وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

درخواست مرگ از خداوند

0

درخواست مرگ از خداوند

 

آيا از خدا مرگ خواستن گناه است؟

در بعضى روايات به ما دستور داده‏اند كه هيچ‏گاه از خدا طلب مرگ نكنيد بلكه هميشه طلب عمر طولانى كه در طاعت و بندگى خدا باشد نماييد.

طلب مرگ نمودن از خداوند دليل‏هاى گوناگون مى‏تواند داشته باشد كه اگر منشأ آن ايمان قوى و عشق و محبت وصف ناشدنى نسبت به خداوند باشد به طورى كه عاشق تحمل دورى معشوق خويش را ندارد و وصال وى تمام آرزوى او است، اين طلب مرگ ممدوح است. اما اگر به دليل برخورد با مشكلات زندگى و ضعف نفس باشد كارى قبيح و ناپسند است.

توضيح اين نكته ضرورى است كه وصال خدا با مرگ حاصل نمى شود، ليكن گاهى محيط زندگى آن قدر پر از آلودگى و گناه است كه انسان را از خدا دور نموده و مانع تقرب انسان به خدا مى شود. در حقيقت حيات طيبه او را متوقف مى كند. در اين صورت است كه طلب مرگ از خدا به منظور وصال وى آرزوى اتقياء و اولياء خواهد بود.

مسأله ديگر كه بايد بدان توجه داشت، شهادت طلبى اولياء الهى است، چنان كه از على (ع) نقل شده است كه پس از جنگ احد و شهادت برخى از اصحاب بزرگوار رسول خدا (ص) به آن حضرت شكوه نمود كه مگر شما نفرموديد من هم در راه خدا شهيد مى شوم، پس چه زمانى توفيق شهادت نصيب من خواهد شد.

بديهى است شهادت غير از طلب مرگ است، شهادت يعنى سوختن پروانه هنگام طواف دور شمع چه اين كه انسان عاشق خدا به مثابه آيه 207 سوره بقره كه در جريان ليله المبيت و در توصيف و تكريم على (ع) نازل شد، تمام هستى خود را وقف خدا نموده در اجراى فرمان او جانبازى مى كند.

در اين زمينه مراجعه به كتاب جامع السعادات مرحوم نراقى ذيل بحث شهادت در راه خدا مناسب است. ايشان حقيقت قتل فى سبيل الله را «انقطاع» از ما سوى الله دانسته، مرتبه بلندى از عشق ياد مى كنند. پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.