وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

توصیه های تبلیغی حجت الاسلام استاد انصاریان به طلاب و مبلغان در آستانه ماه رمضان

۹۹ درصد از افرادی که مخالف روحانیون هستند؛ قطعا دشمن نیستند و اکثرا تحت تاثیر مسایل مختلف از جمله تحریکات دشمن هستند؛ تبلیغ را نیز باید به شکلی نظام داد که مستمع را علیه بدی های خود از درون بشوراند؛ البته در این زمینه نباید خطاب مستقیم کرد که قطعا آثار بدی به بار خواهد داشت، زیرا این مساله باعث تحقیر افراد است.

0

حجت‏ الاسلام والمسلمین انصاریان در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره شعر و خاطره تبلیغ اخلاق دین که در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد با ذکر این مطلب که تبلیغ دارای وجوه مختلفی است که نوعی از آن، تبلیغ خاص است که با تبلیغ عام متفاوت است، گفت: غیر از موعظه خاص، موعظه حسنه باید در بین مردم مطرح شود.

وی افزود: موعظه حسنه عامل حفظ دین، پاکی و سلامت، توبه، تغییر و تحول مردم بوده و خواهد بود؛ خداوند به ما بیان فرموده اند،با نیکوترین روش به دنبال جدال با مخالف شوید؛خداوند متعال، دعوت کننده موعظه است.

استاد حوزه بیان کرد: مبلغان همیشه باید به یاد داشته باشند که آنها از سوی خداوند متعال دعوت شده اند و اجابت دعوت نیز واجب است؛ اگر هنر گفتن داشته باشند ترک این گفتن حرام است و خلاف پروردگار و پشت کردن به دعوت حضرت حق است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با ذکر این مطلب که در این روزگار به نظر می رسد که منبر وتبلیغ از حال مستحب بودن درآمده و سراز وجوب بیرون آورده است عنوان کرد: هجوم دشمن علیه دین وارزش ها، از آسمان و زمین، سرازیر شده است و صدها ماهواره و هزاران سایت و میلیون ها تلفن همراه در حال جنگ با خدا و انبیا و امامت و وحی و ارزش ها هستند.

وی گفت: امروز مبلغان دین تا آخرین نفس، روی تخت بیمارستان و نزدیک مرگ خود نیز باید برای همسر و فرزندان خود مبلغ باشند؛ در وسایل الشیعه بیان شده است که آخرین کلامی که از زبان مبارک انبیا در آخرین لحظات عمرشان صادر شده است، سفارش به نماز بوده است؛ یعنی انبیا در همین یک لحظه نیز سعی می کردند تبلیغ خود را انجام دهند.

استاد حوزه بیان کرد: امام علی(ع) بیان می فرمایند،‌موعظه قلب مرده را زنده می کند؛ بدترین انسان را می توان با موعظه متحول کرد و تغییر داد؛ این مساله تجربه 50 سال عمر تبلیغی من است؛ در این سالها با کسانی برخورد کرده ام که اطرافیان او صددرصد نا امید از تحول در آن شخص بودند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اظهارکرد: موعظه به دلیل اینکه از جایگاه خدا صادر می شود، مثل نوری است که عمق قلب انسان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ قرآن مجید در این زمینه بیان می کند،‌کسانی که پیام های خدا را به مردم می رسانند، بهترین راه رساندن با زبان است و هراس قلب آنها تنها از خداوند است خدا برای آنها کفایت می کند.

وی گفت: وقتی طلاب روی منبر قرار می گیرند باید برای یک مستمع سخن بگویند که آن مستمع، تنها خداوند است؛ اگر قرار باشد پاداش مبلغ را حساب کنند تنها یک نفر می توانند این پاداش را حساب کنند که آن یک شخص نیز خداوند است.

استاد حوزه بیان کرد: توبه دادن و تحول در روح مردم پاداشی عظیم دارد که هیچ کسی جزخداوند به آن واقف نیست، ولی این تبلیغ نیز دارای ابزاری است که اولین ابزار آن، دین شناسی است که محصول حداقل ده تا پانزده سال درس خواندن خوب و جامع است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اظهارکرد: مبلغ نباید در حوزه به فسیل مبدل شود و باید به جمع مردم بازگردد و عوارض این بازگشت را نیز مثل همه انبیای الهی تحمل کند؛ البته مسایلی که امروز به طلاب می گویند به حد انبیا نرسیده است.

وی گفت: در واقع مسایلی را هم که برخی مردم می گویند نیز از روی ناآگاهی است و پس از یک صحبت کوتاه قطعا اکثر مخالفان نیز آرام می شوند و حتی از ما معذرت می خواهند؛ رفتار شدید ما بایدبا کفار و مستکبران باشد و باید در جمع مردم رُحَماءُ بَينَهُم باشیم.

استاد حوزه بیان کرد: 99 درصد از افرادی که مخالف روحانیون هستند؛ قطعا دشمن نیستند و اکثرا تحت تاثیر مسایل مختلف از جمله تحریکات دشمن هستند؛ تبلیغ را نیز باید به شکلی نظام داد که مستمع را علیه بدی های خود از درون بشوراند؛ البته در این زمینه نباید خطاب مستقیم کرد که قطعا آثار بدی به بار خواهد داشت، زیرا این مساله باعث تحقیر افراد است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اظهارکرد:  اخلاق ابزار دیگری است که آثار عجیبی در روح مستمعان و شخص مبلغ ایجاد می کند؛ اخلاص رنگ عجیب تاثیرگذاری خاصی ایجاد می کند؛قول نرم از مهمترین ابزارهای موثر در تبلیغ است.

وی گفت: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، چهارشنبه آخر درس نزدیک به ماه رمضان یا دهه عاشورا به مبلغان بیان فرمودند که هرجایی که می روید در عبادت و اخلاق، مقدم بر صاحب خانه باشید؛ زیرا اگر یک روز دیرتر از صاحب خانه برای نماز صبح بیدار شدید خداحافظی کرده و به قم برگردید.

استاد حوزه بیان کرد: بیان مسایل بر اساس قرآن، روایات، ادعیه و مناجات انجام شود؛ قرآن، نهج البلاغه، صحیفه، تحف العقول، مجموعه ورام، امر به معروف و نهی از منکر وسایل و جلد دوم اصول کافی باید همراه مبلغان باشد، زیرا این کتب در مردم اثر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با ذکر این مطلب که در این کتب، غوغایی ازمعارف الهی است تصریح کرد: اگر این مطالب در کنار داستان های اتفاق افتاده در زمان ائمه و پیامبر بیان شود بسیار موثر است؛ نباید به سراغ خواب و رویا بروید، در بخش داستان های انبیای بحار وجود دارد.

وی افزود: چاشنی دعا و روایات و متون زیارتی و داستان ها، اشعار زیبایی است که به تکامل منبر کمک می کند؛ اشعار سعدی و پروین اعتصامی، ناصر خسرو و ثنایی غزنوی و مرحوم الهی قمشه ای بسیار تاثیرگذار است.

این خطیب حوزوی گفت: در ماه رمضان به خصوص به دعای کمیل بپردازید و احیاها را به دست غیر از روحانی قرارندهید؛ روزگاری در ایران شخصیت هایی در حد مراجع دعای کمیل می خواندند؛ دعای کمیل و عرفه و ابوحمزه باید توسط عالمان دین خوانده شود؛ ادعیه ای مثل ابوحمزه را می توانید به شکل گزینشی قرائت کنید.

وی  بیان کرد: بهترین کتاب اخلاقی که در دوره ما نوشته است فضیلت های فراموش شده است که عاری از اشکال است؛ این کتاب باید از سوی فضلا و طلاب مورد توجه قرار گیرد تا بدانند که عالمان گذشته ما چه شخصیت عظیمی داشته اند.

حوزه نیوز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.