وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا خلقت امامان بالاتر از خلقت بشر عادی است

0

آیا خلقت امامان بالاتر از خلقت بشر عادی است

آيا امام انسان مافوق است؟ يا مافوق انسان و به عبارت ديگر آيا امام داراى عالى ترين مرتبه كمال انسانيت است يا داراى مقام مافوق انسانيت؟

 

برخى گمان مى كنند اگر قبول كنند كه به پيامبر يا امام، علم غيب و علوم لدنّى و معجزه و كرامت و مقامات و خصائص عطا شده و آنان واجد كمالاتى بوده اند كه ديگران به آن كمالات نرسيده اند و ارواح و طينت و جوهر وجودشان را صاحب كمالات و مورد عنايات بيشتر بدانند با انسانيّت آنها منافى است زيرا اين كمالات در مافوق انسان قابل قبول است نه در انسان و انسان مافوق. ولى اين گمان صحيح نيست و منشأ آن جهل به كمالات انسان و مراتب انسانيّت است. لذا بسا شخص ناآگاه فضيلتى را در كسى مى بيند و چون در انسانهاى متعارف يا آدم هايى كه در محيط خود ديده، آن چنان فضيلت و كمال و شخصيت را نديده و حدود كمالات انسان را هم بيشتر از آن تصور نمى كرده، او را مافوق انسان مى شمارد مثلا عيسى بن مريم كه بدون پدر و بطور خارق العاده متولد شده انسان است و انسان ما فوق، ولى، آدم جاهل او را مافوق انسان گمان مى كند و پسر خدا مى شمارد.

 

 

از سوى ديگر بعضى به عكس براى اينكه اين مقامات را مافوق انسان تصور مى نمايند و انبياء و اولياء را بشر مى دانند و از بيم اينكه مبادا قبول اين درجات براى آنها غلو باشد، حقايق مسلّم را انكار كرده و در فضايل و خصايصى كه به موجب تواريخ و احاديث معتبر و ادعيه و زيارت ائمه: ثابت است اظهار شك و ترديد مى نمايند. انصاف اين است كه اين دو گروه هردو به اشتباه افتاده و از جهل به مقامات انسانيّت كه از جمله مقام امامت و ولايت و خليفه اللهى است، در دو طرف افراط و تفريط واقع شده اند.

امامت و مهدويت ج 1- نظام امامت و رهبرى، آيه ‏الله لطف الله صافى گلپايگانى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.