وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دین پیامبر قبل از بعثت

به ايشان به گونه‏ اى هرچند به صورت الهام و يا در خواب حقايق غيبى وحى مى‏ شده و روح‏ القدس همراه ايشان بوده است و براساس وظايف خاصى كه خداوند از ايشان مى‏خواسته، عمل مى‏كرده ‏اند، ليكن در چهل سالگى به «رسالت» مبعوث گرديدند يعنى فرشته وحى و پيك الهى برايشان فرود آمد و تبليغ و دعوت اجتماعى به سوى آيين جديد الهى را بر دوش او نهاد.

0

دین پیامبر قبل از بعثت

آيا پيامبر اسلام قبل از بعثت بر دين حضرت عيسى بوده است؟ درصورت پاسخ منفى نظريه تكاملى اديان چگونه پاسخ داده مى شود؟

دليلى وجود ندارد كه پيامبراكرم (ص) لزوماً مى‏ بايست مانند ديگران پيش از بعثت از آيين مسيح پيروى كند زيرا برحسب برخى از شواهد آن حضرت پيش از رسالت نيز تأييد شده از سوى خدا بوده‏ اند يعنى به ايشان به گونه‏ اى هرچند به صورت الهام و يا در خواب حقايق غيبى وحى مى‏ شده و روح‏ القدس همراه ايشان بوده است و براساس وظايف خاصى كه خداوند از ايشان مى‏خواسته، عمل مى‏كرده‏اند، ليكن در چهل سالگى به «رسالت» مبعوث گرديدند يعنى فرشته وحى و پيك الهى برايشان فرود آمد و تبليغ و دعوت اجتماعى به سوى آيين جديد الهى را بر دوش او نهاد.

 

حضرت على (ع) در خطبه قاصعه فرمود: و لقد قرن الله به صلى الله عليه و آله من لدن ان كان فطيما اعظم ملك من ملائكته يسلك به طريق المكارم و محاسن اخلاق العالم ليله و نهاره…(1) خداوند از آن زمان كه حضرت محمد از شير گرفته شد، بزرگترين فرشته از فرشتگان خود را همنشين او ساخت و اين فرشته شب و روز آن حضرت را به مكارم و اخلاق خوب جهانى هدايت مى كرد. بچه ايكه از دوران بچگى تحت تربيت بزرگترين فرشته قرار بگيرد. به بالاترين مقامات الهى نايل مى گردد و كسى كه به آن مقامات رسيد، حقايق غيبى براى او مانند محسوسات اين جهان، محسوس ومكشوف مى گردد.

 

علامه مجلسى مى گويد: از آن زمانى كه حضرت محمد به رشد عقلى رسيد پيامبر بود. و از جانب خدا توسط فرشته اى به نام روح القدس مورد تأييد بود. آن حضرت در همان زمان و قبل از بعثت صداى فرشته را مى شنيد وخداوند با آن حضرت سخن مى گفت و پس از آن كه به چهل سالگى رسيد، مبعوث گرديد و پس از آن فرشته را مى ديد و قرآن بر اونازل شد.(2) ميرزاى قمى در «قوانين» مى گويد: حق اين است كه پيامبر اسلام پيش از بعثت بر اساس دين خودش عبادت مى كرد چون آن حضرت از همه پيامبران برتر است و اگر پيامبراسلام تا چهل سالگى پيامبر نباشد در اين صورت حضرت عيسى، و حضرت يحيى از آن حضرت برتر خواهند بود. چون حضرت عيسى و حضرت يحيى در بچگى پيامبر بودند.(3)

 

ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه آورده است: حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: خداوند بر همه پيامبران خود فرشتگان را گماشته است. مأموريت اين فرشته ها محافظت از اعمال آنها و تبليغ رسالت مى باشد. خداوند از آن زمان كه حضرت محمد از شير گرفته شد، فرشته بزرگى را بر آن حضرت گماشت. اين فرشته آن جناب را به سوى خيرات و اخلاق خوب هدايت مى كرد و از بديها و اخلاق بد باز مى داشتند و همين فرشته بود كه پيش از آنكه آن حضرت به درجه رسالت برسد او را با «السلام عليك يا رسول الله» صدا مى كرد و پيامبر هنوز جوان بود كه با اين جمله صدا زده مى شد.(4)

 

براى اطلاعات بيشتر به اين مآخذ مى توان مراجعه كرد:. 1 بحار الانوار، ج 18، ص 271 تا 281 به طور گسترده.

2 قوانين الاصول، ميرزاى قمى، جلداول ص. 255.

3 الصحيح من سيره النبى، ج 1، ص 156 چاپ جامعه مدرسين، سه مجلدى.

4 سيره رسول خدا، جعفريان، ص. 182

(1) (نهج البلاغه فيض الاسلام جز 4 خطبه 234 بند 61 ص 811 چاپ وزيرى و صبحى صالح خطبه 192 ص 300 چاپ رقعى)
000 (2) (بحار ج 18، ص 271 به بعد)
000 (3) (قوانين الاصول، ص 255، ج اول، چاپ رحلى سنگى قديمى، اواخر جلد اول)
000 (4) (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 13، ص 207، باب 238) /پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.