اعتقاد به امام زمان از منظر اهل سنت
اعتقاد به امام زمان از منظر اهل سنت
آيا تمامى مذاهب اهل تسنن امام زمان (عج) را قبول دارند منتظر ظهور ايشان هستند يا نه ؟
اعتقاد به وجود مهدى (صلوات الله و سلامه عليه)، از اعتقاد مشترك بين تمام فرقههاى اسلام، اعم از شيعه و سنى است. ما در باره پارهاى از مسائل امامت با برادران اهل تسنن اختلافهايى داريم ولى در باره اعتقاد به وجود مهدى (عليه السلام) بسيار كم است.
جالب است كه بدانيد بسيارى از عالمان اهل تسنن در باره وجود حضرت مهدى (ع) كتاب نوشته و خود اعتراف كردهاند كه روايات پيامبر اكرم (ص) در باره حضرت متواتر است. از جمله عبادبن يعقوب رواضى (250 ق) به تأليف اخبارالمهدى مىپردازد وى از مشايخ بخارى، ترمذى، ابن ماجه، ابو حاتم، بزار و ديگر محدثان اهل سنت بوده و همگى از او روايت كرده و بر وثاقت و صداقت او تأكيد داشتهاند.
اين اثر پنج سال پيش از تولد حضرت حجه بن الحسن المهدى (عج) تأليف شده است.
همچنين محمد بن اسحاق بن ابى العنبس (275 ق) كه از نديمان متوكل عباسى و قاضى سيمره بوده و به صيمرى شهرت داشته كتابى به نام صاحبالزمان نوشته است.
البته محدود افرادى از اهل سنت به برخى از مسائل مهدويت اشكالهايى وارد كردهاند بدون اينكه اهل اعتقاد را انكار كنند مانند ابن خلدون در مقدمه خود و ذهبى در تاريخ الاسلام و ابن حجر در صواعق المحوقه چنين پنداشتهاند كه شيعه معتقد است مهدى (عج) از آغاز تولد تاكنون در چاهى در سامرا و يا حله نشسته است و در انتظار فرمان قيام بسر مىبرد در حالى كه چنين اعتقادى در هيچ اثر و نوشته از آثار روايى و غير روايى شيعه از آغاز تاكنون وجود ندارد. علامه بزرگوار مرحوم محدث نورى در كتاب نجمالثاقب (باب چهارم) برخى از اينگونه ايرادها را نقل كرده سپس به نقد و پاسخگويى مستندى براى هر كدام از آنها پرداخته و به دنبال آن، عقايد و نظرهاى جازم و قطعى بيست تن از بزرگان اهل سنت همانند كمالالدين محمد بن طلحه، مؤلف مطالب السؤول، محمد بن يوسف گنجى شافعى.
ابوالفرج ابن جوزى على بن محمد بن صباغ مالكى و عبدالوهاب شعرانى را در اصالت مهدويت از آثارشان آورده است.
حتى بعضى از عالمان اهل تسنن ادعا كردهاند كه روايات ما درباره حضرت مهدى (ع) بالاتر از حد تواتر است به گونهاى كه هيچ جاى شك و شبههاى در صدور اين روايات از پيامبر اكرم (ص) باقى نمىماند از جمله ايشان ابن حجر در الصواعق، شبلنجى در نور الابصار، ابن ابى الحديد در شرح نهجالبلاغه در باره ويژگىهاى شخصى حضرت، ميان اهل سنت، كم و بيش اختلافهايى وجود دارد. بعضى از ايشان معتقدند كه در آخرالزمان شخصى به نام مهدى (ع) از خاندان پيامبر اسلام (ص) ظهور مىكند اما اين مطلب را كه حضرت از كدام پدر و مادر و در چه زمانى متولد مىشود ذكر نمىكنند يا به آن معتقد نيستند و كسانى هم در ميان اهل تسنن هستند كه درباره حضرت مهدى (ع) اعتقادى همچون اعتقاد ما شيعيان دارند يعنى اعتقاد دارند كه مهدى موعود (ع) يازدهمين فرزند از خاندان على ابن ابى طالب و فاطمه زهرا عليهما السلام است.
منظور از ذكر اين چند جمله اين بود كه ميان عالمان اهل تسنن هم كسانى افزون بر اصل وجود حضرت با همين ويژگىهايى كه مىگوييم معتقدند حضرت متولد شده و اكنون غايب است.
بنابراين در اين مورد با فرقههاى ديگر اسلامى به بحث فراوان نياز نيست البته كسانى از اهل تسنن، اساساً مسأله اعتقاد به مهدى را انكار كرده وروايات خودشان را نيز در اين باره جعلى انگاشتهاند.
بعضى از طوايف اهل تسنن، مانند بسيارى از شافعيه و نيز بسيارى از اهل تسنن به ويژه در كشورهاى ايران، مصر و تونس، دوازده امام شيعه را بزرگترين فقيهان پس از پيامبر (ص) و مراجع دينى خود مىدانند. اين گروه از اهل تسنن به امامان دوازدهگانه ما شيعيان در جايگاه عالمان و فقيهانى اعتقاد دارند كه سخنانشان براى امت راهگشا و معتبر است. مردم بايد در امور زندگى خويش به كشورهاى ايشان مراجعه كنند. اين همان عقيدهاى است كه مىتوان نخستين جوانه تفكيك دين از سياست در اسلام به شمار آورد.
در زمان پيامبر (ص) هيچ اختلافى بين مسلمانها در يكى بودن مرجع دينى و مرجع سياسى ديده نمىشود.
چرا كه همه مسلمانان معتقد بودند شخص پيامبر (ص) هم مرجع دينى مردم و هم رهبر سياسى جامعه است.
منابعى كه شما خواهر بزرگوار در اين مورد مىتوانيد به آن ظهور كند به شرح ذيل مىباشد.
1 نجم الثاقب، حاج ميرزا حسين طبرسى نورى.
2 برترينهاى فرهنگ مهدويت در مطبوعات، تهيه ستاد احياء و گسترش فرهنگ مهدويت.
3 آفتاب ولايت آيت الله محمد تقى مصباح يزدى.
4 پرسشها و پاسخها، گروه مؤلفان.
5 بررسى مسائل كلى امامت، ابراهيم امينى. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى