آیا صدقه بلا را دفع میکند
آیا صدقه بلا را دفع میکند
تقدیر و صدقه
صدقه چگونه عامل دفع بلا و تغییر سرنوشت و تقدیر انسان در امور دنیایی میشود؟
باید دانست؛ عوامل متعددی در زندگی انسان تأثیرگذارند، حال این عوامل مییتوانند مادی و یا معنوی باشند.
در قرآن کریم در سوره بقره میفرماید:
«وَ إِن كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَی مَيْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ»[170]؛
این جمله که اگر صدقه بدهیم برای ما خیر است، لفظ خیر مطلق آمده است و شامل خیر دنیا و آخرت مییشود. روایات بسیار زیادی داریم که مصادیق خیر دنیوی را بیان فرمودهاند که به بعضی از اینروایات اشاره میکنیم:
نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید:
«الصدقه تدفع البلاء»[171] ؛
«صدقه دادن بلاها را دفع میکند»
در روایتی نبی اکرم هفتاد نوع از شرور مانند:
غرق شدن، جنون، سوختن و… را نام میبرند که به واسطه صدقه دفع میگردد.[172]
در روایتی دیگر حضرت میفرماید:
«صدقه دادن مرگ بد را از بین میبرد»[173]
در روایتی دیگر نیز فرمودند:
«استنزلوا الرزق بالصدقه»[174]
«به واسطه صدقه دادن روزی را به سوی خود نازل کنید»
نکته:
در بعضی روایات همه نوع کار نیک، حتی تبسم کردن در صورت برادر مؤمن، دوری از اذیت کردن کسی، امر به معروف و نهی از منکر، برداشتن سنگی از راه مؤمنین، از مصادیق صدقه عنوان گردیده است.[175]
نکته:
روزی نبیاکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) با جمعی از اصحاب نشسته بودند مردی یهودی که برای جمعآوری هیزم میرفت به آن حضرت رسید و گفت: «السام علیک» مرگ بر تو باد، حضرت فرمودند: «علیک»… بعد حضرت فرمودند امروز مار زهرآگینی او را میگزد و او دیگر بازنمیگردد، بعد از مدتی یهودی با بار هیزمی برگشت و اصحاب علت عدم مرگ او را از نبیاکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) جویا شدند، حضرت به یهودی گفت: امروز چه کار نیکی انجام دادی، او گفت: قرص نانی به فقیری دادم حضرت فرمودند به همین جهت خداوند بلا را از تو دور داشت، بعد کولهبارش را به زمین گذاشت و از آن مار زهرآگینی خارج گردید.[176]
خلاصه آنلاصه آنکه:
باید توجه داشت قانون علیّت عنوان نمیکند هر معلولی دارای علّت مادّی است بلکه علّت اعم از علّت مادّی و غیر مادی را شامل میگردد، اینکه تأثیر علّت مادّی بر معلول به وسیله مشاهده و تجربه قابل رؤیت میباشد، دلیل بر این نیست که عوامل غیرمادّی تأثیری بر معلول ندارند، تأثیر عوامل غیرمادّی هم به وسیله تجربه هم به وسیله وحی الهی، ثابت گردیده است.
[170]. بقره (2)، آیه 280.
[171]. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج96، ص 137.
[172]. همان، ج62، ص 269
[173]. همان، ج96، ص 126
[174]. همان، ج 78، ص 68.
[175]. هندی، علاءالدین، کنزالعمال، ج6، ص 410.
[176]. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج4، ص 123.
منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «قسمت» و «قضا و قدر».