وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سنم بالا رفته است و هنوز موفق به ازدواج نشده ام

0

سنم بالا رفته است و هنوز موفق به ازدواج نشده ام

خواستگارى ناموفق

پرسش 56 . سنم بالا رفته است و هنوز موفق به ازدواج نشده ام. به هر خواستگارى مى روم يا من نمى پسندم و يا آنها جواب رد مى دهند. خلاصه تلاشم نتيجه نمى گيرد و همچنان سنم بالا مى رود و مادرم غصه مى خورد. لطفا راهنماييم كنيد!

در ابتدا بايد دانست؛ «ازدواج همه زندگى نيست، بلكه تنها يك بعد از ابعاد زندگى است». البته اميدواريم هرچه زودتر مسائلى كه با آن رو به رو هستيد برطرف گشته تا بتوانيد بدون دغدغه زندگى مشتركى را آغاز نماييد.

ازدواج يكى از مهم ترين حوادث و رويدادهاى زندگى است و نقش مهمى در سرنوشت و سعادت و خوشبختى انسان دارد، مضافا بر اين كه اگر به نحو صحيح انجام پذيرد بسيارى از نيازهاى انسان اعم از عاطفى و جنسى را تأمين و باعث آرامش روحى انسان مى شود. دقت، شناخت و اتخاذ تصميم حساب شده و بالاخره انتخاب صحيح از شرايط ضرورى يك ازدواج موفق است.

بنيان مقدس چنين امر مهمى معمولاً با خواستگارى آغاز مى شود، لذا به نظر مى رسد ظرافت كارى هاى مهمى داشته باشد كه در ادامه به برخى از آنها اشاره خواهيم كرد. اما بهتر است براى آنكه شناخت كاملى نسبت به چنين فرآيندى داشته باشيم، به نكات زير توجه نماييد:

1. يكى از مشكلات اساسى افراد، به ويژه جوانان چه دختر و يا پسر، اين است كه ايده آل هاشان با واقعيت زندگى فاصله بسيار دارد. اين افراد معمولاً در  ارزيابى هاى خود دچار نوعى افراط مى شوند و بيش تر بر اساس تخيّلات زندگى مى كنند، در نتيجه اهدافشان با استعداد و توانمندى ها همخوانى ندارد، لذا به اهداف خود نمى رسند و با گذشت زمان دچار نااميدى، سرخوردگى و نهايتاً افسردگى مى شوند؛ به گونه اى كه حتى نمى توانند از حداقل امكانات خود نيز استفاده كنند. بنابراين، يكى از رمزهاى موفقيت واقع نگرى و اجتناب از افراط و تفريط است.

2. شما تنها فردى نيستيد كه با اين مسئله مواجه هستيد؛ لذا آن را به عنوان يك مشكل حل ناشدنى نبينيد.

3. چه بسا موانع و مشكلاتى كه تا به امروز موجب به هم خوردن خواستگارى هاى قبليتان گشته، به مصلحت شما بوده است. از كجا معلوم كه اگر با يكى از آن افراد ازدواج مى كرديد، مايه بدبختى شما نمى شد تا چه رسد به اين كه شما را خوشبخت كند؟

4. از خداوند متعال درخواست كنيد، همسرى لايق، مناسب و شايسته را نصيب شما كند. از دعا و توسل مأيوس نشويد.

امام صادق (علیه السلام)  در اين زمينه به ابوبصير مى فرمايند: هرگاه خواستى ازدواج كنى ابتدا دو ركعت نماز بجا بياور سپس حمد و سپاس خداوند نما و بعد بخوان: «اللهم انى اريد ان اتزوج، اللهم فاقدر لى من النساء اعفهنّ فرجا، و احفظهنّ لى فى نفسها و فى مالى، و اوسعهن رزقا و اعظمهنّ بركه، و اقدر لى منها ولدا طيبا تجعله خلفا صالحا فى حيوتى و بعد موتى»؛ «خداوندا! من مى خواهم ازدواج كنم، خداوندا! براى من پاكدامن ترين زنان را مقرر فرما و كسى كه خويشتن دار از همه نسبت به خود و نگهدارى كننده ترين فرد در مالم باشد، كه به واسطه آن نفسم (حالم) و مالم محفوظ بماند، كسى كه فراخ ترين روزى و بيشترين بركت  را در زندگى داشته باشد، و از وى براى من فرزندى طيب در نظر بگير كه جانشينى شايسته در حيات و ممات من باشد».

5. گاهى عوامل بالا رفتن سن ازدواج از اختيار شما خارج است. گاه وضعيت اجتماعى فرهنگى و اقتصادى جامعه باعث مى شود سن ازدواج هم در دختران و هم در پسران بالا برود. هم چنين بعضى توقعات و انتظارات خانواده ها، دامن زدن به تشريفات، مشكل بيكارى پسران و عدم توانايى آنها براى تأمين نيازمندى هاى زندگى مستقل عواملى است كه ممكن است باعث اين مشكل شده باشد، بنابراين در چنين فضايى نبايد فرد تنها خود را مقصر قلمداد نمايد.

6. درست است كه انتخاب همسر مسئله اى مهم و حساس است ولى در عين حال نبايد زياد وسواس به خرج داد. هيچ كس 100 درصد طبق معيارهايى كه در نظر دارد آفريده نشده و پرورش نيافته است. بنابراين ضمن حفظ معيارهاى لازم در ازدواج مراقب باشيد كه دچار وسواس نگرديد.

7. در ازدواج تناسب و توافق دو طرف، شرط ايجاد پيوند است. اما گاهى على رغم وجود شايستگى ها و صلاحيت هاى هر كدام به دليل عدم تناسب، پيوندى شكل نمى گيرد.

8. زود ازدواج كردن آن هم با اوّلين يا دومين خواستگارى، نشانه موفقيت در امر ازدواج و تأمين خوشبختى و سعادت هميشگى نيست. با كمى دقت در بين همسايگان، فاميل و ديگران، مشاهده مى كنيد كه فرآيند خواستگارى و ازدواج، معمولاً يك فرآيند طولانى مدت است و نيازمند زمان و دقت كافى است و چه بسا همين تجربه ها و به تأخير افتادن ها، شناخت و آگاهى تان را از موضوعات و معيارهاى ازدواج بيشتر و عميق تر كند و موفقيت در اين كار مهم  و حياتى را چندين برابر كند كه در نتيجه به صلاح شما خواهد بود.

9. اگر مى خواهيد از خانواده و دخترى كه به خواستگارى او رفته ايد پاسخ مثبت دريافت كنيد بايستى از جهات گوناگون مثل وضعيت اقتصادى، خانوادگى، مذهبى، فرهنگى، شغلى، زيبايى، سن و… با هم تناسب داشته باشيد. در صورتى كه در هر يك از موارد ذكر شده اگر تناسب وجود نداشته باشد عدم دريافت پاسخ مثبت، امرى طبيعى خواهد بود. بنابراين دخترى را خواستگارى كنيد كه با شما هم كفو و متناسب باشد و در ازدواج بلند پرواز نباشيد. مثلاً به دنبال ازدواج با دخترى نباشيد كه خانواده اش از لحاظ مالى يا فرهنگى تفاوت زيادى با شما داشته باشند، چرا كه در اين صورت، با پاسخ منفى آنان مواجه خواهيد شد.

10. آداب و رسوم خانواده مقابل در هنگام خواستگارى، رعايت ادب از سوى پسر و خانواده اش امرى ضرورى است. به علاوه، در هر جامعه اى، براى خواستگارى آداب و رسومى وجود دارد كه لازم است در هنگام مراجعه پسر و خانواده اش جهت امر خواستگارى، رعايت شود. عدم رعايت ادب و اخلاق اسلامى يا مراعات نكردن آداب و رسوم مربوط به خواستگارى باعث دلزدگى دختر و خانواده او به دنبال آن، عدم دريافت پاسخ مثبت از سوى آنان خواهد شد.

11. مشورت با بزرگان فاميل و خانواده به خصوص پدر و مادرتان در اين رابطه بسيار نافع است.

12. با نگاهى به ازدواجهاى موفق ديگران و كشف رمز موفقيت آنها، راهكار مناسب خواستگارى را به دست آوريد.

13. دليل رد خواستگارى هاى خود در موارد قبلى را روى كاغذى  يادداشت كرده و بررسى نماييد. اگر كمبود و يا كاستى اى در شما وجود دارد، در صدد رفع آنها برآييد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.