وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا صدقه بلا را دفع میکند

0

آیا صدقه بلا را دفع میکند

تقدیر و صدقه

 

 

صدقه چگونه عامل دفع بلا و تغییر سرنوشت و تقدیر انسان در امور دنیایی می‌شود؟

 

 

باید دانست؛ عوامل متعددی در زندگی انسان تأثیرگذارند، حال این عوامل میی‌توانند مادی و یا معنوی باشند.

 

در قرآن کریم در سوره بقره می‌فرماید:

 

«وَ إِن كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَی مَيْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ»[170]؛

 

 

این جمله که اگر صدقه بدهیم برای ما خیر است، لفظ خیر مطلق آمده است و شامل خیر دنیا و آخرت میی‌شود. روایات بسیار زیادی داریم که مصادیق خیر دنیوی را بیان فرموده‌اند که به بعضی از این‌روایات اشاره می‌کنیم:

 

نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید:

 

«الصدقه تدفع البلاء»[171] ؛

 

«صدقه دادن بلاها را دفع می‌کند»

 

در روایتی نبی اکرم هفتاد نوع از شرور مانند:

 

غرق شدن، جنون، سوختن و… را نام می‌برند که به واسطه صدقه دفع می‌گردد.[172]

 

در روایتی دیگر حضرت میفرماید:

 

«صدقه دادن مرگ بد را از بین می‌برد»[173]

 

در روایتی دیگر نیز فرمودند:

 

«استنزلوا الرزق بالصدقه»[174] 

 

«به واسطه صدقه دادن روزی را به سوی خود نازل کنید»

 

نکته:

 

در بعضی روایات همه نوع کار نیک، حتی تبسم کردن در صورت برادر مؤمن، دوری از اذیت کردن کسی، امر به معروف و نهی از منکر، برداشتن سنگی از راه مؤمنین، از مصادیق صدقه عنوان گردیده است.[175]

 

نکته:

 

روزی نبی‌اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) با جمعی از اصحاب نشسته بودند مردی یهودی که برای جمع‌آوری هیزم می‌رفت به آن حضرت رسید و گفت: «السام علیک» مرگ بر تو باد، حضرت فرمودند: «علیک»… بعد حضرت فرمودند امروز مار زهرآگینی او را می‌گزد و او دیگر بازنمی‌گردد، بعد از مدتی یهودی با بار هیزمی ‌برگشت و اصحاب علت عدم مرگ او را از نبی‌اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) جویا شدند، حضرت به یهودی گفت: امروز چه کار نیکی انجام دادی، او گفت: قرص نانی به فقیری دادم حضرت فرمودند به همین جهت خداوند بلا را از تو دور داشت، بعد کوله‌بارش را به زمین گذاشت و از آن مار زهرآگینی خارج گردید.[176]

 

خلاصه آنلاصه آنکه:

 

باید توجه داشت قانون علیّت عنوان نمی‌کند هر معلولی دارای علّت مادّی است بلکه علّت اعم از علّت مادّی و غیر مادی را شامل می‌گردد، این‌که تأثیر علّت مادّی بر معلول به وسیله مشاهده و تجربه قابل رؤیت می‌باشد، دلیل بر این نیست که عوامل غیرمادّی تأثیری بر معلول ندارند، تأثیر عوامل غیرمادّی هم به وسیله تجربه هم به وسیله وحی الهی، ثابت گردیده است.

 

 

[170]. بقره (2)، آیه 280.
[171]. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج96، ص 137.
[172]. همان، ج62، ص 269
[173]. همان، ج96، ص 126
[174]. همان، ج 78، ص 68.
[175]. هندی، علاءالدین، کنزالعمال، ج6، ص 410.
[176]. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج4، ص 123.
منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها  «قسمت» و «قضا و قدر».

حتما بخوانيد

ویژه نامه اعتقادات و دین پژوهی 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.