وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عزاداری و هیئت چگونه باید باشد

0

عزاداری و هیئت چگونه باید باشد

عزاداری و هیئت چگونه باید باشد

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال 14. عزادارى مطلوب براى اهل بیت(علیهم السلام) چه ویژگى هایى دارد؟

جواب: در این مراسم قبل از هر چیز باید اهداف سالار شهیدان(علیه السلام) و یاران شجاعش از این قیام خونین به وسیله خطباى محترم و مدّاحان عزیز تشریح شود. سپس به مراسم سوگوارى بپردازند، و عزا دارى ها باید به همان شکل سنّتى و خالى از پیرایه و با خلوص نیّت انجام گیرد.

ولى عزاداران محترم (خطبا و مداحان و آحاد مردم سوگوار) باید از سه کار پرهیز کنند: الف) از کلمات غلوآمیز که ائمّه هدى(علیهم السلام)یا بزرگان شهدا را هم ردیف خداوند قرار مى دهد، جداً اجتناب کنند. ب) از اعمالى که سبب وهن مذهب در نظر دوست و دشمن مى شود، خوددارى نمایند. ج) از رسانیدن آسیب جدّى به بدن اجتناب ورزند.

و سزاوار است مدّاحان عزیز مانند خطباى محترم، دوره آموزشى داشته باشند و از روش هاى سنّتى پیروى کنند.

سؤال 15. نظر مبارک در رابطه با کیفیّت مطلوب نحوه برگزارى عزادارى سالار شهیدان(علیه السلام) چیست؟

جواب: بهترین شیوه عزادارى، تشکیل مجالس باشکوه و ذکر اهداف مقدّس امام حسین(علیه السلام) و تاریخچه کربلا و تحلیل فرازهاى آن و مراسم سوگوارى، و همچنین تشکیل دسته جات عزادارى باشکوه، توأم با شعارهاى بیدار کننده و سازنده و پخش جزوه ها و پوسترهاى حساب شده و پر محتوا، و استفاده از پلاکاردها یا شعارهاى جالب و جذاب و روشن کننده است.

سؤال 16. یک هیئت مطلوب چه ویژگى هایى باید داشته باشد؟

جواب: هیئت مذهبى مطلوب باید استاد روحانى داشته باشد که اصول و فروع اسلام را تدریجاً براى آنها شرح دهد. مخصوصاً مسائل مورد نیاز را بازگو کند و اخلاق اسلامى را به آنها بیاموزد.

و قارى و مدّاحى داشته باشد که با قرائت قرآن و اشعار خوب و مراثى صحیح به آنها کمک نماید. و اعضاى هیئت براى کمک به نیازمندان در داخل و خارج هیئت، تلاش لازم را بنمایند. و براى پیشرفت کار هیئت و برطرف ساختن موانع و ایجاد تحوّل باید جمعى از صاحب فکران هیئت یا مشاورانى از خارج بنشینند و تصمیمات لازم را بگیرند و هدفشان در هر حال تکامل ایمان و اخلاق اعضاى هیئت وپیشرفت اسلام ومکتب اهل بیت(علیهم السلام) باشد.

سؤال 17. آیا تشکیل مجلس فقط به صورت مدّاحى و بدون استفاده از وعظ و ارشاد خطبا جایز است؟

جواب: باید از این کار جداً پرهیز کرد که اهداف مقدّس امام حسین(علیه السلام) را به خطر مى اندازد. به علاوه مردم، بسیارى از اصول و فروع و تعلیمات اسلام و ارزش هاى والاى آن را در این مجالس از خطبا فرا مى گیرند و گاه در غیر این مجالس براى آنها ممکن نیست.

سؤال 18. سخنرانى روحانى بر فراز منبر بهتر است، یا پشت تریبون؟

جواب: معمولاً استفاده از روشهاى سنّتى در مساجد و حسینیّه ها بهتر است; جز در مواردى که خطیب باید ایستاده سخن بگوید، مانند نماز جمعه که در آنجا استفاده از تریبون مانعى ندارد.

سؤال 19. آیا ریا در عزادارى امام حسین(علیه السلام) جایز است؟

جواب: ریا در هر عبادتى حرام محسوب مى شود; ولى تظاهر به عزادارى امام حسین(علیه السلام) و تعظیم شعائر دین به قصد قربت جایز بلکه مستحب است. مثل اینکه پرداختن صدقه آشکار قربة الى الله براى تشویق دیگران، همان طور که در قرآن آمده، مستحب است.

سؤال 20. آیا صحیح است که در یک خیابان در فاصله کمتر از پانصد متر، دو یا سه هیئت فعالیّت کنند؟ آیا این کار اسراف در مصرف سوخت و انرژى برق نیست؟ آیا بهتر نیست در هر منطقه یک حسینیه عمومى باشد تا در مصرف، صرفه جویى شود؟

جواب: چنانچه بتوانند با هم متّحد شوند، بسیار خوب است.

سؤال 21. نظر حضرت عالى در مورد کیفیّت برپایى مراسم عزادارى اهل بیت(علیهم السلام) که گاهى با اعیاد باستانى همراه مى شود چیست؟

جواب: در چنین شرایطى بهتر آن است که آنچه آثار شادى و خوشحالى است اظهار نکنند; ولى صله رحم و دید و بازدید و خانه تکانى و نظافت و مانند آن مانعى ندارد.

استفتائات  آیت الله مکارم شیرازی.

لینک کوتاه مطلب:  https://goo.gl/3BjQMI

حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه محرم

ویژه نامه احکام عزاداری



عزاداری و هیئت چگونه باید باشد عزاداری و هیئت چگونه باید باشد عزاداری و هیئت چگونه باید باشد عزاداری و هیئت چگونه باید باشد عزاداری و هیئت چگونه باید باشد عزاداری و هیئت چگونه باید باشد عزاداری و هیئت چگونه باید باشد عزاداری و هیئت چگونه باید باشد عزاداری و هیئت چگونه باید باشد

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.