وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند

0

حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند

رساله توضيح المسائل نماز

 کسی که مسائل نماز و شکّیّات و سهویّات را نمی داند

مسأله 753 کسی که مسائل نماز و شکّیّات و سهویّات را نمی داند و احتمال می دهد که یکی از اینها در نماز پیش آید (1)، باید (2) برای یاد گرفتن اینها نماز را از اول وقت تأخیر بیندازد (3). ولی اگر اطمینان دارد که نماز را به طور صحیح تمام می کند، می تواند در اول وقت مشغول نماز شود (4)، پس اگر (5) در نماز مسأله ای که حکم آن را نمی داند (پیش نیاید نماز او صحیح است و اگر مسأله ای که حکم آن را نمی داند (6)) پیش آید، می تواند (7) به یکی از دو طرفی که احتمال می دهد، عمل نماید (8) و نماز را تمام کند. ولی بعد از نماز باید مسأله را بپرسد که اگر نمازش باطل بوده ، دوباره بخواند. (9).

این مسأله ، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

 (1) (سیستانی ) کسی که مسائل نماز را نمی داند و نمی تواند بدون یاد گرفتن ، آن را به طور صحیح انجام دهد، یا شکیّات و سهویّات را نمی داند و احتمال می دهد که یکی از اینها در نماز پیش آید و به واسطه یاد نگرفتن ، واجبی را ترک کند یا حرامی را مرتکب شود ..

(2) (فاضل ) بنا بر احتیاط واجب باید ..

(3) (نوری ) کسی که مسائل نماز و شکیات و سهویات را نمی داند اگر مطمئن است که در نماز پیش می آید، واجب است آنها را یاد بگیرد، بلکه بنا بر احتیاط واجب مسائلی را که احتمال می دهد در نماز پیش آید، باید یاد بگیرد ..

(4) (سیستانی) اگر به امید آن که بر وجه صحیح نماز را انجام دهد در اوّل ِ وقت مشغول نماز شود ..

(مکارم) اگر اطمینان دارد که می تواند نماز را بطور کامل تمام کند، جایز است در اوّل وقت مشغول نماز شود. هر گاه در نماز مسأله ای پیش آید که حکم آن را نمی داند، می تواند به یکی از دو طرفی که احتمال می دهد، به قصد رجاء عمل کند و باید بعد از نماز مسأله را سؤال کند که اگر باطل بوده ، دوباره بخواند (و احتیاط آن است که طرفی را که بیشتر احتمال می دهد بگیرد).

(5) (فاضل ) ولی اگر ..

(6) [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه فاضل نیست ]

(7) (گلپایگانی ، خوئی ، تبریزی ، صافی ) جایز است ..

(8) (سیستانی ) جایز است به یکی از دو طرفی که احتمال می دهد به امید آن که وظیفه او باشد، عمل نماید ..

(9) (خوئی ، تبریزی ، سیستانی) و اگر صحیح بوده اعاده لازم نیست .

(زنجانی) مسأله کسی که مسائل نماز و احکام شک و سهو را نمی داند و احتمال می دهد که یکی از اینها در نمازش پیش آید و نمازش را باطل کند، نمی تواند در اول وقت با قصد جزمی نماز را شروع کند بلکه یا باید نماز را در اول وقت به قصد رجاء شروع کند یا برای یاد گرفتن اینها نماز را از اول وقت به تأخیر بیندازد ولی اگر اطمینان دارد که نماز را به طور صحیح تمام می کند، می تواند در اول وقت با نیت جزمی مشغول نماز شود، و در هر صورت اگر در نماز مسأله ای که حکم آن را نمی داند پیش نیاید، نماز او صحیح است و اگر مسأله ای که حکم آن را نمی داند پیش آید، جایز است به یکی از دو طرفی که احتمال می دهد، عمل نماید و نماز را تمام کند؛ ولی بعد از نماز باید مسأله را بپرسد که اگر نمازش باطل باشد، دوباره بخواند و اگر صحیح بوده اعاده لازم نیست .

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

  1. نمازهای واجب را نام ببرید
  2. زمان خواندن نماز صبح 
  3. وقت خواندن نماز ظهر و عصر
  4. اشتباه خواندن نماز ظهر و عصر
  5. زمان نماز جمعه
  6. وقت نماز مغرب و عشا
  7. جابجا خواندن نماز مغرب و عشا
  8. نماز مغرب و عشا چه زمانی قضا می شود 
  9. راه اطمینان به داخل شدن وقت نماز
  10. خواندن نماز در آخر وقت
  11. نماز اول وقت بهتر است یا نماز جماعت


کلید: حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند حکم نماز کسی که شکیات را نمی داندحکم نماز کسی که شکیات را نمی داند حکم نماز کسی که شکیات را نمی داند

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.