احرام بستن پيش از ميقات
احرام بستن پيش از ميقات
احرام با نذر
253- زنهاى حايض مىتوانند در مدينه با نذر محرم شوند؛ و در اين صورت لازم نيست به مسجد شجره بروند[1]؛ ولى نذر زن، بايد با اذن شوهر باشد.[2]
254- احرام بستن پيش از ميقات، جايز نيست و صحيح واقع نمىشود؛ ولى با نذر، جايز است؛[3] و در صورت نذر، بايد از مكان منذور محرم شود؛ مثلا اگر نذر كرد كه از «قم» محرم شود، واجب است عمل كند؛ و بهتر آن است كه در ميقات، يا محاذات آن، احرام را تجديد كند.[4]
[1] ( 1). گذشت در مسأله 246 به بعد نظر آيات عظامى كه مطلقا يا در اين خصوص، احرام در خارج مسجد شجره را مجزى مىدانند.
[2] ( 2). آيات عظام بهجت، تبريزى، خويى، سيستانى، مكارم: اگر نذر زن مزاحم حق شوهر نباشد اجازه لازم نيست.
آية اللَّه خامنه اى: در صحت نذر زوجه براى احرام پيش از ميقات در صورتى كه شوهر او غايب باشد، اذن شوهر شرط نيست. ولى اگر حضور داشته باشد، احتياط واجب آن است كه از او اذن بگيرد. و اگر بدون اذن شوهر نذر كند، نذر او منعقد نمىشود.
[3] ( 3). آية اللَّه سيستانى: اگر بداند مستلزم ارتكاب محرّم مىشود؛ مانند استظلال، انعقاد نذر مورد اشكال است.
آية اللَّه فاضل: صحت نذر براى كسى كه مىداند ناچار مىشود در روز با وسيله مسقف حركت كند محل اشكال است، بلى اگر بداند كه براى احرام عمره تمتع نمىتواند به يكى از مواقيت معروفه برود نذر اشكال ندارد و معصيت هم نكرده است. ولى احتياط آن است كه در ادنى الحل تجديد احرام كند و در هر دو صورت كفّاره استظلال را بايد بدهد.
[4] ( 4). آية اللَّه بهجت: نيازى به تجديد احرام در ميقات نيست بلكه مىتواند از راهى به مكّه برود كه بر ميقات نگذرد.( مناسك، مسأله 164).
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.