وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سنجش ارزش خود و جامعه از منظر امام محمد باقر علیه السلام

0

سنجش ارزش خود و جامعه از منظر امام محمد باقر

آيت الله العظمي جوادي آملي:

توصیه امام باقر(ع) برای اصلاح جامعه/ عمل به قرآن ملاک ارزش انسان

 امام باقر(سلام الله عليه) فرمود مطالبتان را با اهل ذكر در ميان بگذاريد و از آنها سؤال كنيد و ما اهل ذكريم، سؤالات را با ما درميان بگذاريد، پس ما موظفيم هر مطلبي را كه داريم با اين خاندان در ميان بگذاريم و این مطلب اختصاصي به زمان حضور و ظهور آنها ندارد.
 

 آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با تسلیت ايام شهادت امام باقر(عليه السلام) به بيان روايتي از آن حضرت در باب اصلاح جامعه و تربيت صالحان پرداختند و بيان داشتند: امام باقر(سلام الله عليه) فرمود اينكه خداي سبحان در قرآن می فرماید:

«فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» يعني مطالبتان را با اهل ذكر در ميان بگذاريد و از آنها سؤال كنيد و «نحن أهل الذكر» ما اهل ذكريم، سؤالات را با ما درميان بگذاريد، پس ما موظفيم هر مطلبي را كه داريم با اين خاندان در ميان بگذاريم و این مطلب اختصاصي به زمان حضور و ظهور آنها ندارد، بلکه می توانیم از روايات نوراني و كلمات نوراني آنها كه به ما رسيده است استفاده كنيم.

 

ايشان با اشاره با روایتی از امام باقر علیه السلام ادامه دادند:

اگر از وجود مبارك امام باقر(ع) سؤال ‌كنيم که جامعه ما اگر بخواهد اصلاح شود و نمونه‌اي از امت اسلامي باشد، وظيفه‌ ما چيست؟ وجود مبارك امام باقر(ع) خطاب به جابر فرمود: خودتان را بسنجيد، قرآن كريم يك ترازوست و ما يك كالايي هستيم که نمي‌دانيم مي‌ارزيم يا نه، و اگر مي‌ارزيم به چه اندازه مي‌ارزيم؟ در دنيا امثال نان و ميوه را با سنگ و آهن مي‌سنجند؛ يك كيلو يا دو كيلو كمتر و بيشتر!  اما ما اگر بخواهيم نماز، روزه، عقل و دين را بسنجيم با چه چيزي مي‌سنجيم؟

در سوره مباركه اعراف فرمود: نماز، روزه، دين و ايمان را با حق مي‌سنجند؛ يعني ما حقيقت را در يك طرف مي‌گذاريم، دينِ مردم، عمل مردم، اخلاق مردم را در طرف ديگر مي‌گذاريم و آن را با حقيقت مي‌سنجيم.

معظم له تصریح داشتند: حالا اگر كسي حقيقت در دستش نيست اين شخص چگونه و با چه ملاکی باید خودش را بسنجد؟ اين را ائمه(ع) كاملاً مشخص كردند، وجود مبارك امام باقر(ع) فرمود خودت را بر كتاب خدا عرضه كن ببين آنچه قرآن گفته عمل مي‌كني يا نه، اگر ان‌شاءالله عمل مي‌كني خدا را شاكر باش كه اين وزن است و تو مي‌ارزي، آن وقت اين جامعه، جامعه سالم است براي اينكه ارزش خودش را مي‌داند كسي كه ارزش خودش را بداند نه بيراهه مي‌رود نه راه كسي را مي‌بندد آن وقت اين امت مي‌شود صالحين.

منبع: سایت هدانا برگرفته از اسرا نیوز.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.