وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

«زمان و دقایق» شب قدر، با سایر زمان‌ها برابر نیست

0

«زمان و دقایق» شب قدر، با سایر زمان‌ها برابر نیست

​این که خداوند فرمود:«ليلة القدر خيرٌ من الف شهر= شب قدر بهتر از هزار ماه است» يعنى در طول يك سال، شبى را به نام لبلة القدر قرار داده که به تنهايى استعداد يك عمر دنيايى ما را دارد كه برابر است با ابديت ما. يك شب معادل  80 سال از عمر دنياست. اين يعنى يك نیروی بسيار قوى که خدا در اين شب گذاشته است.یك عمر 80  ساله، در ابديت چه كار مى‏ تواند بكند و چه تاثیری دارد؟ تمام ابديت را مى ‏تواند پر كند.
این برای کسی است که شب قدر را درك كند و آن رابا عبادت «احیا» کند. چرا مى‏گوییم احیاء؟چون به معنی زنده كردن است. یعنى نگذاریم این شبها بمیرد.برابر نبودن«زمان» و دقایق درشب قدر با «زمان و عمر دنیا»به این معنا است.یعنی در یك 24 ساعت شب و روز قدر، خدای مهربان معادل 80 سال انرژى برای ما ذخیره مى‏ كند. اما شبهای دیگر این طور نیست؛ در 365 شب در طول یک سال، فقط یك شب است كه این همه برای ما کار می کند.

بنابراین، اگر كسى در شبهاى قدر دو ركعت نماز بخواند، هزار برابر حساب مى‏ شود. یك تومان صدقه بدهد؛ یتیمى را اطعام كند؛ توبه ای بكند؛ آشتى كند با خداوند؛ اشكى بریزد؛ روضه‏ اى براى امیرالمؤمنین ‏عبخواند؛ معادل 80 سال کار کرده است. شما اگر یک شب دیگرُ بعد از ماه رمضان احیا بگیرید، فقط یك شب حساب مى‏ شود. یك شب احیا گرفتى اثرش هم در آخرت مثل شب قدر نیست.‏  اما اگر هر سه شب را احیا بگیریدُ این انرژى كه در وجود شما ذخیره مى ‏كندُ براى قبر و قیامت شما معادل 80 سال عمر دنیایى است.تجارتى كه در این سه شب قدر مى ‏شود كرد براى آخرت، دیگر ممكن است پیش نیاید.

در شب قدرُ عمر و دیگر امور بندگانُ از خوب و بد و خیر و شر تقدیر مى‏ شود .در این شب قرآن نازل شده ُ فرشتگان بر همه جاى زمین فرود مى ‏آیندِ بر مجلس و محفل بندگان مى‏ گذرند و بر آنان درود و سلام مى ‏فرستندو تا سپیده صبحُ دعاهاى آنها را پاس مى ‏دارند. روایت شده كه در این شب دعاى همگان اجابت مى ‏شود، امشب دعایش با دعاى همه وقتها فرق دارد .

مهمترین عمل شب قدر مذاکره علمی است

بهترین و مهمترین عمل در شب قدر مذاكره علمى است برای آشنایی با دین و هیچ عملى بالاتر از این نیست. نه نماز، نه ذكر، نه قرآن، نه مفاتیح خواندن، هیچ عملى بالاتر از این نیست كه مسلمانان در این شب بنشینند دور همدیگر معارف دینشان را یاد بگیرند. مذاكره علمى امشب غیر از مذاكره علمى هر موقع دیگرى است، یك سرى كارهایى هست كه انسان خوب است که انجام بدهد. مهمترینش این است كه انسان در مذاكره علمى، دینش را یاد بگیرد، بحث علمى كند، با معارف دینیش آشنا بشود.

هزارماه سلطنت و جهاد و عبادت و انرژی های عجیب در شب قدر هست

آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی فرمود ‏: درشب مبارک قدر که برتر است از هزار ماه جهاد و عبادت و سلطنت > انرژی های عجیبی وجود دارد که روزی  یک ساله انسان تامین می شود.

 هرکس کدام دعارا بخواند و کدام اعمال را انجام دهد؟

در مورد استفاده از دعاها و اعمالى كه در این شبها وارد شده، نكته ‏این است که مزاج‏ها و مذاقهای هرکس بادیگری فرق مى‏ كند. این که کدام دعا را بخوانیم، به مزاج و مذاق او بستگی دارد. این که دعای جوشن كبیر، جوشن صغیر، ابوحمزه، افتتاح، مستشیر بخوانیم یا نماز قضا یا نماز صد ركعتى یا نماز شب، یا زیارت امام حسین ‏علیه السلام بخوانیم هم همینطور است. بنابراین، هرکس باید به مزاج خودش توجه کند. اما هیچ چیز به اندازه واجبات نیست.

در این شبها كه خداوند مثل یك سلطانى كه در بارگاه خودش مهمانى و ضیافت داده، غذاهاى بسیار متنوعى را قرار داده كه افراد استفاده كنند، آیا کسی می توانداز همه غذاها استفاده كند؟ هر كسى هر چیز دوست دارد استفاده مى ‏كند. هر چه که با مزاجش و با روحیه‏ اش سازگار است استفاده می کند.ببینید در اعمال مفاتیح در این شب، كدامش بیشتر به شما حال مى ‏دهد، كدام یک لذت بیشترى به شما مى‏ دهد، كدامشان راحت‏تر هست خواندنش، با كدامشان مى ‏توانى حضور قلب بیشترى داشته باشى، كدامشان دلتان را مى ‏شكند، كدامشان ارتباط شما را با خداوند راحت‏تر برقرار مى‏ كند، آن را انتخاب كنید. هر كسى به فراخور حال خودش، با مزاج خودش، فكر خودش ، عشق خودش آن را انتخاب مى‏ كند.

منتظران منجی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.