وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ختم نادعلی برای براورده شدن حاجت از حضرت آیت الله کشمیری

آیت الله کشمیری: می‌فرمودند: من از نادعلی خیر زیادی دیدم و هر مشکلی در نجف برایم پیش می‌آمد، می‌رفتم صحن حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام چند بار می‌خواندم، مشکلم حل می‌شد.

5

ختم نادعلی برای براورده شدن حاجت از حضرت آیت الله کشمیری

 

حضرت آیت الله عبدالکریم کشمیری
حضرت آیت الله عبدالکریم کشمیری

نادعلی و ولایت علی علیه‌السلام

از اذکار اهل ولایت، ذکر نادعلی است که به صورت‌های مختلف از صغیر و کبیر در کتاب‌ها نقل شده است. امّا آنچه صورت نادعلی است که استاد [حضرت آیت الله کشمیری] فرموده این است:

«نادِ علیاً مظهر العجائب تَجدهُ عَوناً لَکَ في النّوائب کلُّ همٍّ و غمٍّ سَینجَلی بِولایَتِک یا علیُّ یا عَلِیُّ یا عَلِیّ یا اباالْغوثِ أغثنی یا ولیّ الله ادرکنی بَلُطفِک الخفیّ لا إله إلّا أنت سبحانک إنّی کنتُ مِنَ الظّالمین.»

می‌فرمودند: اگر یا علی در این ذکر ۱۰۰ بار گفته شود خوب است سید افضل حسین هندی یکی از صاحبان اجازه استاد می‌فرمود: بولایتک بعلیٍّ بعلیٍّ بعلیّ، چون علی علیه‌السلام ذات است و ولایت معلول او و ذات که علت است اهم و بهتر از معلول بولایتک است.

می‌فرمودند: من از نادعلی خیر زیادی دیدم و هر مشکلی در نجف برایم پیش می‌آمد، می‌رفتم صحن حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام چند بار می‌خواندم، مشکلم حل می‌شد.

در نجف هفده ماه نادعلی را بعد از آنکه از ایران برگشته بودم مداومت کردم.

عدد آن ۱۱۰ می‌باشد و لکن وقتی ۱۰۰۰ بار نادعلی را در یک اربعین خواندم آثار عجیبی داشت؛ و جنابش چند چیز را برای شفای مریض بر قند و یا نبات می‌خواندند، یکی نادعلی بود که بارها از لسانش شنیدم.

یک وقت فرمودند: دیشب هنگام نماز مغرب و عشاء در خانه‌مان نوری همانند نور قطار تجلی کرد. عرض شد: به چه سبب بوده؟ فرمود: از اصفهان به قم که می‌آمدم عشق به امیرالمؤمنین علیه‌السلام سبب شد نادعلی را درون ماشین می‌خواندم و مغرب اثرش در نماز ظاهر شد.

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، سیرهٔ استاد در سه چیز بوده: معرفت نفس، معرفت ولایت (ما نودی بشیءٍ مثل ما نودی بالولایة) و معرفت ربّ ولی حساسیت و تعصب خاصّی دربارهٔ ولایت داشت که بارها از جنابش ظاهر شد.

روزی شخصی به منزل استاد آمده بود و از کسی که اهل دانش بود و منصبی داشت صحبت کرد که آن‌کس حق حضرت زهرا علیها السلام را منکر شده و مانند اهل سنت نظر داده بود! به قدری ایشان ناراحت و عصبانی شد که با تمام وجودش به قائل آن حمله کردند. حقیر مانند این ناراحتی را از ایشان ندیده بودم. عجیب آنکه مدتی بعد از این حمله، قدرت باطنی استاد به قائل آن ظاهر شد و آن شخص معزول گردید. روزی از یکی از دانشمندان نجف صحبت شد، فرمودند: من جوان بودم و او پیر بود. مطلبی در باب ولایت گفت که از ناراحتی می‌خواستم با مشت به دهانش بکوبم.

یک بار از یکی که دوستی امیرالمؤمنین علیه‌السلام را ادعا می‌کرد و مربوط به بعضی از سلاسل بود، مطلبی شنید، ناراحت شد و فرمود: او بی‌سواد است (و واقعاً هم همین‌طور بود). «نگاه کنید به بحث مکاشفات (دوری از بارگاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام)».

روزی فرمود: فلان شخص با اینکه خیلی علم و فضل ظاهری دارد اما فلان حرف را که در امر ولایت (یا توحید) زد، یک پول هم ارزش نداشت.

وقتی نزدش گفته شد که شاعری گفته: امیرالمؤمنین ابن ملجم را دیده و فرموده: اگر مرا بکشی من تو را شفاعت می‌کنم! فرمود: گوینده حرف چرتی زده است، ابن ملجم اشقی الاشقیاء است.

فرمودند: استاد ولائی حوزه‌ها باید زیاد شوند که امور ولایت مطلقه را هم چشیده باشند و هم تدریس کنند تا کمبود و ضعف اهل دانش در ولایت برطرف شود.

گلستان کشمیری.


حجت الاسلام حاج شیخ جعفر ناصری

اگر انسان يك توسل درست و حسابي به آقا اميرالمؤمنين علیه السلام داشته باشد امكان ندارد دست آدم خالي برگردد؛ منتهي ما در كيفيت توسل یک کم سست عمل می کنیم و الا آدم از آقا اميرالمؤمنين علیه السلام چيزي بخواهد و نگيرد امکان ندارد. دنيا و آخرت دست ایشان است.

خدا رحمت کند مرحوم آیت الله کشمیری (سید عبد الکریم قدس سره) را می فرمودند:
هر حاجتي داشتم مي‏رفتم دَرب صحن اميرالمؤمنين عليه‏السلام مي ‏ايستادم و دستم را دراز مي‏ كردم و ختم (ناد عليا مظهر العجائب) را می خواندم و مدح اميرالمؤمنين عليه‏ السلام را می خواندم هنوز به خانه نرسيده بودم كه مشکلم حلّ شده بود.


توضیح لازم: شرط اثر داشتن ختم ها دوری از گناه مثل بدحجابی، غیبت، حق الناس، عاق والدین و… است.لذا خوب است که قبل از ختومات یک توبه واقعی نموده تا اثر بخشی اذکار بیشتر گردد.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

5 نظرات
  1. مریم می گوید

    سلام
    یعنی ۱۱۰ بار ناد علی رو بخونیم و در هر کدوم ۱۰۰ بار نام علی ع رو بیاریم؟
    مرسی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      منظور این است که خود ذکر یا علی 110 بار گفته شود. حالا می تواند شخص در طی یک اربعین همین ناد علی با ذکر 100 یا 1000 یا علی را بگوید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. رسول می گوید

    سلام علیکم
    دعای ناد علی ، رو که در بالا آوردید ، آخر دعا که خطالب به امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام هست، سریع آورده شده لا اله الا أنت سبحانک …!!!
    خطاب دعا حضرت علی علیه السلام هست بدون هیچ مقدمه ای سریع خطاب برمی گرده که در متن تداعی خوبی نداره.
    ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز
      چه تداعی!، عزیزم، لا اله الا انت … از آیات قرآن کریم است و نشانه خضوع و خشوع در محضر پروردگار؛ ظاهرا این تداعی نادرست به خاطر نگاه خود شما و در ذهن شماست نه دعا. لطف نمایید با این توضیحات مجدد به متن دعا نگاه کنید!.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. ابراهیم می گوید

        بله از خود قرآن است، ذکر یونسیه است اگر درست بگم.