وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا رابطه نداشتن طولانی مدت با همسر سبب نامحرم شدن می شود

18

آیا رابطه نداشتن طولانی مدت با همسر سبب نامحرم شدن می شود

1- زن و شوهر حتی اگر سالیان زیادی رابطه جنسی نداشته باشند، عقد آنها باطل نمی شود، تنها راه برای اینکه زن و شوهر از هم جدا بشوند در عقد دائم اینست که طلاق بگیرند و صیغه طلاق به صورت صحیح همراه با شرایط دیگر اجرا بشود. تا زمانی که طلاق گرفته نشده است عقد به قوت خود باقی هست و زن و شوهر به هم محرم هستند.

2-شوهر نمی تواند بیش از چهار ماه ، نزدیکی با همسر دائمی خود را ترک کند. [اینجا کلیک کنید]

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

نزدیکی نکردن با همسر بیش از چهار ماه

پرسش :آیا درست است که اگر تا چهار ماه بعد از مراسم عروسی عمل جنسی صورت نگیرد و زن باکره باقی بماند زن و شوهر به هم نامحرم می شوند؟اگر اصل مطلب درست است این مدت به چه میزان است؟

پاسخ :چنین حرفی صحت ندارد.

سؤال ـ با توجّه به مسأله بالا، اگر زنى جوان نباشد، ولى اگر شوهر به آمیزش یکبار در چهار ماه اکتفاء کند بیم گناه بر او مى‌رود، در این صورت مرد در برابر او چه وظیفه‌اى دارد؟

جواب : احتیاط واجب آن است ترتیبى بدهد که او آلوده گناه نشود.

ـ حق آمیزش و همخوابى،

مسأله ـ مرد حق ندارد زن دائمى خود را طورى ترک کند که نه مانند زن شوهردار باشد و نه بى شوهر؛ ولى واجب نیست هر چهار شب یک شب نزد او بماند، امّا اگر همسرهاى متعدّد دارد باید در میان آنها از این جهت با عدالت رفتار نماید.

مسأله ـ مرد نمى‌تواند بیش از چهار ماه، نزدیکى با همسر دائمى خود را ترک کند، بلکه اگر زن جوان باشد و در این مدّت بیم آن برود که به گناه بیفتد احتیاط واجب آن است که طورى رفتار کند که او به گناه نیفتد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 

۲۷پرسش: اگر یک مرد متأهل بنا به مسائل پزشکی با زن خود که حامله است. بمدت یکسال نزدیکی نکند آیا بعد از زایمان زنش می بایست صیغه را مجدد بخوانند؟ یا خیر و در طول مدت یکسال خواهر همین زن را که خود مطلقه می باشند را می توان صیغه کرد؟

پاسخ: احتیاجی به تجدید عقد نکاح نیست، و در مدت مزبور نمی تواند خواهر وی را صیغه کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج و طلاق

ویژه نامه و بخش احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

18 نظرات
  1. زهرا می گوید

    سلام،من به اجبار پدر و مادرم تا سر حد مرگ کتک خوردم مجبور شدم ازدواج کنم از اون آقا متنفر بودم.به اجبار تن به همخوابگی دادم تا الان همه زندگی تحمل کردم حتی از رابطه هم لذتی نبردم الان چندین ماه باهم رابطه ای نداریم به نظرم با کسی در ارتباطه پیگیرش هم نشدم الان حکم زندگی من بعد این همه سال چیه که الآنم دلم نمی‌خوادش با وجود بچه

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به مشاور مراجعه کنید، و در صورتی که ادامه برای شما مشکل است، طلاق بگیرید. تا زمانی که صیغه طلاق خوانده نشده و شرایط رعایت نشده است نمی توانید با شخص دیگری ازدواج کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. Zinab می گوید

    من ۲۹,سالمه شوهرم هیچ حسی به من نداره الان نزدیک ۸ماه هیچ رابطه نداشتیم این حس فقط از طرفم شوهرم هست من میتوانم ضیغه یکی دیگه بشوم

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما مشاوره زوج درمانی داشته باشید، بررسی کنند.
      خیر تا زمانی که صیغه طلاق خوانده نشده است نمی توانید ازدواج کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. نرگس مرادی می گوید

    با سلام
    بنده خانمی هستم خانه دار متولد 71 و شوهرم کارمند و متولد 64 . من حدود ۹ ماه هست که از خونه شوهرم رفتم و تمکین نمیکنم و شوهرم هر چی التماس میکنه برگردم و رابطه زناشویی داشته باشیم ولی من نمیخوام تمکین کنم، حتی نمیخوام نگاش کنم چه برسه به تمکین و رابطه. علت رفتنم این بود که ****به نظر شما الان که حدود 10 ماهه جدا از هم هستیم و هیچ رابطه ای نداشتیم بازهم محرم هستیم یا خیر؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما به مشاور مراجعه کنید که دقیق تر بررسی و راهنمایی کنند.
      بله شما تا آخر عمر هم اگر جدا زندگی کنید همسر او هستید، تا زمانی که صیغه طلاق با شرایط خوانده نشده شما همسر او هستید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. سمیه می گوید

    سلام خانومی هستم 41 ساله.دوساله جدا زندگی میکنم وتنها.ولی شوهرم طلاق نداده به خاطر مهریه.توزندگی سختی زیاد کشیدم دهسال به پاش نشستم بچه نمیخواست تریاک میکشید پنهونی رابطهوداشت با زنها.سمت من نمی اومد.بااینکه ازش جوونتر بودم دست بزن داشت و کتکم میزد خونه روترک کردم دعواهامون بیشتر سر وابستگی بهدخاتواده اش وتریاک ونیومدن به سمتم بود من گرم بودم اون سرد.قلضی دادگاه حق منوپایمال کرد خانواده نتونستن حمایت کنند فقیر بودن باقرض ووام یکی ازاقوام خونه اجاره کردم کوچیک.ولی مریضم نمیتونم سرکاربرم .خیلی ناراحتم وازنظر جنسی توفشارم واونم طلاق نمیده ونمیخواد زندگی بکنه.فکر کنم به خاطر مهریه طلاق نمیده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      توافقی طلاق بگیرید، بخشی از مهریه را ببخشید و حق طلاق را بگیرید اما بهتر این است به دادگاه شکایت کنید، دادگاه در چنین شرایطی به شما کمک خواهد کرد.
      در خود دادگاه ها قسمت های مددکاری وجود دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. پگاه می گوید

    سلام وقت بخیر
    خانومی هستم فوق العاده با طبع گرم و همسرم فوق العاده طبع سردی داره
    نزدیک به یکسال و نیمه ازدواج کردیم.همسرم گاهی با زور چند هفته یکبار برای نیاز خودش رابطه رو برقرار می‌کنه اما گاهی تا دوماه هم رابطه نداریم با اینکه چندین بار بهشون گفتم گوشزد کردم مستقیم و غیرمستقیم که نیاز بیشتری به رابطه دارم اما توجهی ندارن و بنده گاهی خود ارضایی میکنم میخواستم بدونم اگر این وضع ادامه دار بشه بنده نمیتونم با کسی غیر عقد موقت داشته باشم ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما با یک مشاور و پزشک صحبت کنید مشکل را باید ریشه ای درمان کنید و این مشکل بسیار جدی است.
      خیر نمی توانید تا زمانی که صیغه طلاق را نخوانده اید و عده را نگذرانده اید با شخص دیگری ازدواج کنید، اگر العیاذ بالله زنی با داشتن شوهر با شخص دیگری رابطه داشته باشد حکم آن اعدام و سنگسار است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. رضا می گوید

    سلام همسر من میلی به برقراری رابطه جنسی ندارد و بارها شده تا ماهی یکبار هم راضی به این کار نمیشن چه باید کرد از نظر شرعی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ابتدا به پزشک مراجعه شود و چکاب بدهند، بعد به یک مشاور مراجعه کنید و تکنیک ها را یاد بگیرید هم شما و هم ایشان؛ در کل باید متخصص نظر بدهد.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. سعید می گوید

        سلام، جواب نمیده حاجی….کسی که نخواد و علاقه ای به رابطه نداشته باشه، هر کاری هم بکنی فایده نداره….همسر من هفت ماه اول ازدواج حاضر به رابطه نبود، با عشق و علاقه و آرامش کم کم میل پیدا کرد، بعد از چند ماه که باردار شد ، از دوران بارداری تا چند ماه بعد از بدنیا اومدن بچه با من رابطه برقرار نکرد…و این شل کن سفت کن های همسرم هنوزم ادامه داره، با اینکه خیلی مدارا کردم اما فایده نداشت با مشاور صحبت کرد بدتر شد…شاید بگم ۹۰ درصد بحث های ما سر همین داستانه…
        خواستم به این حرف برسم، کسی که خودشو به خواب زده هر کاری بکنی بیدار نمیشه…

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          حتما نیاز هست که با یک مشاور امین و آگاه مشاوره بگیرید.
          وفقکم الله لکل الخیر

  7. حنانه می گوید

    سلام
    ممنون از مطالب خوبتون
    سوالی داشتم اگر زن و مردی سالها از هم دور بوده باشند و زن، مرد را مرده فرض کرده باشد اما ازدواج نکرده باشد بعد از اینهمه سال زن و مرد بهم محرم هستند؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله محرم هسند اگر 1000سال هم بگذرد و صیغه طلاق خوانده نشده؛ زن و شوهر هستند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. مریم می گوید

    باسلام دختری هستم ۲۹ ساله که ۶ سال است ازدواج کردم و دوسال قبل از ان هم عقد بودم . تا به امروز رابطه جنسی کاملی نداشتیم و بنده باکره هستم. هیچ یک از خانواده ها این موضوع رو نمیدونن و نمیخوایم که بدونن. همسر من به تازگی دچار بیماری ام اس شده و کلا حتی همون نوازش و…. رو هم رها کرده . وضع مالی معمولی ای داریم . من مجبورم برای رفع نیاز جنسی خودم هرچندوقت یکبار خودارضایی کنم بااینکه میدونم گناه ولی ایشون رضایت داده به این کار وراضی. خودشون هم اصلا میل و حوصله رابطه درحد خودارضایی رو ندارن. به فکر جدایی هم نیستم چون واقعا دوستش دارم و برام سخته تحمل نداشتن رابطه ولی مجبورم گناه کنم . رابطمون بااینکه از لحاظ جنسی افتضاحه و واقعا مثل دوتا خواهر و برادره ولی بسیار صمیمی و رفیق هستیم . حکم چیه واقعا برای کسی که مزاج بسیار گرمی هم داره و برای اینکه به گناه نیفتم مجبورم هرچندوقت یکبار که نتونم تحمل کنم خودارضایی کنم .بیماری همسرم اجازه نمیده که حس جنسی داشته باشن واقعا تو دوراهی بزرگی گیرکردم و گناه خودارضایی رو انتخاب کردم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      طبیعا این نوع رفتار طبیعی نیست و حداقل می بینید شما را به سمت گناه برده العیاذ بالله!
      حتما با یک مشاور صحبت کنید، طبیعتا اگر کسی در خانواده اختلال داشته باشد دیگران را هم به سمت اختلال می برد یا آنها نیز دچار اختلال هستند.
      خودتان نمی توانید ارضا کنید، همسر شما موظف است این کار را بکند.
      اعاذنا الله من شرور انفسنا