وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

الگو بودن حضرت فاطمه در حجاب

0

الگو بودن حضرت فاطمه در حجاب

 

 

آیا در دوره کنونی زنی می تواند و یا صلاح است که با گذشت 14قرن، حضرت زهرا(سلام الله علیه) را به عنوان الگو برگزیند؟

 

بدیهی است وجود الگوهای رفتاری و شخصیتی نقش بسیار مهمی در سازندگی انسان ها دارد.

در مسائل دینی نیز اگر الگو نباشد تمامی دستورات در قالب یک تئوری و فرضیه باقی می ماند و این وجود الگو است که تعالیم دین را عینیت می بخشد و زمینه حرکت و تلاش پیروان خود فراهم می نماید. از همین‌رو می بینیم در قرآن کریم به معرفی الگوهای متعدد پرداخته شده است:

«قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فی  إِبْراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ»[278]؛

«برای شما سرمشق خوبی در زندگی ابراهیم و کسانی که با او بودند وجود داشت…»

و هم‌چنین رسول خد(ص) را به عنوان الگو معرفی می نماید:

«لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی  رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»[279]؛

«مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود»

امامان معصوم(علیهم السلام) و نیز حضرت زهرا(سلام الله علیه) تمام شرایط الگو بودن و مقتدا بودن را دارا می باشند و عقل حکم می کند انسان دنباله‌رو کسانی باشد که به گواهی تاریخ و اعتراف دوست و دشمن گوی سبقت را در میدان کمالات و فضایل و خوبی از همه ربوده اند و همه خوبان و پاکان از آنان الگو می‌گیرند.

 

تأسی به الگوها و مسئله گذر زمان

در الگوهای دینی، حضور یا عدم حضور افراد و یا گذشت چهارده قرن چیزی را عوض نمی کند؛ زیرا محور اصلی در الگوگیری از معصومین(علیهم السلام) دستورات دین، کمالات معنوی و اصول کلی تربیتی و ارزش های اخلاقی است که همچون خود دین با مرور زمان پوسیده و کهنه نمی شود.

اما نکته مهم آن است که الگوی پذیری از معصومان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند باشد که الگوپذیری مستقیم آن است که کردار و رفتار آن بزرگواران را عیناً تقلید کنیم و به آن عمل نماییم مانند تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیه)، همان ذکری که به عنوان هدیه از پدر بزرگوارشان دریافت کرده بودند و در پی هر نماز واجب بدان اهتمام می ورزیدند و انجام می دادند.

اسوه پذیری غیرمستقیم آن است که روح و حقیقت گفتار و رفتار آنان را درک نماییم و با استفاده از سیره عملی وعلمی آن بزرگواران وظیفه خود را در عرصه های فردی، اجتماعی، سیاسی و… در یابیم.

به عبارت دیگر در الگوگیری گاهی از «قالب» و گاهی از «محتوا» الگوگیری می‌شود و آن‌چه مهمتر از شکل و قالب می‌باشد آن است که روح و محتوای آن سیره رفتاری را درک نماییم و آن را در شکل و رفتار جدید با توجه به شرایط زمانی و مکانی به کار ببندیم. به طور مثال گفته شده است که چادر حضرت فاطمه(سلام الله علیه) وصله داشته است.

طبیعی و بدیهی است که با وضعیت مادی امروز پوشیدن لباس وصله‌دار قابل اجرا و تأسی نیست اما آنچه اهمیت دارد و لازم است الگوگیری شود، همان  روح و حقیقت این سیره است که همانا بی اعتنایی به دنیا، پارسایی، زهد، قناعت، ساده زیستی و پرهیز از تجمل‌گرایی است که سرمشق دختران و خانواده‌ها باشد.

[278]. ممتحنه (60)، آیه 4.
[279]. احزاب (33)، آیه 21.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «نگاهی دوباره به مسئله حجاب»

حتما بخوانيد

ویژه نامه موضوعات گوناگون و متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.