم سئوالات را در همان جلسه نسبت به هرچيزي كه مبهم هست، طرح كنيم.
2.سئوالات كلي براي شروع خوبست ولي فايده هاي آن اندك هستند. مثلا اين سئوالات:
نظر شما در مورد حجاب چيست؟
– شما چه توقعي از همسر آينده ات داري؟
– شما نظرت در مورد اخلاق و ايمان چيه؟
– ميعارهاي شما براي ازدواج چيست؟
– شما چه نقشي براي زن در خانواده ، يا چه نقشي براي مرد در خانواده قائل هستيد؟
چون سئوالات اين چنين كلي، حتما جواب كلي دارد و جوابهاي كلي چون مبهم و ناشفاف هستند ، طرفين همانطور كه دوست دارند بر اساس ذهنيات خود تفسير مي كنند و اين مفهوم شناخت از يكديگر را با تحريف روبرو مي سازد
3.به جاي سئوالات كلي، سعي كنيد مفاهيم را به طرف مصداق ها و مثالهاي عيني بكشانيد، و با طرح مسئله فرد را در موقعيت قرار دهيد. موقعيت هايي كه هر روز در زندگي خانوادگي افراد پيش مي آيد و زوجين نسبت به آن واكنش احساسي، فكري يا رفتاري نشان مي دهند.
شما بهتر است به عنوان مثال به جاي اينكه اين سئوال كلي را بپرسيد كه نظرتان در مورد حجاب چيست؟ مي توانيد سئوالات جزئي زير را بپرسيد؟
آيا آقايان هم بايد حجاب داشته باشند؟ اگر بلي چند تا مثال بزنيد؟
آيا به نظر شما براي حجاب خانم حتما چادر ضروريست؟
آيا مانتو و مقنعه را حجاب مي دانيد؟
آيا روسري و لباس پوشيده مثل بلوز و شلوار حجاب هست؟
آيا خانم مي تواند بين افراد نزديك مثل پسر عمو، دوست ، پسر خاله، يا اقوام بدون روسري باشه؟
آيا به فرض پذيرش حجاب مورد نظر شما، كار خانم در محيط هايي كه كاملا مردانه هست ، مثل يك كارخانه يا معدن يا …، اشكالي داره؟
آيا براي يك خانم دست دادن به يك اقوام نزديك مثل پسر عمه را مي پذيريد؟
آيا خنده ، شوخي، و سر به سر گذاشتن يك آقايي را كه ازدواج كرده با خانمهاي دوست و فاميل را قبول داريد، يا همين مورد را در مورد خانمها مي پذيريد؟
و صدها سئوال از اين دست كه تمركزشان بر جزئيات هست؟ يعني مثالهايي كه در زندگي هاي مختلف كم و بيش ممكن است پيش بيايد.
(اين به شما بستگي دارد كه سئوالهاي را جزئي و با مثال و متناسب با حال و احوال خود طرح كنيد)
4. حال كه در بند يك متوجه شديم سئوال كلي نباشد و قابل انعطاف باشد، نوبت به اين مي رسد كه اين سئوالات جزئي و دقيق را حول چه محورهايي تهيه كنيم.

بعضي از مهمترين محورهای سوالات جلسه خواستگاری:

الف- خط مشى كلى زندگى آينده‏
مراد تبيين مبناى زندگى آينده است؛ براى مثال جوان متدين مى‏خواهد زندگى اش بر اساس قوانين اسلام بنا شود. در اين جا بايد از ميزان پاى بندى افراد به ارزش‏هاى دينى و اخلاقى سؤال شود.
ب- اهداف زندگى‏
يعنى هدف هايى كه هر كدام قصد دارند در زندگى آينده شان دنبال كنند؛ هدف‏ها و آرمان‏هاى علمى و تحصيلى، اجتماعى، شغلى و…؛ براى مثال تا چه اندازه به ادامه تحصيل علاقه‏مند است و مشكلات تحصيل را تحمل مى‏كند؟ جايگاه اجتماعى را داراى چه اهميتى مى‏داند؟ از نظر اقتصادى و مالى به چه سطحى مى‏انديشد و حداقل و حداكثر چقدر است؟
ج- چگونگى رابطه با خانواده و بستگان
براى مثال به چه اندازه به رفت و آمد با اقوام و خويشان و نيز دوستان اهميت مى‏دهد؟ و بر آن اصرار مى‏ورزد؟ به آداب و رسوم فرهنگى و اجتماعى رفتار با بستگان چقدر پايبند است؟
د- مسائل اعتقادي و اخلاقي:
اين سئوالات را بر اساس آنچه خود هستيد، بايد طراحي كنيد، اگر به مواردي اعتقاد نداريد، بايد با طرح سئوالهاي متناسب و ريز بررسي كنيد كه فرد مقابل در اين زمينه در تعارض با شما نباشد مثل مسئله حجاب كه توضيح دادم.
ح- خواست‏ها و انتظارهاى دو طرف از يكديگر و تقسيم وظايف و نقش زن و مرد
شما مي توانيد با مثالهايي كارهايي را كه در خانواده هست را مطرح كنيد و از طرفتان بخواهيد بگويد چه كسي اين كارها را بايد انجام دهد. خريد، تصميم گيري، كارهاي منزل ، نگهداري بچه ، ادامه تحصيل، تفريحات و ….
و- شيوه تربيت فرزندان
مسؤوليت تربيت با چه كسى است و چگونه بايد آن را آموخت؟
ز- بيماريهاي جسمي، معلوليت ها و …. در فرد و خانواده اشان
اين مورد بايد مستقيم سئوال شود. خيلي ها در جلسات شناسايي دروغ نمي گويند، اما ملزم به اين نيست كه همه چيز را بگويند. مثلا اگر بپرسيد شما بيماري مزمن يا حادي داشته اي؟ جواب صحيح مي دهند، اما اگر نپرسيد ضرورتي براي توضيح اين موارد در خود نمي بينند.
( البته اگر سلامتي جسمي همسر آينده اتان در تصميم گيري اتان موثر هست)
اينها موضوعات و مسايل كلي بودند كه در جلسات خواستگاري مطرح مي شوند و شما مي توانيد با تفكر بيشتر سوالاتتان را به شكل مناسب طرح كنيد.

نکاتی که باید در جلسه خواستگاری رعایت شود:

البته در اين جلسات بايد به نكات زير توجه شود تا به شكل مناسب انجام گيرد و دو طرف به هدف خود دست يابند.
1. گفت و گو بايد خونسردانه و با آمادگى قبلى و در فضايى آرام و بدون خوف و اضطراب صورت گيرد.
2.گفت و گو پس از انجام خواستگارى رسمى از طرف خانوادها و تحقيق و آگاهى از بعضى شرايط كه در مرحله تفحص به دست مى‏آيد، انجام گيرد نه در ابتداى آشنايى؛ به عبارت ديگر، در واپسين مراحل تحقيق و قبل از مراسم عقد بايد گفت و گو تحقق يابد.
3.براى موفقيت بيش‏تر، دو طرف بايد در ابتداى جلسه از يكديگر بخواهند صادقانه به پرسش‏ها و مسائل مطرح شده پاسخ دهند تا از صفات اخلاقى و خصوصيات يكديگر آگاهى يابند.
برای مطالعه بيشتر مي توانيد به كتاب هاي معرفي شده مراجعه نماييد.
1. جوانان و انتخاب همسر، على اكبر مظاهرى
2. پيوند دو قلب يا راهنماى ازدواج، مهدى پاكزاد
3. جوانان و ازدواج – زندگى بهتر، سيد احمد واحدى
4. راهنمايى ازدواج، بهزاد رحمتى
5. همسران برتر، غلامعلى افروز

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.