وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سؤال از علاقه دختر به خود در جلسه خواستگاری

0

سؤال از علاقه دختر به خود در جلسه خواستگاری

تكرار خواستگارى

پرسش 52 . در چند موردى كه خواستگارى رفته ام نتوانسته ام راه را تا آخر ادامه بدهم و بعد پشيمان شده ام، هر موقع كه به خواستگارى مى رويم و موقعى كه با دختر هم صحبت مى شوم، اولين سؤالى كه از او مى پرسم اين است كه آيا شما به من علاقه دارى؟ اگر جواب داد نه، كه ديگر هيچ حرفى نمى زنم و با ناراحتى جلسه را ترك مى كنم و بعد به پدر و مادرم مى گويم كه ما به توافق نرسيديم. ولى اگر جواب داد آرى، بقيه صحبت را ادامه مى دهيم و بعد به دختر مى گويم بعدا جوابش را مى دهم. ولى بعد از جلسه خواستگارى يه افكار و سؤالاتى ذهنم را مشغول مى كند، مثل: آيا او واقعا به من علاقه دارد؟ آيا او من را به خاطر خودم مى خواهد يا مال و اموال و…؟ و سؤالاتى از اين قبيل… و در آخر در درونم به نتيجه اى نمى رسم و پيغام مى دهم كه نه ما براى هم مناسب نيستيم و باز هم مجرد مى مانم! حال به نظر شما مشكل از كجاست؟ و چه بايد بكنم؟

در پاسخ به اين سؤال مطالب زير را يادآور شويم:

1. درست است كه انتخاب همسر مسئله اى مهم و حساس است ولى در عين حال نبايد زياد وسواس به خرج داد. هيچ كس 100 درصد طبق معيارهايى كه در ابتداء در نظر دارد آفريده نشده و پرورش نيافته است. كما اين كه ممكن است نسبت به طرف هاى مقابل شما نيز همين گونه باشد و 100 درصد آن طور كه آنان مى خواهند نباشيد. براى ازدواج، اگر دخترى كه به خواستگارى او رفته ايد 60 تا 70 درصد با معيارها و خواسته هاى شما مطابق بود مى توان گفت  كه او براى ازدواج با شما مناسب است.

اگر ازدواج با دخترهاى خوب و مناسب را با بهانه هاى واهى و معيارهاى خود ساخته و من درآوردى رد كنيد اين خطر وجود دارد كه در نهايت با دخترى ازدواج كنيد كه از دخترهايى كه قبلاً به خواستگارى شان رفته ايد بسيار پايين تر باشند و آن وقت پشيمانى ديگر سودى نخواهد داشت.

2. سؤال از علاقه دختر مورد نظر به شما در همان ابتداى ملاقات، سؤالى كاملاً بى معنا و غيرمناسب است. چگونه ممكن است فردى با يك نگاه، علاقه اى واقعى و پايدار نسبت به ديگرى در خود بيابد؟! مگر شما در همان نگاه اول، نسبت به او در خود احساس محبت مى كنيد كه از او چنين انتظارى داريد؟ اگر واقعا چنين است پس چرا حتى با پاسخ مثبت وى به سؤالتان، باز هم به او پيام رد مى دهيد؟ بايستى به اين نكته توجه داشته باشيد كه درست است كه دختر و پسر به دليل وجود غريزه جنسى احساس علاقه اى نسبت به يكديگر دارند اما علاقه واقعى آنان به هم، در طول زمان و با زندگى در كنار يكديگر ايجاد مى شود.

از اين رو لازم است سؤال از علاقه دختر مورد نظر به شما در همان ابتداى برخورد از فهرست سؤال هايتان كنار بگذاريد.

3. در هنگام گفتگوى مستقيم، دختر و پسر به دنبال آنند كه يك آشنايى عمومى و كلى از طرف مقابل به دست بياورند. موضوعات قابل طرح در گفت و گوى قبل از مراسم عقد مختلف است؛ زيرا افراد عقيده ها، آرمان ها، هدف ها و خواسته هاى گوناگون دارند. البته بعضى از مسائل و موضوعات عمومى است و ضرورت دارد قبل از ازدواج براى آگاهى يافتن از ويژگى هاى جسمانى، روانى، اخلاقى يكديگر مطرح كنند و درباره آن ها به گفت و گو بنشينند.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.