وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج خواهر کوچکتر قبل از بزرگتر

0

ازدواج خواهر کوچکتر قبل از بزرگتر

خواهر بزرگتر

پرسش 71 . من دخترى 26ساله و در آستانه ازدواج هستم و در يكى از  شهرستان ها دور از خانواده ام مشغول به كار مى باشم و آنجا پسرى همسن خودم و متدين از من خواستگارى نموده و از نظر مالى هم پايين تر و شغل آزاد هم دارد بسيار با ايمان است و اين يكى از خواسته هاى مهم من در انتخاب همسر است لذا نمى خواهم اين فرصت را از دست بدهم ولى مشكل اصلى من خواهر بزرگترم است كه ازدواج نكرده است و مانع ازدواج من هم مى شود مى گويد تا من ازدواج نكنم تو حق ندارى ازدواج كنى.

36سال دارد و تهديد به خودكشى مى كند. خواهر بزرگتر از خودم و كوچكتر از او با كلى بدبختى تازه سال قبل در سن 30سالگى ازدواج كرد چون تا آن موقع به خاطر همين خواهرم مرتب جواب منفى مى داد و وقتى هم ازدواج كرد خواهرم او را اذيت مى كرد. مرتب خواستگار برايش مى آيد تا مراحل آخر هم پيش مى رود ولى باز دقيقه آخر همه چيز به هم مى خورد در منزل با همه دعوا مى كند پدرم از دستش به عذاب است از طرفى مى ترسم بگويم به خواستگاريم بياييد چون از خواهرم مى ترسم كه آبرويم را ببرد و از طرفى دلم هم برايش مى سوزد كه دوباره ناراحت شود، خيلى برايش دعا مى كنم همه فاميل دعا مى كنند و از طرفى به من اصرار مى كنند كه به خواستگارهايم جواب بدهم تو را به خدا دعايى، راه حلى براى مشكل ازدواج خواهرم بگويد قلب بسيار مهربانى دارد ولى زبان تند، حاضر نيستم رنجش را ببينم اكنون دو سال است كه به خاطر او صبر كرده ام ولى هر دخترى هم بهارى دارد در محيط كارم كه مردان مجرد زياد هستند دلم نمى خواهد هر روز 1 نفر عاشقم شود مى خواهم زودتر ازدواج كنم. كمكم كنيد ببخشيد كه درد دلم زياد شد.

در صورت رضايت خانواده تان شما و خواستگارتان نامزد شويد و مراسمى خصوصى داشته باشيد كه دو طرف مطمئن باشند فرد مورد نظرشان را از دست نخواهند داد ولى تا زمانى كه خواهر بزرگترتان ازدواج نكرده موضوع نامزدى تان را علنى نكنيد تا كسى متوجه نشود. به هر حال رد كردن خواستگارى كه اشاره كرده ايد به خاطر ناراحتى دل خواهرتان منطقى به نظر نمى رسد.

اميدواريم ايشان نيز تأمل بيشترى نسبت عملكرد خود و آينده شما داشته باشد. از اين كه نسبت به خواهرتان دلسوزانه حمايت مى كنيد و به فكر او هستيد و دوست داريد در حل مشكلات به او كمك كنيد به شما احسنت و آفرين مى گوييم چه اين كه داشتن چنين روحيه آكنده از عاطفه انسانى بسيار ارزشمند است و مطمئنا شما در پيشگاه خداوند عزيز و مورد تكريم هستيد. گرچه شرايطى كه براى خواهرتان پيش آمده و ازدواج او را به تأخير انداخته ممكن است كمى براى او نگران كننده باشد. اما مشكل آن قدر جدى و لاينحل نيست كه ايشان فكر كنند همه درهاى اميد به روى او بسته شده و در يك بن بست جدى قرار گرفته كه بخواهد خودكشى كند.

بزرگ جلوه دادن مشكل، منفى بافى، سوء ظن و افكار پوچ انسان را مستأصل و مأيوس مى كند و باعث تخريب روح و جسم انسان مى شود و بايد به طور جد از اين وضعيت خود را نجات داد به او گوشزد كنيد روح خود را نيازارد و خودخورى و ناراحتى را كنار بگذارد و به فضل و رحمت بى منتهاى خداوند اميدوار باشد. چه بسا تأخير در ازدواج او حكمتى داشته و خداوند فرد مناسب تر و بهترى را نصيب او خواهد كرد.

خداوند مى فرمايد «چه بسا شما چيزى را دوست داريد ولى خير شما در آن نيست و چه بسا از چيزى كراهت داريد اما خير شما در همان نهفته است» بنابراين:

خدا گر زحكمت ببندد درى

ز رحمت گشايد در ديگرى

در حال حاضر دختران با سنين بالا در جامعه ما زياد وجود دارند و به طور كلى سن ازدواج به دلايل متعددى بالا رفته است گرچه اين روند نه براى جامعه و نه براى افراد، مفيد نيست ولى جامعه ما نيز مانند بسيارى از جوامع به آن مبتلا شده است بنابراين مشكل ايشان منحصر به فرد نيست كه او زانوى غم در بغل بگيرد.

بسيارى از جوانان در سنين بالاترى قرار دارند ولى در عين حال با نشاط و سرحال هستند و هيچ گاه خود را محروم و مأيوس از زندگى و آينده اى درخشان نمى بينند. خود شما نيز بايد به همين نكته توجه داشته باشيد كه هر چند با چنين موقعيتى كه خواهرتان هنوز ازدواج نكرده، و امكان ازدواج تان فراهم شده مطمئن باشيد به فضل الهى مشكل حل خواهد شد و همان طور كه تاكنون تحمل داشته ايد و از طرف ديگر به خواهرتان احترام گذاشته ايد و به خود اجازه نداده ايد دل وى را بشكنيد كه قابل تقدير و تحسين است.

باز هم تحمل كنيد و بدانيد، از آنجا كه خداوند جبار است و نيكى ها و احسان هاى بندگان خود را هرگز بى پاسخ نمى گذارد و اگر بنده اى كار خيرى انجام دهد آن را به گونه اى كه حتى گاهى خود فرد هم متوجه نمى شود، جبران مى كند.

تجربه عملى و مشاهدات بالينى نشان مى دهد كه اگر كسى از خودگذشتگى و گذشت را سيره خود قرار دهد خداوند آن را جبران خواهد كرد. موارد زيادى در اين زمينه قابل بيان است كه ذكر آن مثنوى هفتاد من كاغذ مى شود. مطمئن باشيد خداوند جبار است و اين كار شما را جبران خواهد كرد.

اگر مسير و راه را براى ديگران باز كنيد خداوند نيز مسيرهاى ديگرى را براى چنين كسى كه از خودگذشتگى داشته و از روى اخلاص و جلب رضايت خداوند اقدامى كرد، به روى او بازخواهد كرد.

 اميدواريم و دعا مى كنيم به زودى درباره شما نيز چنين اتفاق خوشايندى رخ دهد در عين حال، در صورت تمايل خواهرتان و رضايت خانواده محترمتان، مى توانيد با فرد مورد نظر نامزد شويد و مراسمى كاملاً خصوصى داشته باشيد كه دوطرف مطمئن باشند فرد مورد نظر را از دست نخواهند داد ولى تا زمانى كه خواهر بزرگتان ازدواج نكرده موضوع نامزديتان را علنى نكنيد تا كسى متوجه نشود.

به هر حال جواب رد دادن به خواستگارى كه اشاره كرده ايد به خاطر ناراحتى خواهرتان منطقى به نظر نمى رسد. اميدواريم ايشان نيز تأمل بيشترى نسبت به عملكرد خود و آينده شما داشته باشد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.