وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تظلم‎خواهي حضرت زهرا(عليهاالسلام) در قيامت

0

تظلم‎خواهي حضرت زهرا(عليهاالسلام) در قيامت

يکي از مواردي که در روايات ذکر شده چگونگي ورود حضرت فاطمه (عليهاالسلام) به محشر و درخواست حکم و عدالت خداوند در باب ظلم‎هايي است که به ايشان و فرزندانش شده است.

 

شيخ صدوق در كتاب امالى از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) روايت نموده است :

 

هنگامى كه روز قيامت فرا مى‎رسد دخترم فاطمه در حالى مى‎آيد كه بر يكى از ناقه‎هاى بهشتى سوار است و از دو پهلوى آن ناقه حريرهاى بهشتى آويزان، مهار آن از مرواريد تازه، پاهايش از زمرد سبز، دُم آن از مشگ ناب، ديدگانش از درّ و ياقوت سرخ خواهد بود.

 

قبه‎اى از نور بر پشت آن ناقه نصب شده كه اندرون آن از بيرون آشكار، درون آن حاوى عفو پروردگار و بيرون آن رحمت خداوند رحيم است .

 

فاطمه تاجى از نور بر سر دارد كه داراى هفتاد پايه باشد، هر پايه‎اى از آن به وسيله مرواريدى مرصع و نظير ستاره‎اى درخشان خواهد بود.

 

ايشان عموما در حالى كه ملائكه رحمت پروردگار آنان را احاطه كرده باشند مى‎آيند. سپس فاطمه جلو مى‎رود تا ايشان را داخل بهشت نمايد.

 

در طرف راست و چپ فاطمه هر كدام هفت هزار ملك خواهد بود.

 

جبرئيل كه در آن هنگام مهار ناقه فاطمه را گرفته است با صداى بلند خواهد گرفت: چشمان خود را ببنديد تا فاطمه دختر حضرت محمد عبور نمايد.

 

در آن روز هيچ پيغمبر و رسول و صديق و شهيدى نيست مگر اينكه ديدگان چشمان خود را مى‎بندد تا اين كه زهرا از صحراى محشر عبور نمايد.

 

هنگامى كه آن بانو به زير عرش پروردگار مى‎رسد، از آن ناقه پايين مى‎آيد و مى‎گويد: اى پروردگار! ببين من و آن افرادى كه در حق من ظلم نمودند و فرزندان مرا شهيد كرده‎اند قضاوت كن .

 

آنگاه از طرف خداوند رئوف ندا مى‎رسد: اى حبيبه و فرزند رسول من، از من بخواه تا عطا نمايم، شفاعت كن تا من بپذيرم، به عزت و جلال خودم كه امروز ظلم و ستم هيچ ستمگرى از نظر من محو نخواهد شد.

 

در همين زمان است كه مى‎گويد: بار خدايا! فرزندان، شيعيان، دوستان، و دوستان دوستان فرزندان مرا به من ببخش !

 

آنگاه از طرف پروردگار جهان منادى ندا مى‎كند: فرزندان، شيعيان، دوستان، و دوست دوستان ذريه فاطمه كجايند؟ ايشان عموما در حالى كه ملائكه رحمت پروردگار آنان را احاطه كرده باشند مى‎آيند. سپس فاطمه جلو مى‎رود تا ايشان را داخل بهشت نمايد.(1)

 

در عيون اخبار الرضا (عليه‎السلام) از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) روايت شده است :

 

دخترم فاطمه در حالى وارد صحراى محشر مى‎شود كه لباس‎هايى غرق به خون همراه خود دارد. وى پايه عرش را مى‎گيرد و مى‎گويد:

 

اى خداى عادل و عالم ! بين و من آن افرادى كه فرزندان مرا كشتند، حكم كن !

 

به حق خداى كعبه كه آن روز پروردگار عادل براى دخترم (به حق) قضاوت خواهد كرد.(2)

پاورقي

1- امالى شيخ صدوق، ص 25، ش 4.

 

2- عيون الاخبار، ج 2، ص 8، ش 21.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.