وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم نماز و روزه دانشجو طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی

0

حکم نماز و روزه دانشجو طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. نماز و روزه دانشجويان و امثال آن :

هرگاه قصد دارند براى مدّت طولانى در محلّى سكونت داشته باشند (مثلا يك‌سال يا بيشتر)، يا هفته‌اى حدّاقل سه روز به مدّت دو سال يا بيشتر در آنجا باشند، آنجا در حكم وطنشان خواهد بود و نياز به قصد ده روز ندارند. ولى اگر آنجا نمى‌مانند، امّا در هفته حدّاقل سه روز رفت وآمد دارند و اين كار براى مدّتى (حدّاقل دو ماه) ادامه دارد، نماز وروزه آنها در آن محل و بين راه تمام است.

حکم صور مختلف سفردانشجویان در مورد نماز [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : حکم نماز و روزه دانشجویان، اساتید و معلّمان محترم را در فروض و صورتهاى مختلف بیان فرمایید؟

پاسخ : 1- چنانچه سفر به محلّ تحصیل یا تدریس براى مدّت قابل ملاحظه اى، مثلا یک سال یا بیشتر ادامه پیدا کند در حکم وطن است و نماز و روزه در آن تمام مى باشد، ماندن ده روز پى در پى در آن شرط نیست.

2ـ کسانى که از وطن خود هفته اى سه روز یا بیشتر به محلّ تحصیل مى روند و این کار براى مدّت قابل ملاحظه اى ( مثلا یک سال یا بیشتر ) ادامه دارد، آن محلّ نیز به حکم وطن آنها است.

3ـ کسانى که یک یا دو روز براى تحصیل به محلّى مى روند و باز مى گردند، نماز و روزه آنها شکسته است.

4ـ هرگاه در ایّام تعطیلى براى انجام کارهاى دیگرى غیر از تحصیل، به محلّ تحصیل برود، همان احکام بالا درباره او جارى مى شود.

5ـ کسانى که همه روزه یا حدّاقل سه روز در هفته به محلّ تحصیل یا تدریس مى روند، یعنى صبح به محلّ تحصیل یا تدریس مى روند و عصر باز مى گردند و این کار مدّتى ادامه مى یابد، کثیرالسفر محسوب مى شوند و نماز و روزه آنها در آن محل و به هنگام رفت و برگشت تمام است.

6ـ کسانى که به مدّت یک ماه یا بیشتر همه روزه به جایى به اندازه مسافت شرعیّه مى روند و باز مى گردند، حکم کثیرالسّفر را دارند.

7ـ دانشجویان یا معلّمان مشمول بند یک و دو، در صورتى که بخواهند روزه آن روزى که به محلّ تحصیل یا تدریس سفر مى کنند درست باشد، یا باید طورى بروند که قبل از ظهر به محلّ تحصیل یا تدریس برسند، و نیّت روزه کنند، یا بعد از ظهر از وطن خود حرکت کنند، تا روزه آنها مشکلى پیدا نکند.

8 ـ بعد از فراغت از تحصیل یا تدریس و کارهاى مربوط به امتحان و پایان نامه و امثال آن، در صورتى که به آن محلّ بروند، دیگر حکم وطن آنها را ندارد، مگر این که قصد داشته باشند در آن جا اقامت مستمر کنند.

محصلینی که فاصله محل تحصیل تا محل سکونتشان هشت فرسخ یا بیشتر باشد [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : نماز و روزه دانشجویانی که دانشگاه محل تحصیل از محل سکونت آن ها هشت فرسخ (43کیلومتر) فاصله دارد چه حکمی دارد؟

پاسخ : در صورتی که قصد دارند برای مدت طولانی در آنجا سکونت داشته باشند(مثلا یکسال یا بیشتر) یا هفته ای حداقل سه روز به مدت دو سال یا بیشتر در آنجا باشند، آنجا در حکم وطن خواهد بود و نیازی به قصد ده روز ندارند. اما اگر آنجا نمی مانند ولی در هفته حداقل سه روز رفت و آمد دارند و این کار برای مدتی (حداقل دو ماه) ادامه دارد، نماز و روزه در آن محل و بین راه تمام است(ولی در سفر اول بنا بر احتیاط مستحب دو سه روز اول را شکسته هم ضمیمه کند).

حکم نماز و روزه در سفر اوّل دانشجویان [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : نماز و روزه دانشجویانی که برای اوّلین بار به شهر محل تحصیل خود می روند و کمتر از ده روز اقامت دارند، چه حکمی دارد؟

پاسخ : نماز آنها کامل است و اگر ماه رمضان است باید روزه بگیرند؛ ولی در سفر اوّل بنابر احتیاط مستحبدو سه روز اوّل، نماز را به صورت شکسته ضمیمه کنند.

نماز در سفر چند روزه دانشجويان به محل تحصيل [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : دانشجویانی که درس آنها تمام شده است که گاها فقط برای امتحان به آنجا می روند یا گاهی برای انجام پایان نامه یا گاهی برای تسویه حساب ، تکلیف آنها در مورد نماز در این چند روز چیست؟

پاسخ : اگر محل تحصیل حکم وطن آنها را داشته باشد و در آن محل سکونت می کنند نمازشان در آن جا کامل است و نیازی به قصد ده روز ندارند و اگر در دوران تحصیل، کثیر السفر بوده و حداقل ده روز فاصله ایجاد شده، در سفر اول نماز و روزه شکسته است ولی در سفرهای آینده در صورتی که از نظر عرف، ادامه سفرهای قبلی باشد حکم کثیر السفر را دارند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيدویژه نامه احکام متفرقه

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.