وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم سقط جنین نامشروع و زنا

0

حكم سقط جنین نامشروع و زنا

فهرست این نوشتار:

حكم سقط جنین نامشروع

[سقط بچه زنا]

مسأله 2453 اگر زنی از زنا آبستن شود، جایز نیست بچه‌اش را سقط کند.

(خوئی)، (اراکی)، (گلپایگانی)، (صافی): مسأله اگر زنی از زنا آبستن شود در صورتی که خود آن زن یا مردی که با او زنا کرده، یا هر دوی آنان مسلمان باشند، برای آن زن جایز نیست بچه را سقط کند.

(مکارم): مسأله زنی که از راه نامشروع باردار شده جایز نیست بچه‌اش را سقط کند و فرزند او حساب می‌شود فقط ارث از او نمی‌برد.

(سیستانی): مسأله سقط کردن بچه جایز نیست، هر چند از زنا باشد، مگر اینکه باقی ماندن آن برای زن ضرر غیر قابل تحملی داشته باشد یا مشقّت زیاد داشته باشد که در این صورت قبل از جان یافتن بچه سقط کردن آن جایز است ولی دیه دارد، و امّا بعد از جان یافتن بچه به هیچ وجه اسقاط جایز نیست.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

جنين نامشروع

پرسش 248 . سقط جنين نامشروع، چه حكمى دارد؟

همه مراجع: جايز نيست.[1]

[1]. خامنه اى، اجوبه، س 1266؛ بهجت، استفتائات پزشكى، سقط جنين، ص 42؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 1498؛ سيستانى، سايت، سقط و دفتر: همه مراجع.احكام بانوان، پرسمان .


مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1267: زنی جنین هفت ماهه خود را که ناشی از زنا بوده بنا به درخواست پدرش سقط کرده ‏است، آیا دیه بر او واجب است؟ و بر فرض ثبوت دیه، پرداخت آن بر عهده مادر است یا پدر او؟ و در حال حاضر به نظر شما مقدار آن چقدر است؟

ج: سقط جنين حرام است هرچند بر اثر زنا باشد و درخواست پدر باعث جواز آن نمی ‏شود و در صورتی که مادر مباشر در سقط جنين باشد ديه بر عهده مادر است امّا در مقدار ديه جنين در فرض سؤال ترديد وجود دارد و احوط اين است که مصالحه شود و اين ديه در حکم ارث کسی است که وارث ندارد.

س 1271: آیا سقط جنینی که نطفه ‏اش با وطی به شبهه توسط فرد غیرمسلمان و یا با زنا منعقد شده، جایز است؟

ج: جايز نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

دیه جنین نامشروع که توسط مادر سقط شده [سقط جنین]

پرسش :اگر مادر آمپول را به خود تزریق کند، تا جنین نامشروع خود را سقط کند، دیه بر عهده چه کسى است، و به چه کسى تعلّق مى گیرد؟ اگر شوهر ببخشد چطور؟

پاسخ :دیه سقط در این جا بر عهده مادر است. و دیه او به حاکم شرع مى رسد، و در مصارف بیت المال مصرف مى شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: اگر بازن کافره زنا صورت بگیرد وبعد مسلمان شود و عقد کند آیا سقط جنین سابق چه حکمی دارد ؟

پاسخ: در هیچ شرایطی سقط جنین جان دار جایز نیست و قبل از ولوج روح در صورتی جائز است که ضرر مهمی برای مادر داشته باشد .

 مسئله535ـ بارداری نا مشروع یک دختر برای او بسیار سخت و احیاناً به آبروی خانوادگی او لطمه وارد می کند آیا او می تواند جنین راساقط کند؟

جواب: اگر بارداری به اندازه ای زحمت داشته باشد که طاقت فرسا شده و راه نجاتی جز سقط جنین، وجود نداشته باشد قبل از حلول روح در جنین، چنان عملی جایز است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.


حتما بخوانيد

* ویژه نامه احکام بانوان   

* *-ويژه نامه احكام بارداري و نفاس



كليد: حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع سقط جنین ناشی از زنای به عنف و محارم چه حکمی دارد سقط جنینی که از زنا است سقط‌ جنين‌ از نطفۀ زنا در اسلام‌ حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع  حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروع حكم سقط جنین نامشروعحكم سقط جنین نامشروع  حكم سقط جنین نامشروع سقط جنین ناشی از زنای به عنف و محارم  سقط جنینی که از زنا است  در صورت باردار شدن از زنا   حکم سقط جنین نامشروع حکم بچه نامشروع بارداری نامشروع در ایران حکم بارداری نامشروع فرزند نامشروع  حکم بچه زنازاده حکم بچه حرا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.