وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ايام فاطميه سال ٩٦

0

ايام فاطميه سال ٩٦

فهرست این نوشتار:

فاطمیه اول و دوم چند روز است

پرسش: آیا روایتی در خصوص اینکه چند روز باید در ایام فاطمیه عزاداری کرد، داریم؟.

پاسخ حجت الاسلام طاها:

در اينكه چند روز بايد مومنين عزادار باشند حدیثی نداريم، اما در روايات آمده است مومنين در شادي ما شاد و در عزاي ما عزادار باشيد. امام‌رضا(عليه السلام) به‌ ريان‌بن‌شبيب فرمود: اِن سَركَ اَن تَكُونَ مَعَنا فِي‌الدرَجاتِ العُلي مِنَ الجَنانِ فَاحزَن لِحُزنِنا وافرَحَ لِفَرحِنا.عيون‌اخبار الرضا، ج‌1، ص‌300. اگر دوست‌داري‌ در درجات‌ عالي‌بهشت، همراه‌ ما باشي، محزون‌باش‌ به‌حزن‌ما و خوشحال‌باش‌براي‌شادي‌ما.

اميرالمومنين علي (عليه السلام) نيز مي‌فرمايد: « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي اطَّلَعَ إِلَي الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَهً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ يَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِينَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ إِلَيْنَا» خداوند تبارك و تعالي به زمين نظر كرد و ما را برگزيد و شيعيان ما را براي ما برگزيد كه ما را كمك كرده به سرور ما مسرور و به غم ما محزون هستند و اموال و جانشان را در راه ما نثار مي‌كنند آنان از ما بوده و به سوي ما خواهند آمد.خصال، ج 2-ص 635/بحار الانوار جلد44 ص278.

نظر مراجع عظام تقلید در تعداد روز برای عزاداری اینست كه رعايت عرف متشرعه بشود. معروف سه روز 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 1و 2 و 3 جمادی الثانی است. كه همواره بين اهل ولا معروف و متداول بوده است. البته در برخي از شهر ها و مناطق، مومنين فاطميه اول را پنج روز و فاطميه دوم را نیز پنج روز به اقامه عزا می پردازند که بسیار پسندیده و مورد سفارش هست. در برخی مناطق دیگر نیز، مراسم عزاداری حضرت فاطمه از فاطمیه اول شروع شده و تا فاطمیه دوم ادامه می‌یابد.

رعایت ادب عزاداری در این ایام زمینه توفیقات و عنایات ویژه معصومین علیهم السلام را انشاالله بدنبال خواهد داشت.

  • فاطمیه اول 11و12و13 بهمن سال 1396

  • فاطمیه دوم 29 و30بهمن و 1 اسفند 1396

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: چه روزهایی به عنوان ایام فاطمیه (سلام الله علیها) رعایت شود؟

ج) مناسب است روز شهادت (13 جمادی الاول و 3 جمادی الثانی) و یکی دو روز قبل و بعد از آن را به عنوان ایام حزن و عزای صدیقه کبری (سلام الله علیها) مراعات کنند.

ديد و بازديد در ايام فاطميه (سلام الله عليها)

س: با توجه به تقارن عید نوروز با ایام فاطمیه (سلام الله علیها)، وظیفه مؤمنان را بیان فرمایید؟

ج) گر چه دید و بازدید از این جهت که صله رحم می باشد کار خوبی است ولی به نحوی عمل شود که شئون ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) مراعات شود. 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در منابع

سوال: این که سه دهه فاطمیه داریم آیا بر اساس سند های شیعی می باشد یا خیر؟ آیا اینکه می گویند دهه فاطمیه 45 روزه ای نداریم چقدر صحت دارد؟ معیار شروع دهه فاطمیه چه زمانی است؟ قبل از شهادت یا بعد از روز شهادت شروع می شود؟

پاسخ: در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دو روایت است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم (ص) به شهادت رسیدند که می شود 13 جمادی الاول و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند که می شود 3 جمادی الثانی و طول این 20 روز را ایام فاطمیه نامیده اند.

 حدود ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)

سوال: احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمایید و همچنین برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی و امثال آن در این مدت چگونه است؟

پاسخ: سه روز 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 1و 2 و 3 جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد.

 پوشیدن لباس مشکی و عزاداری برای حضرت فاطمه زهرا (س)

سوال: آیا پوشیدن لباس سیاه در ایام شهادت حضرت زهرا با توجه به وحدت و کراهت لباس سیاه جایز است؟
آیا برپائی مراسم عزاداری در ایام فاطمیه با توجه به مخالفت برخی دستگاههای کشور جائز است؟
آیا در خانه حضرت زهرا (س) را آتش زدند یا شهادت ایشان طبق گفته برخی افسانه است؟

پاسخ: 1- با توجه به این که پوشیدن لباس مشکی در ایام شهادت حضرات معصومین نوعی تعظیم شعائر الهی محسوب می شود کراهت ندارد.
2- هرگاه مراسم به شکلی برگزار گردد که باعث تفرقه صفوف مسلمین نگردد هیچ کس نباید مانع آن گردد و کسانی که مانع برگزاری می شوند تصورشان این است که بعضی از عزاداران شعارهای تندی بر ضد اهل سنت می دهند که در این شرایط باعث تفرقه است.
3- آن حضرت به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند. اسناد این سخن را در کتاب یورش به خانه وحی به نقل از کتابهای اهل سنت آورده ایم.

 تعبیر سیده النساء العالمین برای حضرت زهرا (س)

سوال: چرا ما حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را سیده النساء العالمین میدانیم؟ چرا که در قرآن از او نامی نیامده است در حالیکه در قرآن از حضرت مریم به این عنوان یاد شده است و ما او را منحصر به زمان خودش می دانیم؟

پاسخ: این تعبیر در برخی از روایات آمده است و سوره هل أتی و کوثر در واقع در شأن آن بزرگوار است و همچنین آیه تطهیر و مباهله.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام متفرقه

يام فاطميه سال ٩٦ تاریخ دهه فاطمیه در سال 96 تاریخ ایام فاطمیه سال ۹۶ ایام فاطمیه سال 96 چه روزهایی است تاریخ شمسی ایام فاطمیه سال 96 ایام فاطمیه چند روز است ایام فاطمیه سال ۹۶ چه روزهایی است تاریخ ديام فاطميه سال ٩٦ تاریخ دهه فاطمیه در سال 96 تاریخ ایام فاطمیه سال ۹۶ ایام فاطمیه سال 96 چه روزهایی است تاریخ شمسی ایام فاطمیه سال 96 ایام فاطمیه چند روز است ایام فاطمیه سال ۹۶ چه روزهایی است تاریخ دقیق ایام فاطمیه سال 96 ایام فاطمیه چیستقیق ایام فاطمیه سال 96 ایام فاطمیه چیستم چند روز است

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.