دلیل زشت شمردن صیغه چیست؟
دلیل زشت شمردن صیغه چیست؟
اصل و اساس مخالفت با صیغه در چند مطلب است:
۱- عده ای تصور می کنند هر نوع رابطه جنسی یک نوع پلیدی و خباثت است. و صیغه را با همین معیار محکوم می کنند چرا که در آن اغراض جنسی وجود دارد. این در حالی است که با اندک توجهی می توانند بیابند که در ازدواج دائم نیز اغراض جنسی وجود دارد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. و بسیاری نیز با همین امیال و برای پاسخگویی به آن ازدواج کرده اند. پس نمی توان وجود غرض جنسی و ارضای شهوت را عامل پلیدی و خباثت دانست. خصوصا که بدون روابط جنسی، نسل بشر منقرض می شود و تولید مثل محقق نمی شود.
۲- عده ای شباهت ها را می بینند و از درک تفاوت ها عاجر هستند. به تعبیری هر گردی را گردو می بینند و به محض دیدن چند شباهت، صیغه را با فاحشگی یکسان می کنند. در حالی که برای نگاه معقول باید علاوه بر شباهت ها، تفاوت ها را نیز مد نظر قرار داد. اگر در فاحشگی مرد به زن پول می دهد یا اینکه با او رابطه جنسی برقرار می کند، و این امور در صیغه نیز وجود دارد، باید توجه کنیم که این امور در ازدواج دائم نیز وجود دارد. در فرهنگ ما مرد به زن نفقه می دهد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. ایا می توانیم به دلیل وجود شباهت فاحشگی و صیغه، صیغه را محکوم کنیم؟ ایا دو شباهت ذکر شده در ازدواج دائم نیز وجود ندارند؟ پس روشن می شود که وجود این شباهت ها نیز سبب قبح و پلیدی صیغه نمی شود. و از این حیث صیغه با ازدواج دائم فرقی ندارد.
۳- عده ای صیغه را با توجه به چند مصداق آن مد نظر قرار داده و آن را نقد می کنند. در حالی که سوء استفاده از یک قانون نمی تواند، سبب بد دانستن قانون شود. و روشن است که از بهترین امور نیز سوء استفاده می شود. آیا بلوک شرق به اسم عدالت، مردم را به فلاکت نینداخت؟ آیا نظام استکبار، به اسم دموکراسی، جنگ ها و کشتارها ایجاد نکرده است؟ آیا استعمار (ایجاد عمران و آبادانی) بد بوده است که با شعار آن ثروت های جوامع را غارت کرده اند؟
بنابراین رویکردهایی که علیه قانون متعه و ازدواج موقت هجمه می کنند، با دیدگاههای غلط و ناروا به این هجمه دست می زنند.
زشتی و قباحت فاحشگی در غیر منضبط بودن روابط و عدم مسئولیت پذیری طرفین است. و با فهمیدن این معیار می توان فرق صیغه با فاحشگی را دریافت که صیغه با احکام و ضوابط روشن و از پیش تعیین شده این بی انضباطی را از بین برده و طرفین با خواندن خطبه اولیه، خود را ملتزم به رعایت تعهدات می کنند.
و نکته ای که باید بدان توجه جدی کرد؛ این است که هجمه ها علیه صیغه، بدون درک حقایق جامعه و در نظر گرفتن واقعیت هاست. از همین رو، می بینیم که با مطرود شدن اموری نظیر صیغه، دوستی های نامشروع و روابط زشت فراگیر می شود. کسانی که به صیغه حمله می کنند، غالبا از درک این واقعیت عاجر هستند که نیروی شهوانی انسان، نیرویی قوی است و اگر در بستر مناسب خود قرار نگیرد، مانند سیلی ویرانگر خواهد شد. و بهترین کار برای جلوگیری از زیان های این سیل، بستر سازی برای رویه ای منطقی و معقول است. نمی توان همگان را مجبور به ریاضت کرد و در جامعه ای که سن ازدواج به دهه سوم زندگی می رسد، افراد را تا آن سن وادار به سرکوب غریزه کرد. همچنان که نمی توان کمونیسم جنسی را پذیرفت و اجازه داد روابط کثیف و خیانت بار در جامعه رایج شود.
سلام
خسته نباشید، همسرم با خانمی صیغه ۳۰ ساله کرده است حدود ۳ ماهه ترکش کرده ، آیا صیغه
باطل است یا نه؟
حدود ۱۰۰ میلیون تومان سفته داده آن خانم گفته می ببخشم آیا درست است یا نه؟
سلام علیکم
صرف ترک کردن دلیل بر بطلان صیغه نیست، یا باید مدت صیغه تمام شود یا شوهر باید لفظظا بگوید باقی مانده مدت را بخشیدم در این صورت ازدواج موقت باطل می شود.
مهریه را خانم می تواند ببخشد یا می تواند بگیرد.
درباره صیغه طولانی مدت هم در سایت هدانا سرچ کنید و بیشتر بخوانید.
وفقکم الله لکل خیر
لازم میدونم متولیان امور در مورد آسیب های ایننوع رابطه چه برای زن و چه برای مرد اطلاع رسانی نمایند و بدین صورت نباشد که مذهبیون بدون قید و شرط آن را خوب دانسته و غیرمذهبیون آن را نامناسب بدانند. هر دو طرف بهتر است با دید باز به این نوع رابطه بنگرند و از نظرات افراد با تجربه استفاده نمایند. صیغه شاید در شرایطی مناسب و در شرایط دیگری آسیب زا باشد لطفا بدون تعصب اطلاع رسانی فرمایید
سلام علیکم
قطعا به تعبیر شما صیغه در شرایطی خاص توصیه می شود مخصوصا در جایی که روابط بی ضابطه و گناه زیاد شده باشد و روابط آزاد آسیب های فراوانی دارد و حقوق زنان نیز دیده نشده باشد، ازدواج موقت می تواند راهی برای کنترل روابط آزاد و حرام باشد و حقوق مالی و زیادی را برای زنان به ارمغان بیاورد.
تاکید اصلی دین و روایات بر ازدواج دائم است و اهل البیت به همین مورد بیشتر سفارش کرده اند خانواده رکن است و تاکید اصلی بر ازدواج دائم است.
وفقکم الله لکل خیر