وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سه درخواست آسيه همسر فرعون در لحظه مرگ

0

سه درخواست آسيه همسر فرعون در لحظه مرگ

سوره تحريم، آيه 11: («وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِين‏»)
معروف اين است كه نام همسر فرعون «آسيه» و نام پدرش «مزاحم» بوده است. كلمه آسيه و كلمه مزاحم عربي است و شايد ترجمه كلمه عبري آن‏ها باشد؛ يعني معاني دو اسم در زبان عبري چيزي ديگري بوده است وقتي كه آن دو را به زبان عربي ترجمه كرده ‏اند به نام آسيه و مزاحم ترجمه شده است[1].

گفته ‏اند هنگامى كه معجزه حضرت موسى (ع) را در مقابل ساحران مشاهده كرد اعماق قلبش به نور ايمان روشن شد، و از همان لحظه به موسى ايمان آورد. او پيوسته ايمان خود را مكتوم مى ‏داشت، ولى ايمان و عشق به خدا چيزى نيست كه بتوان آن را هميشه كتمان كرد، هنگامى كه فرعون از ايمان او با خبر شد بارها او را نهى كرد و اصرار داشت كه دست از دامن آئين موسى بردارد و خداى او را رها كند، ولى اين زن با استقامت هرگز تسليم خواسته فرعون نشد. سرانجام فرعون دستور داد دست و پاهايش را با ميخ ها بسته، در زير آفتاب سوزان قرار دهند و سنگ عظيمى بر سينه او بيفكنند. ايشان هنگامى كه آخرين لحظه‏ هاى عمر خود را مى‏ گذارند از پروردگار سه حاجت طلب نمود:

1. اولين درخواست اين است كه خداوند خانه ‏اى در بهشت و در نزد خودش، براى او بنا كند. حضور در جوار خداوند، كرامتى است معنوى، و استقرار در بهشت كرامتى است صورى. حقيقت اين دعا، تحقير كاخ عظيم فرعون و در جوار او بودن است.

2.  در فراز دوم كه با صراحت بيشتري تقاضاي نجات از اجتماع خاص خانوادگي است، بيزارى خود را، هم از شخص فرعون و هم از ظلمها و جنايات او اعلام مى ‏دارد. (موضع گيري صريح در مقابل منكر و انجام دهنده منكر)

3.  و در دعاي سوم همرنگ نبودن خود را با محيط آلوده‏ و بيگانگى خويش را از جنايات قوم ظالم فرعوني بر ملا مي كند. و از خداوند درخواست مى‏ كند او را از اين قوم ستمكار نجات دهد.

بدين ترتيب آسيه بنت مزاحم، كه خود از طبقه مرفه جامعه بود و زرق و برق و جلال و جبروت دستگاه فرعوني را در مقام ملكه مصر چشيده بود، پس از اينكه فطرتش، با معجزه شباني همچون موسي (ع) مشتعل شد، در مقابل ظلم خانوادگي و اجتماعي فرعوني سكوت نكرد. هزينه شكستن اين سكوت نيز تحمل شكنجه هاي سنگين فرعوني بود كه به آن اشاره شد. اما نه آن زرق و برق، و نه اين فشار و شكنجه، از استقامت آن زن مومن نكاست تا در نهايت جان خويش را در راه معشوق حقيقى فدا كرد و نام  آسيه در اين مسير پر پيچ و خم، به عنوان يكي از چهار زن برتر بهشت قرار گرفت[2].

 

پي نوشت:

[1] معارف و معاريف، ج 1، ص 90.

[2] بحار الانوار، ج 13، ص 162.

ترجمه تفسير الميزان، ج 19، ص 577. تفسير نمونه، ج24، ص 304.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:5 ستاره