وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بررسی ازدواج حضرت سکینه با ابوالعباس سفاح عباسى

2

بررسی ازدواج حضرت سکینه با ابوالعباس سفاح عباسى

آيا از نظر تاريخى حقيقت دارد كه ابوالعباس سفاح عباسى (اولين پادشاه عباسى) با حضرت سكينه دختر امام حسين (ع) ازدواج كرده است؟

حضرت سكينه (س) در سال 47 ه. ق به دنيا آمد و در كربلا در سال 61 چهارده سال داشت. شوهر او عبد الله بن حسن بود و پيش از جشن عروسى در كربلا به شهادت رسيد. بر اساس برخى نوشته ها شوهر دومش مصعب بن زبير و شوهر سومش عبد الله بن عثمان بن عفان است و در سال 117 ه. ق وفات كرد و در وقت وفات هفتاد سال داشت (براى مطالعه بيشتر ر. ك: منتخب التواريخ، يك جلدى، ص 194 و منتهى الآمال، ج اول، ص 700، چاپ هجرت و تاريخ و اماكن سياحتى و زيارتى سوريه، ص 133، نوشته اصغر قائدان و الانوار النعمانيه، ج اول، ص 373 به بعد، چاپ تبريز).

بنابراين، حضرت سكينه (س) همسر اولين خليفه عباسى نشده است. توجه داشته باشيم كه ابوالعباس عبد اله بن محمد بن على بن عبدالله بن عباس در سال 136 مرده است. در سال 132 به حكومت رسيد و 28 ساله بود كه مرگش فرا رسيد (تاريخ طبرى، هشت جلدى، ج 6، ص 120، حوادث سال 136).

با اين محاسبه ابوالعباس سفاح در سال 108 ه. ق متولد شده است. حضرت سكينه (س) در سال 117 وفات نموده است و هفتاد ساله بود. در روز وفات حضرت سكينه (س)، ابوالعباس 9 ساله بود. آيا بچه 9 ساله مى تواند با پيرزن هفتاد ساله ازدواج كند؟ . پرسمان.


ابوالفرج اصفهانی و احتمال یهودی بودن او

همسر حضرت سكينه

ابوالفرج كه از مورخين عامه است با مهارت تهمتهاي فراواني به خاندان نبوت زده است [1] و متأسفانه ديگران هم حتي برخي از اجلا ناآگاهانه در بعضي مطالب از او پيروي كردند.

از جمله، افترائش به حضرت عباس عليه السلام است كه در قضيه ي كربلا مي گويد: ابوالفضل برادران مادري خود را زودتر به جهاد فرستاد تا وقتي كشته شدند وارث آنها شود! با صرف نظر از اشكال فقهي – كه ام البنين مادر آن بزرگواران زنده بود – آيا اين كلام با مقام شامخ ابوالفضل عليه السلام سازگار است؟!

تهمت او را به عبدالله بن جعفر شوهر حضرت زينب عليهاالسلام قبلا نقل كرديم.

و ديگر؛ آن ملعون هر چه توانسته نسبت به حضرت سكينه عليهاالسلام نوشته كه آن حضرت شاعر بود، و خانه ي او محل رفت و آمد شعراء بوده، و در طول سال مجالس شب شعر در خانه ي آن بزرگوار دائر مي شد!!!

مرحوم مقرم در كتاب پرارج «سكينه بنت الحسين عليه السلام» با دلائل متقن به رد آن سخنان بي پايه پرداخته، و اثبات نموده كه آن بزمهاي شاعرانه مربوط به سكينه دختر خالد بن مصعب بن زبير مي باشد.

و از تهمتهاي ديگر؛ او مي نويسد: سكينه همسر مصعب بن زبير بوده و بعضي از مورخين شيعه هم از او تبعيت كرده اند.

مصعب برادر عبدالله بن زبير است كه در طريق عداوت اميرالمؤمنين عليه السلام و اهل بيت آن جناب بود، و در خطبه ي نماز جمعه صلوات بر رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم را ترك نمود و سب اميرالمؤمنين عليه السلام مي كرد.

مصعب تابع برادرش بود و از جانب چنين برادري براي دفع مختار لشكر كشيد، و مختار را كشت، و بر كوفه مسلط شد، و درصدد تفتيش اصحاب مختار برآمد و هر كس را يافت كشت، حتي از زنان مختار هر كدام از او تبري نجستند و او را لعنت نمي كردند، مي كشت، آيا حضرت سكينه همسر همچون ملعوني مي شود؟!

آيا عبارت سيدالشهداء عليه السلام درباره ي حضرت سكينه عليهاالسلام «فغالب عليها الاستغراق مع الله فلا تصلح لرجل» با مصعب معلوم الحالي چگونه مي سازد!

پاورقي

[1] فاضل محترم جناب آقاي علي رباني خلخالي زيد توفيقاته از قول حضرت آيةالله نجفي مرعشي رحمه ‏الله نقل مي‏کردند که ايشان درباره‏ي ابوالفرج اصفهاني فرموده بودند: او در ظاهر مسلمان و در واقع يهودي بود. 

سایت ولیعصرعج، نرم افزار ثارالله.

 

لازم به ذکر است برخی از رجال‌شناسان شیعه و سنی، ابوالفرج اصفهانی را شیعه زیدی دانسته‌اند، اما برخی با اتکا به مروانی بودن وی، در شیعه بودنش تردید کرده‌، و هدف وی از اتخاذ مواضع شیعی و  ستایش او از ائمه را به هدف را تظاهر  برای نزدیک شدن به حاکمان شیعه تحلیل کرده‌اند.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. hr.a می گوید

    به نظر می اید که شما هم اشتباه می گوئید. چون عثمان بن عفان در سال ۳۵ هجری و در سن ۸۰ سالگی (۱۲ سال زودتر از زمان تولد حضرت سکینه) مرده است و بنابراین فرزند او (عبد الله بن عثمان) که شما گفته اید شوهر سوم اوست بایستی در زمان مرگ پدر ۸۰ ساله خود (عثمان) ، حداقل ۵۰ – ۶۰ سال سن داشته باشد و ۱۲ سال بعد از آن حضرت سکینه متولد شده است لذا اختلاف سنی فرزند عثمان (عبد الله بن عثمان) با حضرت سکینه می بایست حدود ۷۰ – ۸۰ سال باشد که منظقی به نظر نمی رسد .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت کنید:
      منظور عبداللَّه بن عثمان بن عبداللَّه بن حکیم بن حزام است. ر.ک: جمهره انساب العرب، ص ۵۴.
      وفقکم الله لکل الخیر