وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حجاب و امنیت اجتماعی

0

حجاب و امنیت اجتماعی

 

 

علت حجاب که قران به آن تصریح کرده عدم امنیت اجتماعی بوده است (فلایوذین)، اما در عصر حاضر که در دنیای متمدن قرار گرفته‌ایم و امنیت اجتماعی بر قرار است حجاب با شرایط سخت‌گیرانه آیا لازم است؟

 

 

در پاسخ به این سؤال باید گفت که:

1. این سخن درست نیست که در جهان امروز، امنیت کامل برای تمامی زنان برقرار است. گاهی حتی از اروپا و آمریکا آمارهای وحشت آوری از عدم رعایت حریم زنان گزارش می‌شود.

 

2. چگونه می توان فلسفه و علت حجاب زنان را به ترس از مورد اذیت واقع شدن منحصر نمود در حالی که خود قرآن علل دیگری نیز جهت رعایت حجاب ذکر نموده است.

 

3. اگر بر فرض مورد آزار واقع نشدن را تنها علت وجوب حجاب بدانیم باید این نکته را خاطر نشان نماییم که هیجانات جنسی با غریزه و طبیعت افراد بشر سر و کار داشته و از هر فرصتی جهت نیل به خواسته خویش استفاده می نماید و از آنجایی که افراد از ظرفیت های مختلفی برخوردارند نمی توان انتظار داشت که با وجود برانگیخته شدن هیجانات جنسی بتوان آن را کنترل نمود. لذا این تعلیل قرآنی در هیچ عصر و زمانی منتفی نشده، و در عصر حاضر نیز ضرورت آن بیش از پیش احساس می گردد.

 

4. به فرض محال که بتوان با زور، جلوی تعرض مردان را به بانوانی که با وضع نامناسب در جامعه ظاهر می شوند را گرفت اما آیا می توان ناراحتی های روحی و روانی ناشی از این صحنه‌های شهوت انگیز که مردان و پسران دچار آن می شوند را نیز با زور درمان کرد؟چرا که نیمی از جامعه مردانند که قطعاً با دیدن مناظر محرک، دچار هیجانات روحی و انحرافات روانی می شوند! کدام دستگاه امنیتی می تواند امنیت روانی این بخش از جامعه را تامین و تضمین کند؟ آیا امنیت و سلامت روانی حق این افراد نیست و نباید به این حق احترام گذاشت؟

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «نگاهی دوباره به مسئله حجاب»

حتما بخوانيد

ویژه نامه موضوعات گوناگون و متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.