آیا خلقت امامان بالاتر از خلقت بشر عادی است
آیا خلقت امامان بالاتر از خلقت بشر عادی است
آيا امام انسان مافوق است؟ يا مافوق انسان و به عبارت ديگر آيا امام داراى عالى ترين مرتبه كمال انسانيت است يا داراى مقام مافوق انسانيت؟
برخى گمان مى كنند اگر قبول كنند كه به پيامبر يا امام، علم غيب و علوم لدنّى و معجزه و كرامت و مقامات و خصائص عطا شده و آنان واجد كمالاتى بوده اند كه ديگران به آن كمالات نرسيده اند و ارواح و طينت و جوهر وجودشان را صاحب كمالات و مورد عنايات بيشتر بدانند با انسانيّت آنها منافى است زيرا اين كمالات در مافوق انسان قابل قبول است نه در انسان و انسان مافوق. ولى اين گمان صحيح نيست و منشأ آن جهل به كمالات انسان و مراتب انسانيّت است. لذا بسا شخص ناآگاه فضيلتى را در كسى مى بيند و چون در انسانهاى متعارف يا آدم هايى كه در محيط خود ديده، آن چنان فضيلت و كمال و شخصيت را نديده و حدود كمالات انسان را هم بيشتر از آن تصور نمى كرده، او را مافوق انسان مى شمارد مثلا عيسى بن مريم كه بدون پدر و بطور خارق العاده متولد شده انسان است و انسان ما فوق، ولى، آدم جاهل او را مافوق انسان گمان مى كند و پسر خدا مى شمارد.
از سوى ديگر بعضى به عكس براى اينكه اين مقامات را مافوق انسان تصور مى نمايند و انبياء و اولياء را بشر مى دانند و از بيم اينكه مبادا قبول اين درجات براى آنها غلو باشد، حقايق مسلّم را انكار كرده و در فضايل و خصايصى كه به موجب تواريخ و احاديث معتبر و ادعيه و زيارت ائمه: ثابت است اظهار شك و ترديد مى نمايند. انصاف اين است كه اين دو گروه هردو به اشتباه افتاده و از جهل به مقامات انسانيّت كه از جمله مقام امامت و ولايت و خليفه اللهى است، در دو طرف افراط و تفريط واقع شده اند.
امامت و مهدويت ج 1- نظام امامت و رهبرى، آيه الله لطف الله صافى گلپايگانى