ایا ایت الله خامنه ای با امام زمان ارتباط دارد
ایا ایت الله خامنه ای با امام زمان ارتباط دارد
آيا آقاى خامنه اى با امام زمان رابطه دارد؟ دوم اينكه نظر خود ايشان در مورد ولى فقيه بودنشان چيست و مردم چه وظايفى در قبال ولى فقيه دارند؟
ارتباط با امام زمان هم مى تواند حضورى باشد و هم ارتباط قلبى و معنوى. همه دوست داران حضرت علاقه دارند كه با ايشان ارتباط عميق روحى و معنوى برقرار كنند و به يقين مقام معظم رهبرى بيش از همه اين ارتباط قلبى دارند وتوسلات وعشق سرشار ايشان به امام زمان زبانزد خاص و عام است. اما ارتباط به معناى ديدار و مشاهده امرى است كه معمولا پوشيده مى ماند و ديدار كنندگان حاضر نيستند آن را براى كسى بيان كنند و اگر ايشان نيز چنين ارتباطى داشته باشند به كسى بروز نمى دهند.
اما درمورد نيابت ايشان از امام عصر گفتنى است:
همان گونه كه غيبت به دو مرحله صغرا و كبرا تقسيم مى شود، نيابت نيز به خاص و عام تقسيم مى شود يعنى، نيابت خاصه در غيبت صغرا و نيابت عامه در غيبت كبراست.
امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف، در زمان غيبت صغرا اشخاص معينى را نايب خود قرار داده بود و آنها را به اسم و رسم معرفى نموده و هر يك را به وسيله نايب پيش از خود به مردم شناسانده بود.
اما در نيابت عامه، براساس يك ملاك و معيار كلى كه خود امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف معين فرموده، هر فردى كه آن ضابطه را از همه جهت و در همه ابعاد دارا باشد، نايب امام عجل الله تعالى فرجه الشريف رهبر جامعه خواهد بود پس اين مقام و نيابت توسط خود حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف به عالمان واجد شرايط داده شده است. (1)
شيخ طوسى عجل الله تعالى فرجه الشريف شيخ صدوق و شيخ طبرسى از اسحاق بن عمار نقل كرده اند كه مولاى ما حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف (درباره وظيفه شيعيان در زمان غيبت) فرموده است: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الى رواه حديثنا فانهم حجتى عليكم و انا حجه الله عليهم در حوادث و رخدادهايى كه واقع مى شود، به روايت كنندگان حديث ما رجوع كنيد كه آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنانم».
طبرسى نيز در كتاب الاحتجاج، از امام صادق عليه السلام چنين نقل كرده است: «و اما من كان من الفقهاء صائناً لنفسه، حافظاً لدينه، مخالفاً لهواه و مطيعاً لامر مولاء فللعوام ان يقلدوه هر يك از فقها كه مراقب نفسش و نگهبان دينش و مخالف هوا و هوسش و مطيع فرمان مولايش (ائمه عليهم السلام) باشد، بر عوام لازم است كه از او تقليد كنند».
بدين ترتيب امور مسلمين در زمان غيبت كبرا به دست ولى فقيه سپرده شده است. منصب فتوا، قضاوت و حكم براى فقيهان گذشته، توسط ائمه معصومين عليهم السلام جعل شده بود، ولى رسميت مرجعيت و زعامت فقهاى اسلام از اين تاريخ پديد آمد و تا ظهور آن حضرت ادامه خواهد داشت (مسعود پورسيدآقايى، تاريخ عصر غيبت، ص 47 ج 45، چاپ دوم:. 1383)
بنابراين، حضرت آيت الله خامنه اى، رهبر معظم انقلاب اسلامى ايران، در اين برهه از زمان، نايب عام امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف هستند كه فقهاى ديگر (مجلس خبرگان) ايشان را ولى فقيه دانسته و به عهده دارند، زيرا اسلام، مسلمانان را در زمان غيبت كبرا بى سرپرست نگذاشته و مردم را به اطاعت از فقها ملزم كرده است.
براى اثبات اين مطلب بايد شرايط و ويژگىهاى لازم براى نيابت از معصومين (ع) و رهبرى در نظام اسلامى را به طور دقيق، مورد شناسايى قرار داد. شرايطى كه در متون و منابع اسلامى مورد تأكيد قرار گرفته، عبارت است از:. 1 صلاحيت علمى لازم براى افتا در ابواب مختلف فقه (فقاهت و اجتهاد). 2 عدالت و تقواى لازم براى رهبرى امت اسلامى. 3 بينش صحيح سياسى و اجتماعى، تدبير، شجاعت و مديريت و قدرت كافى براى رهبرى. در مرحله بعد نوبت به تطبيق هر يك از اين شرايط بر رهبر معظم انقلاب مىرسد. در اينجا به صورت خلاصه به پارهاى از ويژگىها و صلاحيتهاى حضرت آيتاللّه خامنهاى براى احراز منصب رهبرى نظام، به نيابت از امام زمان (عج) اشاره شود: يك. صلاحيت علمى
يكم. اجتهاد آيتاللَّه خامنهاى از سوى بسيارى از مراجع و بزرگان- از جمله حضرت امام (ره) از قبل تصديق شده بوده است. دوّم. همه رسالههاى عمليه نوشتهاند كه اگر دو نفر عادل خبره به اجتهاد كسى شهادت دهند، اجتهاد او قابل قبول است اين در حالى است كه جامعه مدرسين حوزه علميه قم- كه مركب از دهها مجتهد مطلق و چندين مرجع تقليد است ايشان را به مرجعيت پذيرفتند. همچنين در اساسنامه جامعه مدرسين آمده است: چيزى به عنوان نظر آن جامعه معتبر است كه حداقل شانزده تن از اعضا آن را امضا كرده باشند. بنابراين اعلاميه جامعه مدرسين به اين معنا است كه حداقل شانزده تن از مجتهدان و خبرگان در فقه، ايشان را مرجع مىدانند. سوّم. درس خارج مقام معظم رهبرى- كه در آن بسيارى از فضلا شركت كرده و همگى به وزانت علمى آن شهادت مىدهند دليل بر بنيه علمى نيرومند و ملكه اجتهاد ايشان است. اين توان علمى سابق بر رهبرى و حتى رياست جمهورى ايشان است نه اينكه ايشان پس از رهبرى، درس خوانده و به اين رتبه از دانش رسيده باشند. دو. صلاحيت اخلاقى (عدالت و تقواى لازم)
صلاحيت اخلاقى مقام معظم رهبرى نيز از امورى است كه در رفتار و عملكردهاى فردى و اجتماعى ايشان- از زمان كودكى، جوانى و مبارزات سياسى و نيز مسؤوليتهاى متعددى كه در بعد از انقلاب در شرايط حساس داشتهاند به روشنى قابل اثبات بوده و تمام اشخاصى كه از نزديك با معظمله در ارتباطاند، گواه بر اين مدعا هستند. سه. توانايىهاى شخصى
در بند سوم اصل يكصد و نهم «بينش صحيح سياسى و اجتماعى، تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافى براى رهبرى» از جمله شرايط و صفات رهبر دانسته شده است. يكم. مقصود از «بينش صحيح سياسى و اجتماعى» آن است كه رهبر، آن چنان از مسائل و موضوعات و قضاياى سياسى آگاه باشد كه بر آن اساس، هم قادر به اداره امور جامعه باشد و هم در جهتگيرىهاى ظريف بينالمللى، تصميمات بجا، شايسته و مفيد به حال جامعه اتخاذ كند. دوّم. «مديريت و تدبير» عبارت از مجموعه استعدادهايى است كه در شرايط خاص، در رهبرى بارز و ظاهر مىشود و او را در اجراى وظايف سنگين خود يارى مىكند. كشف اين استعدادها از جمله مواردى است كه در تعيين رهبر، به يقين بايد مورد توجه خاص قرار گيرد. سوّم. «قدرت و شجاعت» نيز از جمله شرايطى است كه يا از برجستگىهاى علمى و اخلاقى ناشى مىشود و يا آنكه در زمره استعدادهاى درونى رهبر به شمار مىرود. به هر حال مقام شامخ رهبرى چنين مراتبى را مىطلبد و به هنگام تعيين و انتخاب رهبرى، بايد به اين موضوع توجه جدى داشت. مقام معظم رهبرى تاكنون توانايىهاى فوقالعادهاى در راستاى رهبرى و مديريت جامعه- خصوصاً در مواقع بحرانى و سرنوشتساز از خود بروز دادهاند. از ديگر سو ايشان از بينش صحيح سياسى و اجتماعى و قدرت و شجاعت بالايى برخوردار مىباشند. اين مهم با مرورى بر پيشينه مديريتى ايشان- در شوراى انقلاب، دوران رياست جمهورى، سختترين شرايط ناشى از جنگ و محاصرههاى بينالمللى، بيش از يك دهه رهبرى نظام و با موفقيت بيرون آمدن از فراز و نشيبها و مشكلات متعدد داخلى و بينالمللى به خوبى قابل اثبات است. آخرين مرحلهاى كه شايسته است مورد توجه قرار گيرد، انتخاب قانونى ايشان از سوى خبرگان رهبرى است. اين انگاره خود متأثر از دو عامل است كه هر كدام به تنهايى، مهمترين دليل بر شايستگى ايشان براى رهبرى نظام اسلامى است:
1 دارا بودن شرايط لازم براى رهبرى در حضرت آيت الله خامنهاى و احراز اين شرايط از سوى خبرگان، به عنوان بهترين و شايستهترين فردى كه قدرت و توانايى رهبرى نظام را دارد. اين مسأله از سوى اكثريت قاطع اعضاى مجلس خبرگان تأييد شد.. 2 تأكيد امام خمينى (ره) بر شايستگى آيت الله خامنهاى براى رهبرى نظام حضرت امام در موارد متعددى به شايستگى ايشان تصريح كردهاند. حجتالاسلام و المسلمين هاشمى رفسنجانى در مجلس خبرگان رهبرى در سال 68 در حضور شاهدان اين قضيه را نقل كرد: در قضاياى مهدى هاشمى همراه با آقايان خامنهاى، موسوى اردبيلى و ميرحسين موسوى خدمت امام راحل رسيديم و سيد احمد خمينى نيز حضور داشت. در آنجا به امام گفتيم: شما با اقدامات خود ما را درباره رهبرى آينده در بنبست قرار مىدهيد. امام با اشاره به آقاى خامنهاى فرمود: «در ميان شما كسى است كه شايسته رهبرى است و شما در بن بست قرار نخواهيد گرفت». مرحوم حجتالاسلام سيداحمد خمينى نيز نقل نموده كه امام راحل فرمود: «آقاى خامنهاى شايسته رهبرى است». پرسمان/.
من خاک پای سید علی خامنه ای هستم و همین الان بفرمایند جانت را برای سلامتی رهبر بده شک نکنیدلحظه ای درنگ نمیکنم و در ۴۶ سال عمرم از ایشان درستکار تر ندیدم .فدائی امام سید علی خامنه ای