روایات نهی از مجسمه سازی

روایات نهی از مجسمه سازی
فهرست این نوشتار:
(مقدّمه:) ساختن مجسّمه حيواناتى كه روح دارد، طبق نظر مشهور علما، حرام است ونقّاشى كردن چنين حيواناتى بر ديوارها ولباسها كراهت دارد وبعضى معتقد به حرمت آن شدهاند. واحتياط آن است كه طلاكارى نكنند ومطلقآ نقّاشى نكشند، حتّى نقّاشى درخت وامثال آن، مخصوصآ نقّاشى صورت كامل انسان. واگر مجسّمهاى ساختهاند بهتر است آن را ناقص كنند؛ مثل اينكه چشمش را كور كنند، يا عضوى از اعضايش را محو نمايند.
مجسّمه سازى
1. در احاديث معتبر آمده است: «هر كس مجسّمهاى بسازد، در قيامت او را عذاب مىكنند كه به آن مجسّمه روح بدمد وقادر بر اين كار نخواهد بود».[1]
2. در حديثى صحيح مىخوانيم كه امام کاظم عليه السلام فرمود: «در خانهاى كه مجسّمهاى در برابر تو باشد نماز نخوان، مگر اينكه چارهاى نباشد كه در اين صورت سر آن مجسّمه را قطع كن ونماز بگزار».[2]
نقّاشىهاى ممنوع
1. در حديث است كه جبرئيل به حضرت رسول صلى الله عليه و آله عرض كرد: «اى محمّد، پروردگارت سلام مىرساند وتو را از كشيدن تصوير در خانه نهى مىكند».[3]
2. در احاديث معتبر مىخوانيم كه: «جبرئيل گفت: ما فرشتگان به خانهاى كه در آن سگ يا تصوير ذى روح، يا ظرفى كه در آن بول كردهاند باشد، داخل نمىشويم».[4]
نقّاشىهاى مجاز
1. در روايتى معتبر مىخوانيم كه از امام صادق عليه السلام در مورد بالش وفرشى كه در آن تصوير باشد پرسيدند؟ حضرت فرمود: «تصويرى كه پامال شود وروى آن بنشينند يا راه روند، اشكالى ندارد كه در خانه باشد».[5]
2. از امام باقر عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «اگر سر نقّاشى وتصوير را تغيير دهند وساير بدنش به حال خود باشد، مانعى ندارد كه در خانه باشد».[6]
3. در حديث است كه از امام صادق عليه السلام در مورد نقّاشى درخت وآفتاب وماه پرسيدند؟ حضرت فرمود: «تصوير موجودات بىروح اشكالى ندارد».[7]
[1] . محاسن، ص 615، ح 42 وص 616، ح 43 و44؛ كافى، ج 6، ص 528، ح 10.
[2] . محاسن، ص 620، ح 57؛ كافى، ج 6، ص 527، ح 9.
[3] . محاسن، ص 614، ح 37؛ كافى، ج 6، ص 526، ح 1.
[4] . محاسن، ص 615، ح 39؛ كافى، ج 6، ص 528، ح 12.
[5] . كافى، ج 6، ص 527، ح 6.
[6] . محاسن، ص 619، ح 56؛ كافى، ج 6، ص 527، ح 8.
[7] . محاسن، ص 619، ح 54؛ مكارم الأخلاق، ص 132.