وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر ترتیب را در غسل رعایت نکرده باشد

2

اگر ترتیب را در غسل رعایت نکرده باشد

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

 

س 198: من غسل جنابت را به این ترتیب انجام می‏داده‏ام که ابتدا سمت راست بدن بعد سر و سپس قسمت چپ بدن را می‏شستم. در سؤال و تحقیق در این زمینه هم کوتاهی کرده‏ام، نماز و روزه‏ام چه حکمی دارند؟

ج: غسل به کيفيت مذکور باطل است و موجب رفع حدث نمى‏شود. لذا نمازهايى که با چنين غسلى خوانده شده، باطل و قضاى آنها واجب است. ولى روزه‏ها با فرض اينکه معتقد به صحّت‏ غسل به‌صورت مذکور بوده‏ايد و بقاى شما بر جنابت، عمدى نبوده است، محکوم به صحّت‏ است.

س 191: آیا در غسل جنابت مراعات ترتیب بین سر و سایر اعضای بدن کافی است یا این که باید بین طرف راست و چپ بدن هم ترتیب رعایت شود؟
ج: ترتیب بین دو طرف بدن با مقدم داشتن طرف راست بر چپ، بنا بر احتیاط واجب باید مراعات شود.
س 192: آیا هنگام غسل ترتیبی مانعی دارد ابتدا پشت خود را شسته و بعد نیت غسل ترتیبی نموده و آن را بجا آورم؟
ج: شستن پشت و يا هر عضوی از اعضای بدن قبل از نيت غسل و شروع آن، اشکال ندارد. کيفيت غسل ترتيبی به اين صورت است که بعد از تطهير بدن بايد نيت غسل نمود و اول سر و گردن را شست، و سپس بنابر احتياط واجب طرف راست بدن و در مرحله سوم طرف چپ بدن بايد شسته شود.

س 198: من غسل جنابت را به این ترتیب انجام می‏داده‏ام که ابتدا سمت راست بدن بعد سر و سپس قسمت چپ بدن را می‏شستم. در سؤال و تحقیق در این زمینه هم کوتاهی کرده‏ام، نماز و روزه‏ام چه حکمی دارند؟
ج: غسل به کيفيت مذکور باطل است و موجب رفع حدث نمى‏شود. لذا نمازهايى که با چنين غسلى خوانده شده، باطل و قضاى آنها واجب است. ولى روزه‏ها با فرض اينکه معتقد به صحّت‏ غسل به‌صورت مذکور بوده‏ايد و بقاى شما بر جنابت، عمدى نبوده است، محکوم به صحّت‏ است.

س 529: شخصی بر اثر جهل به حکم شرعی، مدتی ترتیب را در غسل رعایت نکرده است، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟
ج: اگر غسل را به نحوى انجام داده که شرعاً باطل است، قضاى نمازهايى که در اين حالت با حدث اکبر خوانده، واجب است. ولى روزه‏اش، اگر در آن هنگام اعتقاد به صحّت‏ غسل خود داشته، محکوم به صحّت‏ است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


 

حضرت آیت الله العظمی سیستانی
حضرت آیت الله العظمی سیستانی

استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی 

سوال: من تا به حال غسل های حیض را اشتباه انجام میدادم ونمیدانستم که چطور هست!، فقط به من گفته بودند نیت کن و زیر دوش آب برو!، من هم نیت رو میکردم وبعد زیر دوش آب میرفتم و‌ نماز می خواندم، همین امروز فهمیدم غسل حیض به دو طریق انجام میشه آیا نمازهای من در تمام این مدت باطل است؟

پاسخ:

اگر جاهل قاصر بودید اشکال ندارد.

منبع: استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. كسى كه ترتيب را هنگام غسل رعايت نكرده :

با توجّه به استحباب رعايت ترتيب، غسل‌هايى كه انجام داده صحيح است، ولى بهتر است از اين پس ترتيب را رعايت كند.

حکم انجام غسل ترتیبی با لباس
پرسش :انجام غسل ترتیبی با لباس چه حکمی دارد؟
پاسخ :در فرض سوال با لباس گشاد می توان انجام داد و با تکان دادن لباس به طوری که آب به زیر آن برود و مقداری از بدن را از آب بیرون آورد و سپس به زیر آب برگرداند مانعی ندارد.

چگونگی انجام غسل ترتیبی در داخل آب
پرسش :انجام غسل ترتیبی در داخل آب مانند آب استخر چگونه می باشد؟
پاسخ :در غسل ترتیبی مى ‏تواند سه بار در آب فرو رفت، با رعایت استحباب در ترتیب، بدین گونه که : یک بار به نیّت سر وگردن، دیگرى به نیّت طرف راست و دیگرى را به نیّت طرف چپ،داخل آب فرو می رود، البته لازم نیست تمام بدن را از آب بیرون آورد و دومرتبه زیر آب رود، بلکه کافی است سر و گردن را بیرون آورد و به نیت غسل زیر آب رود و سپس کمی از سمت راست را از آب بیرون آورد و به نیت غسل زیر آب رود و به همین ترتیب سمت چپ را انجام دهد.

وظیفه ی کسی که طبق فتوای مرجع سابق خود ترتیب در غسل را رعایت نکرده
پرسش :فردی مقلد مرجعی بوده است که رعایت ترتیب در غسل را لازم می دانسته اما ترتیب را رعایت نمی کرده و فعلا از حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته) تقلید می کند، تکلیف او نسبت به غسل و عبادات سابق چیست؟
پاسخ :غسل و عبادات او صحیح می باشد.

حکم انجام غسل به صورت ترکیبی از ارتماسی و ترتیبی
پرسش :آیا می توان در غسل بعضی از اعضاء را به صورت ارتماسی و بعضی دیگر را به صورت ترتیبی شست؟
پاسخ :در فرض سوال مانعی ندارد و غسل صحیح است.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيدویژه نامه احکام متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. پرسشگر می گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با عرض سلام خدمت کارشناسان محترم پایگاه هدانا.
    بنده راجع به مسئله غسل، اینکه ترتیب واجب هست یا نه، تحقیقاتی انجام دادم.
    خدای متعال در آیه ۴۳ سوره نساء و در آیه ۶ سوره مائده، کیفیت، ترتیب و روش انجام وضو و تیمم را به صراحت ذکر کرده، اما در این دو سوره فقط مطلق غسل را گفته است.
    روایاتی هم که راجع به غسل ترتیبی است، با همدیگر هماهنگی کامل ندارند، بعضی روایات ترتیب دوگانه و بعضی روایات ترتیب سه گانه را ذکر کرده اند.
    سوال من از کارشناس محترم این است: گیرم این روایات به دست ما نمیرسید، آنوقت چگونه روش غسل از قرآن استنباط میشد؟ خداوند که صریحا دارد درباره تیمم، وضو و غسل حرف میزند، و در مقام بیان مسائل فقهی است، این مسئله برای ما حجت نیست؟
    بله بنده میدانم خیلی از مسائل از جمله موارد فقهی نیاز به شرح، تفسیر و تایید از جانب معصوم دارد، ولی این آیات به روشنی و صراحت جزئیات تیمم و وضو را ذکر کرده ولی غسل را مطلق بیان کرده است.
    بنده از کارشناسان محترم میخواهم وجوب ترتیب در غسل را برای من و اهل تحقیق اثبات نمایند.
    شما دارای یک پایگاه نسبتا بزرگ دینی در فضای سایبر هستید، از شما انتظار میرود به اینگونه مسائل هم، خصوصا برای اهل تحقیق بپردازید و به معارف مخاطبان عمق ببخشید.

    خدایا؛ کارشناسان پایگاه هدانا را در دنیا و عقبی مشمول عنایات خاص خود بگردان و آنها را همیشه از انصار و حزب خود قرار بده.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      چند نکته را به صورت فشرده محضر شما تقدیم می کنم.
      ۱-در آیه ۴۳ و آیه ۶ که فرمودید هم اختلافاتی بین شیعه و سنی وجود دارد مثل جهت شستن یا … لذا اینجا هم صریح نیست و ما مثل غسل نیازمند روایات هستیم. ظاهرا پیش فرض شما این هست که خدا در قرآن صریح درباره وضو و تیمم صحبت کرده است، اما این را اصلاح کنید که خداوند تیمم،وضو و غسل را با توجه به روایات حکمش را مطرح کرده است ثانیا چه منافاتی دارد بر فرض خدا حکم وضو را کامل کامل در قرآن بیاورد اما حکم و جزئیات غسل را بر عهده پیامبر ص بگذارد. هیچ اشکالی پی نمی آید همانطور که اصل وجوب نماز را در قرآن آمده اما جزئیات نماز صبح یا ظهر که چند رکعت است در قرآن هیچ چیزی مطرح نشده است. شما ببینید روش قرآن و رویکرد قرآن در بیان مسائل فقهی چیست، آیا همه جا ضرورت دارد که جزئیات تمام احکام را خداوند در قرآن بیان کند؟؟ به نظرم روی این مسئله تحقیق کنید بیشتر دارای آثار و ثمرات علمی هست.

      ۲- اشکال بعدی اشکال روشی به ورود شما به این مسئله هست، اینکه می فرمایید اگر روایات نبود تکلیف غسل چه می شد، بدیهی است آنگاه چون ابهام داشد غسل واجب نمی شد!. یا قرآن فرموده نماز بخوانید، اگر روایات جزئیات نماز را برای ما تشریح نمی کرد ما تکلیفی نداشتیم چون امر مجمل و مجهول بود، قیامت هم خداوند نمی توانست ما را مواخذه نماید.
      اما دقت بفرمایید خود قرآن کریم شیوه تحقیق در قرآن را در زمینه احکام به ما یاد می دهد. این آیه مبارکه را حفظ و سرلوحه تمام مطالعات و تحقیقات قرار بدهید.
      قرآن کریم: وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ آیه ۴۴ سوره نحل/ خدا می فرماید ای پیامبر ما این قرآن را فرستادیم تا تو پیامبر آن را تبیین بکنی… پس دقت کنید هر آیه ای را مثل تیمم، وضو و یا غسل را که در قرآن می خوانید باید بروید ببینید ذیل آیه پیامبر ص و ائمه که جانشینان پیامبر ص هستند چه فرموده اند. پس ملاک را همان فهم اولیه خودتان از آیات قرار ندهید، بلکه آیات را باید و باید در کنار فهم اهل البیت علیهم اسلام ببینید. شما در وضو و تیمم لطف کنید در تحقیقات به روایات رجوع کنید، همینطور در غسل هم به روایات رجوع کنید.

      ۳-اینکه می فرمایید روایات هماهنگی ندارد در بحث غسل، خیر این عدم هماهنگی در فهم فقهی شما از روایات هست. ما دو نوع غسل داریم ثانیا برخی از روایات در مقام بیان مستحبات غسل هستند نه واجبات غسل. تشخیص و فهم روایات بر عهده مجتهد کارگشته و فقیه توانمندی است که سالها در زمینه فقه کار کرده باشند.

      ۴- باز دقت بفرماید: روایات صحیح السند، مفسر قرآن است و جزء مکمل وحی است وگرنه بدون روایات، در دستورات قرآنی انسان متوقف و متحیر می شود. برای مثال دستورات اکید قرآن به برپاداری نماز و دادن زکات “وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ”، جزییات آن در روایات مشخص شده است که نماز را چه وقت بخوانیم و چند رکعت و با چه کیفیتی و همینطو در زکات که چه مواردی و به چه میزان و به چه کسانی و هچند وقت باید پرداخت کنیم. خداوند متعال به عموم مؤمنین دستورات داد همه آنچه پیامبر (ص) آورده اند بگیریم و اطاعت کنیم و از همه آنچه نهی کردند خودداری کنیم خواه در قالب وحی قرآنی باشد یا وحی روایی. اصلا همه سخنان پیامبر از روی وحی است نه هوی و هوس و برای دلخوش کردن دیگران. و به حکم قرآن، از اهل بیت معصوم پیامبر نیز باید اطاعت و پیروی کرد لذا روایت در حکم شرح و تفسیر و تبیین آیات قرآن است.

      وفقکم الله لکل الخیر