وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا در کلام امام علی ع بعد از رحلت پیامبر راه مغفرت خدا فقط منحصر به استغفار شد

0

آیا در کلام امام علی ع بعد از رحلت پیامبر راه مغفرت خدا فقط منحصر به استغفار شد

حضرت على (ع) در نهج ‏البلاغه جمله اى دارد بدين مضمون كه تا وقتى پيامبر بود دو راه براى مغفرت باز بود ولى حالا كه پيامبر نيست فقط راه استغفار باز است . حال اهل تسنن با اين سخن آيه اى كه ميفرمايد (واستغفروا واستغفر لهم الرسول ) را منحصر به زمان پيامبر ميدانند آيه  (وابتغوا اليه الوسيله))  هم خيلى كلى است و همچنين توسل فرزندان حضرت يعقوب هم به پيامبر زمانشان بوده . ترجيحا با قران جواب داده شود.

در پاسخ به مطالب ذيل توجه نماييد:

1- اين سخن نورانى امير مومنان- ع- بر گرفته از آيه 33 سوره انفال است كه مى فرمايد:

وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ

خداوند، تا تو در ميان آنها هستى آنها را مجازات نخواهد كرد، و (نيز) تا استغفار مى‏كنند خدا عذابشان نمى‏كند.

از آيه فوق استفاده مى شود كه وجود پيامبران وسيله مؤثرى براى امنيت مردم در برابر بلاهاى سخت و سنگين، و پس از آن استغفار و توبه و روى آوردن به درگاه حق عامل ديگرى است.

اما اگر عامل دوم نيز بر چيده شود جوامع بشرى هيچگونه مصونيتى در برابر مجازات‏هاى دردناكى كه به خاطر گناهانشان در انتظار آنهاست نخواهند داشت، اين مجازات ها در شكل حوادث دردناك طبيعى، و يا جنگ‏هاى خانمانسوز و ويرانگر يا اشكال ديگر آشكار مى‏شوند، همانگونه كه انواع مختلف آن را را تا كنون ديده يا شنيده‏ايم.

2- آيه بيانگر اين نكته است كه نفس وجود پيامبر دفع كننده بلا و عذاب است زيرا پيامبر- ص- مظهر رحمت واسعه الهى است و رحمه للعالمين است و وجود او مانع نزول قهر الهى و بلا و عذاب است.

3- سخن امير مومنان- ع در مورد مغفرت نيست بلكه در مورد عذاب الهى است كه وجود پيامبر رحمت- ص- و نيز استغفار مانع نزول آن است و پس از رحلت پيامبر- ص- تنها عامل استغفار باقى مانده است سخن آن حضرت در نهج چنين است:

كَانَ فِى الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِى رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِى فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ

4- بنا بر اين در زمان ما عامل نجات بخش از عذاب الهى استغفار است و اين استغفار اعم است از استغفار خود ما و يا درخواست استغفار از پيامبر ج‏ص- و اولياى الهى كه بر طبق عقيده شيعه و غالب اهل سنت به جز وهابيون درخواست از پيامبر و اولياى الهى امرى مشروع و عقلانى و بر گرفته از قرآن و سنت است.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.