وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دعایی که همه امامان می خواندند؟/ گفتاری از امام خمینی (ره)

من ندیده‌ام درادعیه، دعایی را که گفته شده باشد همۀ امامها این دعا را می‌خواندند، در دعای شعبانیه این هست؛ اما من یادم‌نیست که در یک دعای دیگری دیده باشم که همۀ ائمه این را می‌خواندند. این مناجات شعبانیه برای این است که شما را، همه را مهیا کند برای «ضیافة اللّه‌».

0

دعایی که همه امامان می خواندند؟/ گفتاری از امام خمینی (ره)

 

یکی از عاشقانه‌ترین و زیباترین مناجاتی که در میان ما شیعیان وجود دارد، مناجات شعبانیه است که علما به آن بسیار توجه داشتند. امام خمینی (ره) در مورد این مناجات می‌فرمایند: «من ندیده‌ام در ادعیه، دعایی را که گفته شده باشد همه امام‌ها این دعا را می‌خواندند 1، در دعای شعبانیه این هست؛ اما من یادم نیست که در یک دعای دیگری دیده باشم که همه ائمه این را می‌خواندند. این مناجات شعبانیه برای این است که شما را، همه را مهیا کند برای ضیافت الله.» 2

حیف است دعایی که همه امامان می‌خواندند را حداقل یک‌بار نخوانیم!

إِلَهِی لَوْ أَرَدْتَ هَوَانِی لَمْ تَهْدِنِی وَ لَوْ أَرَدْتَ فَضِیحَتِی لَمْ تُعَافِنِی

خدایا اگر خوارى ‏ام را مى‏خواستى، هدایتم نمى ‏نمودى و اگر رسوایى ‏ام را خواسته‏ بودى، عافیتم نمى ‏بخشیدی

1)      اقبال الاعمال، ص ۶۸۵

2)      صحیفه امام، ج 13، ص 24 – 36

قسمتی از مناجات شعبانیه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) :

«… شما وقتی که می‌خواهید به مهمانی بروید خوب، یک وضع دیگری ـ غالباً البته ـ ، یک وضع دیگری خودتان را درست می‌کنید. لباسی تغییر می‌دهید و یک طور دیگری وارد می‌شوید. آنطوری که در خانه هستید یک تغییری می‌دهید. ماه شعبان برای این است که همان مهیا بودنی که می‌خواهید مهمانی بروید، خودتان را مهیا می‌کنید و سر و ظاهرتان را، سر و صورتتان را یک قدری فرق می‌گذارید با آن وقتی که در خانه هستید. در ضیافت خدا، ماه شعبان برای مهیا کردن این افراد است، مهیا کردن مسلمین است برای ضیافت خدا، ادبش آن مناجات شعبانیه است.

من ندیده‌ام درادعیه، دعایی را که گفته شده باشد همۀ امامها این دعا را می‌خواندند،[1]در دعای شعبانیه این هست؛ اما من یادم‌نیست که در یک دعای دیگری دیده باشم که همۀ ائمه این را می‌خواندند. این مناجات شعبانیه برای این است که شما را، همه را مهیا کند برای «ضیافة اللّه‌».

تقویت روح و رسیدن به اوج کمالات در ادعیه ائمه (ع)

یک کج فهمی‌هایی در انسان هست که این کج فهمی‌ها گاهی خیلی زیاد می‌شود. اینها دعا را نمی‌فهمند چی هست، لهذا، خیال می‌کنند که حالا ما خوب، قرآن را می‌گیریم دعا را رها می‌کنیم. اینها نمی‌فهمند که دعا اصلاً چی هست. مضامین ادعیه را نرفته‌اند ببینند که چی هست، به مردم چی می‌گوید، چه می‌خواهد بکند.

اگر نبود در ادعیه الاّ دعای مناجات شعبانیه، کافی بود برای اینکه امامان ما، امامان بحقند؛ آنهایی که این دعا را انشا کردند و تعقیب کردند. تمام این مسائلی که عرفا در طول کتاب‌های طولانی خودشان یا خودشان می‌گویند در چند کلمۀ مناجات شعبانیه هست، بلکه عرفای اسلام از همین ادعیه و از همین دعاهایی که در اسلام وارد شده است از اینها استفاده کرده‌اند. و عرفان اسلام فرق دارد با عرفان هند و جاهای دیگر.

این دعاهاست که به تعبیر بعض از مشایخ ما[2]می‌فرمودند که «قرآن، قرآن نازل است، آمده است به طرف پایین و دعا از پایین به بالا می‌‌رود، این قرآن صاعد است.» معنویات در این ادعیه ـ آنی که انسان را می‌خواهد آدم کند، آنی که این افرادی که اگر سر خود باشند از همۀ حیوانات درنده‌تر هستند ـ این ادعیه با یک زبان خاصی که در دعاها هست اینها این انسان را دستش را می‌گیرد و می‌بردش به بالا، آن بالایی که من و شما نمی‌توانیم بفهمیم، اهلش هستند…».

1- اقبال الاعمال، ص۶۸۵.
2- آقای محمدعلی شاه‌آبادی، استاد عرفان امام.

شکست طرح کودتا در ایران اسلامی ـ وظیفۀ مسلمین در ماه مبارک رمضان،۱۳۵۹/۰۴/۲۱

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.