وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم پوشیدن لباس مشکی

0

حکم پوشیدن لباس مشکی

حکم پوشیدن لباس مشکی

 در نوشتار قبل نظر مراجع به صورت جامع حکم پوشيدن لباس و چادر مشكي مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س۵. آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت دارد؟

ج. سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
284 – آیا پوشیدن پیراهن مشکی در عزای امام حسین علیه السلام استحباب دارد؟
پاسخ
اگر چه در بعضی از روایات از پوشیدن لباس سیاه نهی شده است و مشهور آن را مکروه می دانند ولی عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام و مظاهرمرتبط به آن از أهم شعائر دینی است و کراهت پوشیدن لباس مشکی در این فرض ثابت نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۱۲پرسش: آیا پوشیدن لباس با رنگ مشکی مکروه است ؟

پاسخ: مکروه نیست .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


حکم پوشیدن لباس مشکی در عزاداری

پرسش : آیا پوشیدن لباس مشکی در عزاداری صحیح است؟

پاسخ: مرسوم و معمول میان مردم آن است که در غم مرگ عزیزان لباس سیاه بر تن مى کنند و این رنگ لباس را علامت ماتم و عزا مى دانند. بنابراین یکى از راه ها و شیوه هاى مطلوب عزادارى براى خامس آل عبا، پوشیدن لباس سیاه در سالروز شهادت آن حضرت یا ایّام محرّم است.
در تاریخ مى خوانیم: هنگامى که حسین بن على(علیه السلام) به شهادت رسید، زنان بنى هاشمى لباس هاى سیاه و خشن پوشیدند.(1)
در برخى از روایات نیز آمده است: هنگامى که (بر اثر خطابه ها و افشاگرى هاى امام سجّاد(علیه السلام) و حضرت زینب(علیها السلام)) یزیدبه خاندان هاشمى اجازه داد در دمشق عزادارى کنند، زنان هاشمى و قرشى لباس سیاه بر تن پوشیدند و به مدّت هفت روز براى امام حسین(علیه السلام) و شهداى کربلا عزادارى کردند.(2)
لازم به یادآورى است که هر چند فقها بر اساس روایات به کراهت لباس سیاه به خصوص در نماز فتواداده اند، ولى پوشیدن آن براى عزاى امام حسین(علیه السلام) کراهتى ندارد و شاید رجحان نیز داشته باشد؛ زیرا جنبه تعظیم شعایر بر آن غلبه دارد.(3)

پی نوشت:

  • (1). «لَمّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِىٍّ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِ لَبِسَ نِساءُ بَنِی هاشِمِ السَّوادَ وَ الْمُسوُحَ» (بحارالانوار، ج 45، ص 188).
  • (2). «فَلَمْ تَبْقَ هاشِمَیَّةٌ وَ لا قُرَشِیَّةٌ إِلاَّ وَ لَبِسَتِ السَّوادُ عَلَى الْحُسَیْنِ(علیه السلام) وَ نَدَبُوهُ عَلى ما نُقِلَ سَبْعَةُ أَیّام» (مستدرک الوسائل، ج 3، ص 327).
  • (3). گرد آوري از کتاب: «عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه ‏ها، رويدادها، پيامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد، (زیر نظر آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى)، انتشارات امام على بن ابى طالب(عليه السلام‏)، قم، 1388 ه. ش‏، ص 81.

لینک کوتاه مطلب:  https://goo.gl/4Ds5gM

حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه محرم

ویژه نامه احکام عزاداری



پوشیدن لباس مشکی برای مرده لباس سیاه در عزاداری لباس سیاه در خواب چرا پوشیدن لباس مشکی مکروه است کراهت پوشیدن لباس مشکی لباس سیاه مجلسی پوشیدن لباس مشکی در عزاداری حکم پوشیدن لباس سیاه چیست آیا پوشیدن لباس مشکی در اسلام مکروه است معیار انتخاب رنگ لباس چیست  کراهت پوشیدن لباس مشکی آیا پوشیدن رنگ سیاه کراهت دارد کراهت پوشیدن لباس مشکی چرا پوشیدن لباس سیاه مکروه است حکم پوشیدن لباس مشکی در عزاداری 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.