وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیت الله جوادی آملی: تکیه نکردن به غیر خدا، اولین شرط استجابت دعاست/ سرمایه حقیقی انسان، اعتماد به خداست

0

 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در مسجد احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد، با اشاره به ایام شهادت امام جواد علیه السلام، با تسلیت این ایام، بیان داشتند: وجود مبارک امام جواد(سلام الله علیه) مدرسه و مکتب نبوی و علوی را به خوبی حفظ کرد، شاگردان فراوانی تربیت کرد که یکی از آن شاگردان حضرت عبدالعظیم حسنی است که بعد خدمت پسر ایشان، یعنی امام هادی(ع) رسیده است.

ایشان ادامه دادند: وجود مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی سهم بزرگی نسبت به تشیع ما ایرانی‌ها دارد. بسیاری از علما و افراد عادی قبل از تشرف و ورود وجود مبارک امام رضا(ع) و حضرت عبدالعظیم و سایر وابستگان آن حضرت سقَفَی فکر می‌کردند و کمتر غدیری فکر می‌کردند. آمدن وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) باعث شد سادات فراوانی که شاگردان امام جواد، امام هادی یا شاگردان خود امام رضا(سلام الله علیهم اجمعین) بودند به ایران مهاجرت کنند و فضای این فلات را از سقیفه به غدیر برگرداندند؛ لذا اینها حق حیات نسبت به ما دارند.

معظم له با اشاره به روایتی از امام جواد علیه السلام بیان داشتند: وجود مبارک امام جواد وقتی مطلبی را از پدرشان نقل می‌کنند،می‌گویند این مطلب تنها از پدرم امام رضا به من نرسید، بلکه از پدرم امام کاظم به من رسید، از پدرم امام صادق به من رسید، از پدرم امام باقر به من رسید، از پدرم امام سجاد به من رسید، از پدرم امام حسین به من رسید، از پدرم امیرالمؤمنین به من رسید، از پدرم پیغمبر به من رسید، از جبرئیل و از خدا به من رسید!؛ توضیح این مطلب اینکه حضرت در مهریه همسرش فرمود «أَنَّ لِكُلِّ زَوْجَةٍ صَدَاقاً» هر زنی یک مهریه‌ای دارد، ما هر چه داشتیم برای آخرت ذخیره کردیم، همان‌طور که شما برای دنیایتان ذخیره کردید. من یک نسخه خطی که شامل ده مناجات است که یک‌جا جمع شده، و پدرم آن را به من داده و این میراث خانوادگی ماست را مهریه دخترت قرار می‌دهم؛ بعد فرمود: منظور من از پدر، تنها امام رضا نیست، بلکه منظور از پدر، وجود مبارک امام کاظم، امام صادق، امام باقر، امام سجاد، امام حسین، امیرالمؤمنین و پیغمبر است، بعد از اینکه اسناد این مناجات را ذکر می‌کند می‌فرماید به اینکه اینها از جبرئیل و از ذات أقدس الهی است. همان‌طوری که وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) در حدیث «سلسلة الذهب» چنین تعبیری دارد. حضرت وقتی در حدیث «سلسلة الذهب» می‌گویند پدر من، یعنی تا پیغمبر(علیهم السلام) و از آن به بعد هم وجود مبارک جبرئیل و ذات أقدس الهی. این «سلسلة الذهب» برای همیشه هستند؛ لذا نام اینها هم در دنیا می‌ماند، هم در آخرت.

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: دو آیه در قرآن هست که یکی می‌گوید: اگر کسی ـ معاذالله ـ از خدا فاصله گرفت به هر جا برود، کم می‌آورد. در سوره مبارکه «طه» فرمود ﴿لَهُ مَعِیشَةً ضَنكاً﴾؛[1] «ضنک»؛ یعنی ضیق. گاهی ممکن است انسان همه چیز داشته باشد؛ ولی آن چنان در فشار است که نه حیثیتی برای او می‌ماند نه آبروی دنیا و آخرت. فرمود اگر کسی از خدا فاصله گرفت و راه گناه را طی کرد و حلال و حرام برای او فرق نکرد، هیچ چیزی او را امان نمی‌دهد.

در سوره مبارکه‌ای که به نام «طلاق» است، آنجا فرمود: ﴿مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ﴾؛[2] ، اگر کسی تمام راه‌های آسمان و زمین بر او بسته باشد، اما او رابطه خود را با خدا حفظ بکند، تمام درها برایش باز می‌شود.[3]

ایشان ادامه دادند: بیان نورانی امام جواد(ع) این است که سرمایه حقیقی انسان، اعتماد به خداست، انسان بنای او بر این باشد که نه بی‌راهه برود نه راه کسی را ببندد، آن‌گاه اعتماد او به خدا و تکیه‌گاهش به خدا باشد، یقیناً به ثمر می‌رسد. فرمود: «الثِّقَةُ بِاللَّهِ‏ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال‏»؛ «غالی با غین»؛ یعنی گران. فرمود: هر متاع گرانی را با اعتماد به خدا می‌شود خرید و هر مقام بلندی را با نردبان اعتماد به خدا می‌شود طی کرد. این کشور می‌تواند روی پای خود بایستد، یقیناً مردان بزرگ، جوانان بزرگ، برادران، خواهران بزرگ و مطمئن وجود دارند که این کشور را به خوبی و در کمال قدرت و عزت حفظ بکنند. این بیان نورانی امام جواد است. به غیر خدا تکیه نکردن و ناامید بودن از غیر خدا، اولین شرط استجابت دعاست.

 


[1]. سوره طه، آيه124.

[2]. سوره طلاق، آيه2.

[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه130.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.