به جاى نيت عمره تمتع حج تمتع را قصد كند
به جاى نيت عمره تمتع حج تمتع را قصد كند
نيّت حج تمتّع به جاى عمره تمتع
306- اگر كسى به جاى نيتِ عمره تمتع، حج تمتع را قصد كند، اگر در نظر داشته كه همان عملى را كه همه بجا مى آورند، به جا آورد و گمان كرده بخش اول اعمال، حج تمتع نام دارد، ظاهراً عمل او به عنوان عمره تمتع، صحيح است ولى بهتر آن است كه نيت را تجديد كند.
307- اگر كسى به گمانِ تقدم حج تمتع بر عمره تمتع، نيت حج تمتع كند با قصد اينكه پس از احرام، به عرفات و مشعر برود و حج به جا آورده و عمره را پس از آن به جا آورد، احرام او باطل است[1] و بايد در ميقات، تجديد احرام كند؛ و اگر از ميقات گذشته است، بايد در صورت امكان، به ميقات برگردد و محرم شود، و گرنه از همان جا محرم شود؛ و اگر بعد از ورود به حرم ملتفت شد، بايد در صورت امكان، از حرم خارج شده و محرم شود، و گرنه در همان جا محرم شود.[2]
[1] ( 4). آية اللَّه مكارم: بنابر احتياط واجب.
[2] ( 5). احكام اين صور در ذيل مسأله 262 گذشت.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.