وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج امام زمان علیه السلام

0

ازدواج امام زمان علیه السلام

 

 

 از اينكه حضرت مهدى(عج)، مى تواند يكى از بهترين الگوهاى جامعه امروزى باشد، شكى نيست ؛ اما از نظر ازدواج چگونه مى تواند الگو باشد ؛ در حالى كه آن حضرت ازدواج نكرده است!؟

 

نکته:

البته درباره ازدواج حضرت مهدى(عج) دو نظريه وجود دارد و هر كدام شواهدى دارند. بر اساس قواعد كلى، مى توان گفت : آن حضرت ازدواج نكرده و اشكالى هم نخواهد داشت ؛ زيرا آن حضرت هر چيزى را كه با غيبت منافات داشته باشد، انجام نمى دهد ؛ زيرا ازدواج با غيبت منافات داشته و مستلزم آشكار شدن وضعيت امام(عج) خواهد بود ؛ ازدواج با وجود غايب بودن آن حضرت (با  توجه به نظر مخفى شدن بدن او از ديده ها)، امكان ندارد و اگر بخواهد ظاهر شود و ازدواج كند، اين همان محذورى است كه بايد از آن دورى كند… اگر نظر ديگران (پنهان بودن عنوان و شخصيّت امام)، را مورد توجه قرار دهيم، باز مى گوييم كه ازدواج آن حضرت با شخصيت واقعى خود، امكان ندارد و منافى با اصل «غيبت» است[122].

از طرف ديگر، هيچ دليل روشن و قطعى، بر وجود زن و فرزند براى آن حضرت نيست ؛ چون مسئله غيبت، مهم تر از ازدواج است و مى تواند براى مصلحت بالاتر، مسئله مهم (ازدواج) را ترك كند و اهم را انجام دهد و عمل به سنت پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) مى تواند بعد از ظهور و قيام انجام گيرد و ايشان تشكيل خانواده دهد و بنابر قولى احتمال دارد، ايشان در زمان غيبت صغرى ازدواج كرده باشد ؛ اما با آغاز غيبت كبرى به دليل مصالح مهم تر ازدواج را ترك كرده باشد.

 

بعضى از شواهد، دالّ بر وجود همسر و فرزند براى او است ؛ از جمله :

 

الف. قواعد كلى

احكام كلى شريعت محمدى (صلی الله علیه وآله)  ايجاب مى كند كه حضرت بقية اللّه (عج) نيز مانند ديگر پيشوايان معصوم تشكيل خانواده داده و از سنت جدّ بزرگوارش حضرت محمد (صلی الله علیه وآله)  پيروى كند.

 

محدّث نورى مى گويد :

«چگونه ترك خواهد نمود چنين سنت عظيمه جدّ بزرگوار خود را، با آن همه ترغيب و تحريضى كه در فعل آن و تهديد و تخويف كه در ترك آن شده است! سزاوارترين امت در اخذ به سنت پيامبر (صلی الله علیه وآله) ، امام هر عصر است و تاكنون كسى ترك آن را از خصايص آن جناب نشمرده است»[123].

 

ب. روايات

در كتاب الغيبة، از مفضّل بن عمر از صادق (علیه السلام)  نقل شده است : 

«لا يَطّلع على موضعه احَدٌ مِن وُلدِه و لا غيره»[124] 

«بر مكان ايشان هيچ كس، حتى فرزندى از فرزندانش اطلاع ندارد».

 

سيد بن طاووس در جمال الاسبوع مى گويد :

«روايتى با سندهاى متصل يافتم كه حضرت ولى عصر(عج) را اولاد بسيارى هست كه در شهرهاى كرانه دريا حاكم و والى هستند و درنيكى و بزرگوارى، در رأس نيكان روزگار و در قله صفات ابرار و اخيار هستند»[125].

 

ابوبصير از امام صادق (علیه السلام)  نقل مى كند:

«گويا مى بينم كه قائم ما با خانواده اش در مسجد سهله اقامت گزيده است. ابوبصير مى گويد : گفتم : فدايت شوم! قائم هميشه در آن مسجد است؟ فرمود : آرى»[126].

البته با بررسى هاى سندى و دلايل اين روايات، به طور قطع نمى توان وجود فرزند را براى آن حضرت اثبات كرد[127].

 

دو. دعاها

ابن طاووس دعاى امام رضا (علیه السلام)  را در مورد حضرت مهدى(عج) چنين نقل كرده است : 

«اللهم صلّ على ولاة عهده و الائمّة من ولده»[128].

 

همچنين از آن حضرت نقل شده كه دعا مى فرمود : 

«اللهم اعطه فى نفسِه و اهله و ولده و ذُرّيته و امته و جميع رعيّته ما تقرّبه عينه و تُسِرُّ به نفسه»[129]

 

در بخشى از صلواتى كه از ناحيه مقدسه صادر شده، آمده است : 

«و صلّ على وليّك و ولات عهده و الأئمّة من ولده و مُدّ فى اَعمارهم و زد فى آجالِهم»[130].

 

نکته:

اين ادعيه به صورت كلى وجود زن و فرزند را براى آن حضرت مطرح مى كنند ؛ اما درباره همين ادعيه و الفاظ آنها نيز بين علما اختلاف نظر هست ؛

براى مثال برخى دعاى امام رضا (علیه السلام) : «اللهم صلى على ولاه عهده و الائمّة من ولده»

 را چنين نقل كرده اند : «اللهم صل على ولاة عهده و الائمّة من بعده».

 

سه. اسامى فرزندان امام

روايت انبارى، گوياى اين مطلب است كه آن حضرت فرزندانى دارد ؛ بدين ترتيب :

1. طاهر فرمان رواى يكى از جزاير (واقع در درياى مديترانه)، به نام زاهره ؛

2. قاسم فرمان رواى جزيره رائقه ؛

3. ابراهيم، حاكم شهر صافيه ؛

4. عبد الرحمان حاكم شهر طلوم ؛

5. هاشم حاكم شهر عناطيس ؛

 

نکته:

داستان اين شهر در بعضى از منابع ذكر شده است ؛[131] ولى بى شباهت به افسانه نيست و مدرك معتبرى هم ندارد[132].

 

نکته:

بر اساس روايتى : «هر امام بايد فرزند داشته باشد، به جز حضرت مهدى(عج) كه فرزند ندارد»[133].

 

نکته:

در اين صورت، عدم ازدواج آن حضرت، مخالف سنت پيامبر (صلی الله علیه وآله)  وسلم نيست ؛ زيرا آن امام همام زندگى عادى و طبيعى مثل ديگران ندارد و پنهان زيستى ايشان نيز بر اساس دستور و مصلحت خداوندى است. افراد ديگرى نيز – همچون خضر و عيسى (علیهم السلام)  – با اينكه زنده اند، ازدواج نكرده و تشكيل خانواده نداده اند.

 

[122]. محمد صدر، تاريخ غيبت كبرى، ص 80 و 81.
[123]. نجم الثاقب، ص 224.
[124]. الغيبة، ص 102.
[125]. جمال الاسبوع، ص 512.
[126]. اثبات الهداة، ج 3، ص 583، ح 776.
[127]. براى مطالعه درباره اين روايات ر.ك : حبيب اللّه  ظاهرى، ص 495 و 496.
[128]. جمال الاسبوع، ص 51.
[129]. بحار الانوار، ج 95، ص 232.
[130]. كتاب الغيبة، ص 107 ؛ بحار الانوار، ج 52، ص 22.
[131]. ر.ك : نجم الثاقب، ص 220-222 ؛ بحار الانوار، ج 53، ص 213-221.
[132]. ر.ك : ابراهيم امينى، دادگستر جهان، ص 201 و 202.
[133]. كتاب الغيبة، ص 134.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، پرسش ها و پاسخ ها«مهدویت پیش از ظهور».

حتما بخوانيد

ویژه نامه امامت پژوهی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.