وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حضرت زهراء سلام الله علیها از وفات پیامبر تا شهادت

0

حضرت زهراء سلام الله علیها از وفات پیامبر تا شهادت

 

1- تقاضای حضرت زهرا علیهاسلام از ابابکر جهت صحبت‌ در مسجد مدینه برای توجه دادن به خلافت است و ابابکر متوجه می‌شود رو دست خورده‌است زیرا گمان می‌کرد حضرت زهرا علیهاسلام موضوع فدک ررا مطرح می‌کنند و ابابکر به مردم می‌گوید این‌ها فدک را برای خود می‌خواهند و من آن را برای مسلمانان و لذا بعد از خطبه، ابابکر بسیار پرخاشگرانه برخورد می‌کند. امّ طحال را به علی علیه السلام نسبت می‌دهد یعنی زنی که زنا برایش بهتر از بودن با شوهر است[1] . چون جلسه‌ای که خودش از سران مهاجرین و انصار ترتیب داده بود نتیجه‌ی عکس داد و حضرت زهرا علیهاسلام داستان فراموش شده‌ای را زنده کردند.  در حالی که قبلا خانه را آتش زده‌اند.

 

2- فدک از آن به بعد به عنوان نماد ظلم به اهل‌‌بیت علیهم‌السلام در طول تاریخ مطرح بود.

 

3- روز اذان گفتن بلال که به توصیه‌ی حضرت زهرا سلام الله‌علیها انجام شد مردم بیشتر گریه کردند تا روز رحلت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از آن جهت که مردم احساس کردند جای خالی رسول خدا را کسی پر نکرد و زهرای مرضیه از این طریق تذکّری به جامعه‌ی خود دادند.

 

4- حضرت زهرا سلام الله‌علیها با وفات خود و توصیه به پنهان کردن قبر، داغ مهمی بر دل آن‌هایی که مسیر غدیر را تغییر دادند گذاشتند تا فرصت جلسه‌ی سوگواری برای حضرت به وسیله‌ی خلیفه نماند و وقتی آن‌ها فهمیدند چه ضربه‌ی فرهنگی بزرگی خورده‌اند، خواستند همه‌ی قبرها را کند و کاو کنند تا قبر حضرت مشخّص شود و این‌جاست که علی علیه‌ السلام دست به شمشیر بردند و جلوی آن‌ها ایستادند زیرا علی علیه‌السلام می‌دانستند برنامه‌ی زهرا علیهاسلام چه اندازه مهم و اساسی است و نباید این برنامه از بین برود.

 

5- هنر زهرا سلام‌الله‌علیها آن است که در این مدت 45 تا 95 روز بین رحلت رسول خدا و شهادت خودشان یک لحظه در دفاع از جریانی که باید دفاع کنند بیکار ننشستند.[2]در آن حد که نگذاشتند نه صورت سیلی خورده‌شان را و نه بازوی ورم کرده‌شان را شوهرشان بدانند با این که آن دو، زن و شوهر بودند.

 

6- بعد از رحلت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به تعبیر امیرالمومنین علیه‌السلام، جاهلیت اخری شکل گرفت . به جهت جدا شدن از امام عملا جامعه از مسیر هدایت خارج شد و مرگ آن جامعه مرگ جاهلیت خواهد بود.

 

7- با شهادت حضرت زهرا علیهاسلام سپری که امیرالمومنین علیه‌السلام داشتند دیگر در میان نبود و از این جهت حضرت مصلحت را عدم مخاصمه‌ی مستقیم دیدند و در نتیجته بیعت نمودند.

 

8- در این زمان است که جعل حدیث به صورت مشابه سازی برای بی رنگ کردن نقش تاریخی علی علیه‌السلام در به صحنه آوردن اسلام شروع می‌شود؛ مثلا حدیث «انا مدینه العلم و علی بابها» را به صورت «انا مدینه العلم و ابوبکر اساسها و عمر جدارها و عثمان سقفها و علی بابها» در آوردند و یا حدیث «الحسین و الحسین سیدا شباب اهل الجنه» به این صورت مشابه سازی می‌شود که «ابوبکر و عمر سیدا کهول اهل الجنه» غافل از آن که اهل بهشت همگی جوان‌اند.

 

9- جعل حدیث بسیاری از مشکلات طبقه‌ی حاکم را در راستای عدم مشروعیت‌شان حل کرد و بسیاری از افراد که در فرهنگ جاهلیت مقابل اسلام بودند تطهیر شدند و احادیثی در راستای غضب حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بر علی علیه‌السلام جعل می‌شود تا اشاره‌ی آن حدیث که «هر کس فاطمه بر آن غضب کرد، پیامبر و خدا بر او غضب کرده‌اند» خنثی شود.

 

در زمان معاویه دستور نقل حدیث در فضیلت سه خلیفه سر به فلک گذاشت به خصوص که معاویه دستور داده‌بود در نفی فضیلت به قول خودش ابوتراب حدیث آورده‌شود و معلوم است که چه احادیثی در این راستا از قول پیامبر ساخته شد.

 

[1] – در اشاره به علی «علیه السلام» می گوید: از زنان یارى مى‌طلبد!مانند ام طحال (از زنان پرچم‌دار زمان جاهلیت)‌ كه محبوب‌ترین نزدیكان او، شایسته‌ترین فرد برای زنا بود …

[2]ـ یک: مقابله با محاصره ی خانه‌ی علی علیه‌السلام که منجر به آتش زدن خانه شد. دو: حضور در بیت‌ الاحزان و اعلان ناراحتی از وضع پیش‌آمده. سه: گرفتن نامه‌ی فدک و برخورد خلیفه‌ی دوم با آن حضرت و بازپس گرفتن آن نامه. چهار: صحبت در مسجد مدینه. پنج: صحبت با زنان انصار.  شش: دفاع جانانه از حضرت علی علیه‌السلام وقتی حضرت را ریسمان به گردن به مسجد بردند.

منبع:هدانابرگرفته از لب المیزان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.